اقتصادی

آثار مالیات خانه‌های خالی بر بازار مسکن

یک کارشناس بازار مسکن معتقد است که جریمه های مالیاتی واحدهای خالی ممکن است منجر به عرضه کوتاه مدت و کنترل نسبی قیمت در کوتاه مدت شود ، اما در بلند مدت تأثیر منفی بر بخش ساخت و ساز خواهد داشت و منجر به افزایش قیمت می شود.

حسن محتشم در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران گفت: دولت دلایلی برای وضع مالیات بر واحدهای خالی دارد. در صورت مالیات از خانه های خالی ، نگهداری واحدها مقرون به صرفه نخواهد بود و سازندگانی که موفق به فروش واحدهای خود نشوند ، مجبور به ورود به بازار اجاره می شوند. در کوتاه مدت این امر ممکن است منجر به کنترل قیمت در بخش اجاره یا فروش شود. اما تأثیر منفی بر تولید مسکن خواهد داشت. اگر سازندگان ببینند که ساخت و ساز از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست و با کمبود عرضه قیمت ها افزایش می یابد ، این میدان را ترک می کنند.

وی افزود: “هر گونه هزینه مانند هزینه های صدور مجوز ، خدمات مهندسی ، قیمت ورودی ساخت و ساز یا مالیات هایی که از مالکان گرفته می شود در نهایت به مصرف کننده منتقل می شود.” به جای جریمه های مالیاتی ، دولت باید اطمینان حاصل کند که هیچ کس سود اضافی از بازار مسکن کسب نمی کند. در واقع ، با اقدامات تشویقی ، تولید مسکن را افزایش دهید و از طرف دیگر ، فروش سوداگرانه را متوقف کنید.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه بخش مسکن قبل از انقلاب با مشکلاتی روبرو بود که هنوز حل نشده بود گفت: “به دلیل افزایش مهاجرت به شهرهای بزرگ ، ما در دهه های اخیر همیشه با مشکل کمبود مسکن روبرو بوده ایم.” طی 50 سال گذشته ، به جز یکی دو دوره ، قیمت مسکن هرگز کاهش نیافته است. دلیل اصلی این است که این ساختمان در هیچ سالی تقاضا را برآورده نکرده است. کاهش ارزش پول ملی و تورم در بازارهای دیگر نیز تأثیرات منفی بر بخش مسکن داشت و هر زمان که قیمت کالاها و نرخ ارز افزایش یابد ، شاهد افزایش قیمت مسکن خواهیم بود.

محتشم تأکید کرد: در چنین شرایطی مصرف کننده متضرر می شود. زیرا درآمد او کفاف قیمت خانه را نمی دهد. وام حتی قابل استفاده نیست ؛ زیرا پرداخت اقساطی امکان پذیر نیست.

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن انبوه سازندگان تهران با بیان اینکه قیمت مسکن در حال حاضر در حال افزایش است ، گفت: “قیمت مسکن در سال های اخیر بیش از دلار افزایش یافته است و به نظر می رسد بازار مسکن روز به روز حباب تر شده است.” دلیل آن این است که به دلیل کاهش شاخص بورس و کنترل نسبی قیمت طلا و ارز ، سرمایه به بازار مسکن سرازیر شده است.

وی دلیل این آرامش در بازار مسکن را تصمیمات سیاسی و اقتصادی دولت دانست و گفت: در ماه های اخیر نشانه های مثبتی در مذاکرات سیاسی ظاهر شده است. در صورت لغو تحریم ها ، درآمد ارزی افزایش می یابد و دولت قادر به کنترل بازارها خواهد بود. اما به نظر من دلار به زیر 20 هزار تومان نمی رسد. در صورت کاهش ارزش دلار ، دولت با نقدینگی سنگین نیز روبرو خواهد شد. بنابراین ، افزایش ارزش پول و استهلاک بیش از حد عواقبی دارد.

این کارشناس بازار مسکن گفت: اگر دولت مالیات بر خالی بودن خانه مالیات وضع کند ، بعداً وسوسه می شود که در قیمت مسکن و اجاره دخالت کند. نکته بد این فرآیند این است که توسعه دهندگان نمی توانند واحدهای خود را با سود معمولی بفروشند ، بنابراین از فعالیت خارج می شوند. نتیجه این وضعیت به هزینه دولت و افراد بی خانمان است.

محتشم همچنین به طرح جهش تولید مسکن مصوب مجلس نمایندگان اشاره کرد و گفت: “کشور ما سالانه نیاز به ساخت یک میلیون واحد مسکونی دارد که در طرح جهش تولید و تأمین مسکن نیز به آن اشاره شد.” با توجه به این طرح ، 400،000 واحد توسط بخش خصوصی و 600،000 واحد توسط دولت ساخته خواهد شد. البته در حال حاضر بخش خصوصی با حدود 400000 واحد تولید ، مالک بخش خصوصی است اما دولت نمی تواند 600000 واحد تولید کند.

این کارشناس بازار مسکن خاطرنشان کرد که “تجربه مسکن آنلاین و مسکن ملی نشان داد که دولت ها قادر به ساختن نیستند”. از برنامه اقدام ملی مسکن 400000 واحدی نزدیک به دو سال می گذرد ، اما تعداد روزنه ها بسیار کم بود. در حالی که وزارت راه و شهرسازی برنامه ریزی کرده بود که کل پروژه را طی دو سال به اتمام برساند. وزارت راه و شهرسازی می تواند هر زمان که بخواهد قراردادهای ملی ساخت مسکن منعقد کند ، اما در مقام اجرایی ممکن است به اهداف خود نرسد. تنها راه حل این است که ساخت و ساز را به بخش خصوصی واگذار کنید.

وی در خصوص چشم انداز بازار مسکن در سال جاری گفت: اگر دولت اجازه ندهد سرمایه های سرگردان با قصد خرید و فروش به بازار مسکن وارد شود ، ممکن است بازار تا حدودی تثبیت شود. نکته مطمئن این است که در سه ماهه نخست سال شاهد جهش قیمت مسکن نخواهیم بود و رکود اقتصادی فعلی ادامه خواهد داشت.

30 میلیون تومان در تهران زندگی می کنند

بنابراین گزارش ، در مارس سال گذشته میانگین قیمت هر متر مربع برای یک واحد مسکونی در تهران 30 میلیون و 270 هزار تومان بود ، نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 6.6 و 93.7 درصد. گزارش بانک مرکزی نشان می دهد که تعداد معاملات در مارس 2016 برابر با 5300 بند بوده که نسبت به ماه قبل 34.6 درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل 48.4 درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا