فرهنگ و هنر

آغاز رسمی جشنواره جهانی فیلم فجر از فردا + جدول نمایش

از جمله اخبار این رویداد می توان به آغاز نمایشگاه پوستر در دهه های 1960 و 1970 و اعلام جشنواره بین المللی فیلم فجر اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران ، مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه برگزار شد كه منتخبي از پوسترهاي بين المللي سينماي ايران و پوسترهاي سينماي كوبا را با بررسي خاطرات ابراهيم حكيكي در زمينه طراحي پوستر براي دو فيلم برجسته سينماي ايران به نمايش گذاشته است. .

مراسم رونمایی از پوسترهای دهه 60 و 70 با عنوان مروری بر انتخاب پوسترهای بین المللی سینمای ایران و پوسترهای سینمای کوبا عصر روز 23 ژوئن در پردیس چارسو محل برگزاری سی و هشتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر برگزار شد. جشنواره

ابراهیم هاققی ، محمد مهدی اسبر ، امیر اسفندیاری ، ایرج تقیبور ، مونا زندی رئال و میثم مازالقانی از جمله مدیران جشنواره و هنرمندان حاضر در این کنسرت بودند.

امیر اسفندیاری معاون دبیر و رئیس دبیرخانه مرکزی سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در ابتدای برنامه اظهار داشت: این پوسترها به دهه های 1960 و 1970 سینمای ایران برمی گردد. البته تعدادی استیکر دیگر نیز در این بین وجود دارد.

ابراهیم حقی طراح پوستر پیشکسوت فیلم گفت: “من خوشحالم که جشنواره بین المللی فیلم فجر برای دوره دیگری برگزار می شود و شما را به خاطر این رویداد تبریک می گویم.”
وی افزود: “هنگامی كه بنیاد فیلم فارابی در سال 1962 تاسیس شد ، بسیاری از عزیزان تصمیم گرفتند كه پوسترهای فیلم باید دارای ویژگی های بین المللی باشند.” توزیع کنندگان در آن زمان گفتند که این برچسب ها فروخته نمی شوند ، اما طراحان ما نشان دادند که می توانیم برچسب های پرچم نیز داشته باشیم.

این هنرمند پیشکسوت افزود: “به عنوان مثال ، نمونه های برجسته ای از این پوسترها وجود دارد و من به عنوان نماینده این طراحان درباره آنها صحبت می کنم.” بسیاری از این پوسترها در جشنواره هایی که شرکت می کردند ، جوایزی کسب می کردند و من به یاد می آورم که وقتی پوستر “هامون” را طراحی کردیم ، چاپ نشد. ممکن است هیچکدام از شما بخاطر بسپارید ، اما “همون” فیلمی بدون پوستر است. از این رو ، اغلب پس از آن ، از فیلم فیلم با توضیح “همون ؛ از فیلم داریوش مهجویی به جای پوستر وی استفاده شد.

ایده کیارستمی برای طراحی پوستر “نمای نزدیک”
طلای واقعی به یادداشتی از طراحی پوستر “کلوزآپ”: من پوستر “کلوزآپ” را طراحی کردم ، اما آن را امضا نکردم. چون من به آقای کیارستمی پیشنهاد کردم که یک امضای دو نفره روی او بگذاریم ، اما او نه قبول کرد و نه من پوستر را امضا کردم. وقتی می خواستیم پوستری برای این فیلم طراحی کنیم ، یک خمیر دندان محبوب به نام همین فیلم در بازار وجود داشت که آقای کیارستمی پیشنهاد کرد از فونت تبلیغاتی این خمیر دندان برای پوستر “از نزدیک” استفاده کنیم. اما بیشتر ، که به نظر من یک پیشنهاد خلاقانه بود. بعد آقای کیارستمی چند فریم برای فیلم به من داد و ما آن را چاپ کردیم.

پیشینه و ایده های نمایشگاه

کارگردان فیلم مونا زندی رئال در توضیح این مراسم گفت: “ایرج تاجیبور در 1960 و 1970 پیشنهاد برگزاری نمایشگاه پوستر را داد و من فکر می کنم این یک نمایش عالی بود.” تعداد برچسب ها زیاد بود اما ما محدودیت داشتیم. بعضی از این برچسب ها کیفیت چاپ ندارند و بعضی از آنها را نمی توان پیدا کرد. اما سرانجام با کمک دوست و همسایه توانستیم این گروه را کنار هم قرار دهیم. البته ، این گالری مجموعه ای منظم از آنچه در دهه 1960 و 1970 اتفاق افتاده است و انتخاب خوبی است. به نظر من ، زمان خوبی برای سینما و طراحی پوستر بود. پس از آن ، پیشنهادی برای افزودن پوسترهای کوبا توسط یکی از عزیزان ارائه شد.

گفتند آیا در ایران سینما وجود دارد؟

سپس ایرج تقی پور ، یکی از پیشگامان سینمای ایران گفت: در برهه ای از زمان ، افرادی در مرکز رشد فکری کودکان بودند که کار فرهنگی برای آنها مهم بود و آنها زحمت کشیدند ، به عبارت دیگر ، همه این وقایع می توانستند آنها را بیاورید همه با هم

وی افزود: “وقتی بنیاد سینمایی فارابی تأسیس شد ، این برای ما مهم بود.” ما می خواستیم چهره ایران را در مجامع بین المللی ارائه دهیم. یادم هست همان زمان که به جشنواره های خارجی می رفتیم ، عده ای می گفتند “آیا در ایران سینما وجود دارد؟” اما طراحی این پوسترها نتیجه کار ، تعامل و همفکری بزرگان بود که همه آنها زحمت کشیده اند. امیدوارم جو برای ادامه آن فراهم شود ، اگرچه اکنون خبری از این عزیمت نیست.

تاجیبور درباره اصطلاح “یک لیست” که در طرح اصلی پوستر برای این نمایشگاه گنجانده شده بود ، گفت: در دهه 1960 و 1970 ، اندازه پوستر “صد در هفتاد” واحد شمارش مواد تبلیغاتی بود ، زیرا ، برای به عنوان مثال ، هنگامی که آنها گفتند ، “یک پوستر از یک لیست به ما بدهید” ، ما صد و هفتاد پوستر می خواستیم ، در واقع ، “Eccleisty” قبلاً واحد شمارش پوسترها و مواد تبلیغاتی در سینماها بود ، اما این عبارت اکنون تاریخ گذشته

رئال درباره نمایش پوسترهای سینمای کوبا در نمایشگاه گفت: “در آن زمان ، در کشورهایی مانند کوبا که انقلاب به وقوع پیوست ، طراحان تصمیم گرفتند پوستر فیلم های کشورهای دیگر را به روش خود طراحی کنند.” به عنوان مثال ، لهستان یکی از مشهورترین کشورها بود. آنها پوسترهایی را برای همه فیلم هایی که از کشورهای دیگر آمده اند طراحی کردند. امروزه این برچسب ها از گرانترین برچسب ها در جهان هستند. در حقیقت ، طراحان گرافیک اروپای شرقی میراث خوبی به جا گذاشتند که حتی برای دانشگاهها نیز هزینه در بر داشت. در انقلاب کوبا نیز همین اتفاق افتاد. فیلم ها از سراسر کشور به کوبا برای پوستر بازسازی شدند. وقتی کوبایی ها به طراحی پوسترهای انقلابی مشهور شدند ، این برچسب ها اکنون بسیار گران بودند. امیدوارم که همین اتفاق در مورد پوسترهای ایرانی نیز رخ دهد تا آنها به گنج تبدیل شوند.

نمایشگاه “مروری بر انتخاب پوسترهای بین المللی سینمای ایران و پوسترهای فیلم کوبا” همزمان با سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در پردیس فیلم چارسو به میزبانی علاقه مندان برگزار می شود.

جزئیات نمایش فیلم های جشنواره بین المللی فیلم فجر

برنامه نمایش روزانه این رویداد سینمایی در آستانه سی و هشتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر منتشر شده است.

به گفته دفتر مطبوعاتی سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر ، در حالی که این جشنواره به طور رسمی از فردا چهارشنبه 5 خرداد آغاز می شود ، جزئیات نمایش فیلم ها اعلام شده است.

فیلم های این دوره از جشنواره فردا ساعت 11:00 آغاز می شوند و آخرین زمان نمایش 19:50 خواهد بود.

فروش بلیط فیلم های جشنواره بین المللی فیلم فجر از امروز سه شنبه 25 ژوئن آغاز شد.

سیستم فروش بلیط 24 ساعت قبل از نمایش فیلم های جشنواره در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

فیلم های سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در سالن های سینما چارسو ، سالن های سینما یک و دو آزادی و سالن سینمای فضای باز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نمایش درمی آید.

دستور کار را می توان از طریق این لینک در وب سایت جشنواره مشاهده کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا