روز نهم ربیع الاول مصادف با آغاز ولایت امام زمان (عج) و روز کشته شدن «عمر بن سعد» است. به همین دلیل پیروان اهل بیت علیهالسلام از گذشته این روز را جشن میگرفتند. اما این جشنها نیز از اشتباه مصون نمانده و دچار انحرافاتی شده است. یکی از آنها برگزاری مجلس «عمرکشان» و دیگری بیان «حدیث رفع القم» در چنین روزی است. در این یادداشت به بررسی این مسئله میپردازیم که چرا نباید این دو موضوع را باور کرد.
در برخی از مجالسی که در این روز گرفته میشود، حدیثی به نقل از پیامبر اسلام صلیالله علیه و آله بیان میشود که به «رفع القلم» شهرت دارد و به همین دلیل به این روز «روز رفع القلم» گفته میشود و به واسطه این حدیث افرادی گناه کردن در این روز را بر خود جایز میدانند. البته برخی با استناد به این حدیث گناه کردن تا سه روز را بلااشکال میدانند.
یومالله نهم ربیعالاول روز شادی منتظران و زمانی برای تجدید میثاق با امام حاضر است. در این روز میتوان با برپایی جشن به امامت رسیدن آن حضرت، توزیع هدایا بین مردم و به خصوص جوانان، اطعام نیازمندان، برگزاری جلساتی پیرامون شناخت بیشتر حضرت مهدی(عج)، پاسخ به شبهات درباره مهدویت، سفر به اماکن زیارتی به خصوص مسجد مقدس جمکران، برگزاری مراسم دعای ندبه در صبح روز نهم ربیعالاول، برگزاری دعای عهد و زیارت آل یس در عصر روز نهم ربیعالاول، ارسال پیام تبریک به دوستان در شبکههای اجتماعی، نصب پرچمهای مهدوی، قربانی کردن و صدقه دادن برای سلامتی حضرت مهدی(عج)، هدیه دادن به کودکانی که نام آنها مهدی یا دیگر القاب امام زمان (عج) است و گره گشایی از کار شیعیان در ترویج اهمیت این روز سهیم باشیم. یادمان نرود که نهم ربیعالاول روزی در امتداد غدیر و حتی خود غدیری دیگر است.