فرهنگ و هنر

در گرامیداشت آیت‌الله مرعشی نجفی چه گذشت؟

مراسم تجلیل از آیت الله مرشی نجفی (عالم الهی، بنده کتاب و کتابخوانی بی بدیل) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران و به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، مراسم تجلیل از آیت الله مرعشی نجفی «علم الهی و خادم کم نظیر کتاب و کتابخوانی» به همت انجمن ادبی برگزار شد. آثار و مفاخر و کتابخانه ملی ایران.

و در پیام محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مراسم تکریم آمده است: آیت الله مرعشی نجفی از علمای معاصر است که ارتباط گسترده ای با مردم دارد و چهره عمومی دارد. وی تلاش ستودنی برای جمع آوری گنجینه ای نادر انجام داد، در خاطرات خود و از گفته های بسیاری از مردم عنوان کرد که به خاطر جمع آوری کتاب های ارزشمند خود را از حداقل دستمزد محروم کرده و تلاش زیادی برای جلوگیری از خروج کتاب های ارزشمند انجام داده است. از عراق و دیگر سرزمین های اسلامی.

اسماعیلی گفت: در ابتدای تلاش برای جمع آوری کتاب که مصادف با دوران استبداد و استعمار در ایران و عراق بود، جلوی غارت منابع علمی و فرهنگی اهل بیت را گرفت. او برای جمع آوری آثار فرهنگی اسلامی سختی های سختی را متحمل شد. زحمات او قابل توجه است و باید به نسل جدید بگوییم که چگونه گنجینه ای مانند کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی جمع آوری شد و چگونه این میراث فرهنگی را برای نسل های آینده به یادگار گذاشت. امیدوارم بتوانیم از میراث ارزشمند آیت الله مرعشی نجفی و سنگ بنای بنای تمدن اسلامی پاسداری کنیم.

در این مراسم سیدمحمود الشلاوی رئیس انجمن آثار ادبی و یادداشت های افتخاری کشور ضمن اشاره به ضرورت آشنایی نسل جدید با شخصیت آیت الله مرعشی تاکید کرد که این معرفی باید در یک برنامه انجام شود. زبان این به طور گسترده ای قابل درک است. آیت الله مرعشی در علم و دانش و توسعه و مطالعه و ترویج کتاب پیشگام بود. کیست که آیت الله مرعشی نجفی را به صفات ممتاز و خدمات کم نظیرش در عرصه کتابت و کتابخوانی نمی شناسد.

ذکری در تکمیل سخنان خود خاطرنشان کرد: یادم هست در اتاقی که با دوستان نشسته بودیم درباره استقبال و عدم استقبال طلاب از برخی مدارس و طلاب بحث می کردیم، فردای آن روز به دیدار آیت الله مرعشی رفتیم و از ایشان مشورت خواستیم. . به ما بگو. گفتند نیازی به غیبت نیست، چون نفر دوم ما هم گفت پیشبازی نیست، دوباره مشورت خواستم. با تندی گفت: مگر به تو نگفتم که از شاگردان امام زمان (علیه السلام) هستی و مورد تجاوز قرار نمی گیری؟ وی تاکید کرد که من به چشم خودم دیدم چه اتفاقی برای افرادی می افتد که غیبت می کنند.

رئیس انجمن آثار و مفاخر ادبی گفت: به رعایت اخلاق اهمیت زیادی داشت. فضایل این دنیا او را الگوی همه زمانها می کند. ویژگی بارز آیت الله مرعشی که باید در رأس نهادهای فرهنگی قرار گیرد، ارادت ایشان به کتاب و کتابخوانی است که بی نظیر است. با همه ترس هایی که به عنوان یک مرجع داشت، از تلاش برای فراهم آوردن زمینه و شرایط کسب علم و کتابخوانی دست برنداشت.

الشلاوی خاطرنشان کرد: وظیفه همه مسئولان در تشکل های فرهنگی است که برای ارائه الگوهایی چون آیت الله مرعشی نجفی از همه ابزار در دستان خود استفاده کنند و باید این الگوهای منحصر به فرد را به گونه ای ارائه کنند که توجه نسل های مختلف را به خود جلب کند. .

همانطور که غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این مراسم گفت: به عنوان یک طلبه علاقه مند به کتاب و کتابخوانی برای آیت الله مرعشی نجفی و در درس کتب فارسی دوره راهنمایی بسیار احترام قائل هستم. برای ارائه آن مقاله ای نوشتم و کتابخانه آیت الله مرعشی را ویرایش کردیم.

وی با بیان اینکه ذکر یاد آیت الله مرعشی نجفی خالی از لطف نیست، گفت: این عالم وارسته مطالبی را در نامه ای به سید سعید النفیسی بیان کرد. این نامه که 13 سال پیش منتشر شده است، با توجه به اوضاع سیاسی اجتماعی زمان نگارش، که مصادف با اوج قدرت رضاخانی در سال 1317 بود، قابل توجه است و در آن زمان، درگیری بین حوزه و دانشگاه اعلام شد. هجرت سعید النفیسی به پایان تحصیلات متوسطه و پایان تحصیلات در خارج از کشور و بازگشت به ایران و از پرکارترین اساتید دانشگاه تهران بود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: این عالم وارسته در نامه ای به سید سعید النفیسی پرچمدار تجدید ادبی که کتابی در اشعار فارسی شیخ بهایی نوشته است، نامه مفصلی نوشته است. این مملو از ادب و احترام است. آیت الله مرعشی در بخشی از نامه منطبق با فصول کتاب، مطالب تکمیلی را که نفیسی به آنها نپرداخته است، ذکر کرده و اطلاعات مفصلی را در اختیار نفیسی قرار داده است.

سپس حداد عادل گفت: آیت الله مرعشی در این نامه، اطلاعات مفصلی از فرزندان شیخ بهایی و کتاب هایی که درباره شیخ بهایی دارند، به نفیسی ارائه کرده است. النفیسی در قسمت دوم نامه آیت الله مرعشی به ذکر نام برخی از علما در کتاب النفیسی اشاره کرده و با جدیت و احترام به نفیسی هشدار می دهد که در مقام تاریخ نگاری برخی از مطالب موجود نیست. لازم به ذکر. متأسفانه قلم مؤلف (النفیسی) به اقوالی که علما ذکر می کنند آلوده است. در عصر آیت‌الله مرعشی، مراجع علاوه بر ویژگی‌های مشترکی که داشتند، در برخی صفات، ویژگی بارز آیت‌الله مرعشی را فرهنگ ایشان می‌دانستند و در عصر بین مسجد و معبد تردید ایجاد می‌کردند. دانشگاه نامه ای به النفیسی با احترام و دقت فراوان نوشت.

یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آیت الله مرعشی علاوه بر جمع آوری کتب، در مطالعه و بررسی کتب نیز تجربیات فراوانی دارد، چنانکه در نامه نگاری به نفیسی به کتاب های فراوانی اشاره کرده است که نشان از تسلط ایشان بر بسیاری از منابع دارد. و مراجع . نکته جالب در مورد آیت الله مرعشی نجفی، علاقه ایشان به علوم و اعمالی است که از وظایف مرجع سنتی نبوده، بلکه به دلیل علاقه ای که داشتند بیش از وظایف حوزه و مرجعیت تلاش و عمل کردند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: در نامه آیت الله مرعشی به نفیسی، نکته جالب این است که ایشان نامه ای در مقام اضافه کردن عیوب، مقایسه و سنجش کیفیت کار نفیسی ننوشته اند. و نکاتی را با ادبیاتی سرشار از صفا و ادب بیان کرد. البته همان دست هایی که سعی کردند حوزه و دانشگاه را از هم جدا کنند الان هم فعال هستند، اما نحوه تعامل و ارتباط آیت الله مرعشی درسی برای ارتباط و نزدیک شدن حوزه و دانشگاه است. نقد منصفانه و مؤدبانه درس دیگری است که از نامه مذکور می توان گرفت، متأسفانه در دهه های گذشته گاهی به جای نقد، ادبیات رکیک مطرح می شد و می توان درس نقد منصفانه و علمی را از آیت الله مرعشی نجفی آموخت و به کار گرفت. انتقاد مودبانه

حجت الاسلام سید محمود مرعشی نجفی فرزند آیت الله مرعشی نجفی نیز تجلیل کرد و گفت: مرحوم مرعشی پس از کسب علم از اساتید برجسته نجف اشرف به حوزه علمیه قم آمدند. آنان قصد بازگشت به نجف را داشتند، اما به درخواست آیت الله حائری و به دلیل شرایط سخت حکومت پهلوی، در دارالت قم ماندند و شروع به تدریس کردند و تا ۱۲ ساعت در روز مشغول به تحصیل شدند. با اساتید دانشگاه نیز ارتباط داشت و اساتید بسیاری از دانشگاه های تهران که هر روز به منزل ایشان سر می زدند و اساتیدی مانند دکتر زریاب خویی از شاگردان ایشان بودند و اساتیدی چون بدیع الزمان فروزنفر و … دائما در تماس بودند.

سیدمحمود مرعشی نیز گفت: موظف بودند برای سرور و سالار شهیدان تعزیه ترتیب دهند و در روزهای عاشورا لباس مشکی ساده می پوشیدند، سر و صورت خود را به گل می مالیدند و در خیابان های قم غمگین می شدند.

وی در پایان سخنان خود گفت: ایشان در تحکیم وحدت بین مذاهب پیشگام بودند و اجازه نقل مذاهب چهارگانه اهل سنت را دادند. آیت الله مرعشی 450 روایت و اجازه اجتهاد داشت که برخی مکتوب و برخی شفاهی بودند. او دو سال در رشته پزشکی تحصیل کرد و به زبان های عربی، انگلیسی و اردو تسلط داشت. آیت الله مرعشی هرگز لباس خارجی نمی پوشیدند و معتقد بودند که اگر لباس خانگی بپوشند و از محصولات کشورهای اسلامی استفاده کنند این محصولات باعث پیشرفت و تقویت کشورهای اسلامی می شود. مدت 70 سال در صحن حضرت معصومه سلام الله علیها در سه جلسه نماز جماعت می خواند و با اینکه در زیرزمین حرم حضرت معصومه سلام الله علیها قبری برایش آماده کردند. توصیه کرد که او را در کتابخانه و زیر پای علما دفن کنند تا خاک زیر پای محققین چشم بسته باشد.

آیت الله رضا الاستی از جامعه حوزه علمیه قم نیز در پیامی تصویری به تداوم 70 سال درس آیت الله مرعشی در حوزه علمیه قم که برخاسته از سخنان شیوا و آشنایی ایشان با علوم مختلف است، اشاره کرد.

منوچهر صدوقی سها، استاد حکمت و فلسفه اسلامی نیز گفت: نمی توان از مقام آیت الله مرعشی تجلیل کرد و برای خدماتی که با تامین کلام و کلام کتابخانه معظم له انجام داده، انسان جریان دارد.

انجمن آثار باستانی فرهنگی ایران به پاس سالها تلاش و خدمت در عرصه کتاب و خانواده از حجت الاسلام سید محمود مرعشی نجفی فرزند آیت الله العظمی مرعشی نجفی تجلیل و تجلیل می کند. روخوانی بخشی دیگر از برنامه تجلیل از آیت الله مرعشی نجفی است.

در این مراسم زندگی نامه، آثار، خدمات علمی و فرهنگی آیت الله مرشی النجفی که در سال 1401 به همت جامعه صنوف و اهل ادب تجلیل شده بود، رونمایی شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا