انتقال زگیل از طریق دست دادن

راه های انتقال زگیل تناسلی

در رابطه با راههای انتقال زگیل تناسلی باید گفت که زگیل های تناسلی می توانند از طریق رابطه جنسی واژینال یا مقعدی بدون کاندوم و به اشتراک گذاری وسایل جنسی منتقل شوند. ویروس از طریق تماس نزدیک دستگاه تناسلی منتقل می شود. به این معنی که اگر با یک دستگاه تناسلی زگیل دار تماس داشته باشید، حتی اگر رابطه جنسی نفوذی یا انزال نداشته باشید، به احتمال زیاد دچار زگیل تناسلی می شوید که استفاده از صابون گانودرما دکتر بیز برای جلوگیری از این بیماری توصیه می شود. اگرچه نادر است، اما زگیل های تناسلی می توانند از طریق رابطه دهانی منتقل شوند و دهان و گلو را تحت تأثیر قرار دهند.

شما فقط می توانید زگیل های تناسلی را از شخص دیگری که به این ویروس مبتلا است دریافت کنید، اما توجه داشته باشید که همه افراد ممکن است ندانن که دارای زگیل تناسلی هستند. اگر زگیل ها داخلی باشند ممکن است کسی متوجه آنها نشود و افراد حتی اگر هیچ علائمی نداشته باشند می توانند ویروس را منتقل کنند. اگر خانمی در حین بارداری زگیل تناسلی داشته باشد، این خطر وجود دارد که بتواند آن را از بدو تولد به کودک خود انتقال دهد. از بوسه، در آغوش گرفتن، استخرهای شنا، استفاده از حوله یا کارد و چنگال نمی توانید زگیل تناسلی بگیرید

HPV چیست؟

HPV یک ویروس رایج است که از طریق تماس جنسی منتقل می شود.

  1. 1. برخی از انواع HPV دستگاه تناسلی می‌توانند باعث ایجاد زگیل تناسلی شوند که به صورت زائده های کوچک (صاف یا برجسته ، تک یا چندتایی و خوشه ای ) روی یا اطراف ناحیه تناسلی و مقعد ظاهر می شوند. گاها استفاده از صابون لایه بردار دکتر بیز به کاهش علایم کمک میکند.
  2. 2. درحالی‌که برخی دیگر می‌توانند باعث سرطان هایی از جمله سرطان دهانه رحم، فرج، واژن، آلت تناسلی و مقعد و برخی سرطان های سر و گردن شود. البته عفونت HPV همیشه به سرطان منجر نمی‌شود، اما انجام آزمایش پاپ اسمیر به‌طور منظم برای خانم‌ها بسیار مهم است.

در نتایج آزمایش نوع 16 و 18 باعث 80 درصد سرطان های دهانه رحم در زنان و 90 درصد از سرطان های مرتبط با HPV در مردان می شود. نوع ۶ و ۱۱ تقریباً ۹۵ درصد زگیل های تناسلی را ایجاد می کنند.

راه های انتقال زگیل تناسلی

هرکسی که واکسینه نشده باشد و فعالیت جنسی داشته باشد در معرض خطر ابتلا به HPV است. HPV زمانی پخش می شود که با فردی که به ویروس HPV آلوده شده است تماس جنسی داشته باشید. این بیماری بسیار مسری و از طریق تماس مستقیم با زگیل تناسلی و یا پوست آلوده منتقل می شود. در اکثر مواقع از طریق رابطه جنسی منتقل شده که ناشی از داشتن روابط جنسی پرخطر و غیر اخلاقی یا روابط متعدد با افراد متفاوت است.

امکان انتقال زگیل تناسلی از راه دهان نیز وجود دارد، در صورت داشتن رابطه ی دهانی، چه از دهان آلوده به ویروس به ناحیه تناسلی و چه از ناحیه تناسلی حاوی ویروس به دهان فرد سالم، امکان ابتلا به این بیماری وجود دارد. ترشحات موجب ابتلای فرد به زگیل تناسلی می شود و کاندوم تنها بخشی از محل را می پوشاند.

در برخی موارد از طریق تیغ آلوده نیز امکان ابتلا وجود دارد. درواقع بدون داشتن رابطه واژنی و مقعدی نیز این بیماری قابل‌انتقال است. ( در صورت ابتلا به این بیماری از اصلاح موهای ناحیه با تیغ خودداری کنید زیرا باعث منتشر شدن آن می گردد.) زگیل تناسلی در هنگام زایمان، در بیشتر مواقع از مادر به بچه منتقل شده و این احتمال در زایمان طبیعی بیشتر است. از دیگر روش های انتقال این بیماری انجام لیزر و اپیلاسیون موهای زائد در مکان های غیر بهداشتی و برخی ارایشگاه های غیر معتبر می باشد.

آیا درمانی برای زگیل تناسلی وجود دارد؟

  • کرم موضعی ایمی کیمود یا آلدارا (Imiquimod, Aldara)
  • محلول پدوفیلین (Podophyllin)
  • محلول‌تری کلرواستیک اسید (Trichloroacetic acid)
  • پماد سینکاتچینز (Sinecatechins)
  • کرایوتراپی (انجماد با نیتروژن مایع)
  • لیزر
  • الکترو سرجری

لازم به ذکر است احتمال عود مجدد زگیل تناسلی پس از استفاده از هر یک از روش‌های درمانی فوق وجود دارد.

انتقال زگیل تناسلی با دست دادن

زگیل تناسلی یک عفونت آمیزشی است و در صورتیکه یک رابطه پر خطر را تجربه کرده باشید، احتمال بروز زگیل ها زیاد است . انتقال زگیل تناسلی از طریق دهان و بوسه و یا دست دادن در یک رابطه معمولی محتمل نیست . ویروس اچ پی وی در صورت تماس طولانی منتقل می شود و این لمس طولانی اغلب در هنگام رابطه زناشویی اتفاق می افتد. بنابراین جای نگرانی از انتقال زگیل تناسلی با دست دادن معمولی وجود ندارد.

انتقال زگیل تناسلی از طریق دست در رابطه زناشویی

انتقال زگیل تناسلی به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود ، ولی وقتی منتقل شد به سادگی از بین نمی رود . بنابراین بهتر است مواظب باشید تا به ویروس اچ پی وی آلوده نشوید. انتقال زگیل تناسلی از طریق بوسه و دست ها همیشه مورد بحث بوده است .

اصولا  در رابطه زناشویی دست زدن به اندام های تناسلی کاری معمول است و اغلب این تماس ها مداوم است . اگر بدن شما دچار لک است از صابون ضد لک دکتر بیز استفاده کنید. این تماس ها باعث انتقال ویروس ها بین شرکای جنسی می تواند بشود. البته دست ها در رابطه زناشویی می توانند ویروس ها را در قسمت های مختلف بدن جابجا کنند . به طور مثال زگیل ها از ناحیه تناسلی زن به ناحیه مقعد  و یا در مردها از بدنه آلت به مقعد سرایت کنند .

انتقال زگیل تناسلی از دست به دهان

در رابطه زناشویی زگیل ها می توانند از بدنه آلت مرد به دست زنها  و یا دهان آنها انتقال پیدا کند . همچنین از طریق دست مرد به کلیتورس و مقعد زن منتقل شود. دست ها در رابطه زناشویی نقش مهمی می توانند در انتقال زگیل ایفا بکنند .

تفاوت زگیل معمولی با زگیل تناسلی

زگیل های معمولی از نظر شکل ظاهری و نحوه ی انتقال، با زگیل تناسلی متفاوت می باشند. با وجود اینکه هر دو نوع این زگیل ها (زگیل های معمولی و زگیل های تناسلی) کوچک اند و روی پوست رشد می کنند، زگیل تناسلی اغلب شبیه گل کلم بوده و در برخی موارد با علائمی مثل ناراحتی و خارش همراه هستند. هر دوی این زگیل ها مسری هستند؛ به این معنا که از طریق تماس مستقیم پوست با پوست انتقال می یابد.

زگیل تناسلی از طریق رابطه ی جنسی (از جمله رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی) منتقل می شود، اما زگیل های معمولی توسط روابط صمیمانه انتقال نیافته و راه انتقال آن به صورت دیگری است. زگیل های معمولی حتی ممکن است پس از قرار گرفتن غیر مستقیم فرد در معرض ویروس HPV (مثل تماس با سطح یا جسم آلوده به ویروس) ایجاد شوند.

علاوه بر این، زگیل های معمولی در میان کودکان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند شایع تر است، زیرا بزرگسالان معمولاً با گذشت زمان در برابر بیشتر ویروس های مسبب زگیل دست و پا مقاوم می شوند.

خوشبختانه، هر دو نوع زگیل های نام برده در اغلب موارد علائم دردناکی ایجاد نکرده و با گذشت زمان خود به خود از بین می روند. ممکن است شنیده باشید که برخی از سویه های HPV می توانند منجر به سرطان شوند. این سویه های HPV با سویه های ایجاد کننده زگیل تناسلی یکسان نیستند؛ اما به دلیل مسری بودن آنها توصیه می شود که فرد مبتلا به زگیل تناسلی برای پیشگیری از انتقال ویروس به شرکای جنسی خود اقدامات احتیاطی را رعایت کند.

برای تشخیص ابتلا به زگیل می توانید به پزشک خود مراجعه کنید. همچنین بهتر است برای اطمینان، در حین هر گونه رابطه جنسی (دخول یا غیر دخول) از کاندوم یا کاندوم های دهانی استفاده کنید. اگر نگران ابتلا به زگیل هستید بهتر است با یک متخصص مشورت کنید. پزشک با انجام معاینه و آزمایش هایی شما را از وجود زگیل آگاه می کند. همچنین، پزشک می تواند جزئیاتی در مورد پیشگیری و درمان احتمالی زگیل در اختیارتان قرار دهد.

آیا احتمال انتقال زگیل تناسلی با استفاده از توالت فرنگی وجود دارد ؟

دانستیم که برای انتقال زگیل تناسلی حتما نیازی نیست تا رابطه جنسی وجود داشته باشد. تماس پوست با پوست آلوده از مهم‌ترین راه های انتقال زگیل تناسلی محسوب می‌شود. از آنجایی که ویروس HPV در خارج از بدن انسان به سرعت از بین می‌رود بنابراین بعید است که انتقال این ویروس از طریق توالت فرنگی و حوله آلوده امکان پذیر باشد. با این وجود پیش از استفاده از توالت فرنگی همیشه آن را بشویید و از دستمال یا  کاور توالت فرنگی استفاده کنید زیرا به طور کلی دستشویی مکان بسیار آلوده‌ای است که سرایت بیماری‌های مختلفی در آن به سهولت انجام می‌گیرد. استفاده از لباس زیر فرد دیگر، استفاده از لیف مشترک برای استحمام و از طریق استخر رفتن زگیل تناسلی منتقل نمی‌شود. شرط انتقال زگیل تناسلی آن است که پوست با مخاط آلوده تماس پیدا کند که این اتفاق در رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی به راحتی امکان‌پذیر است.

دکمه بازگشت به بالا