علمی و پزشکی

آقای کار فرما! باید ایمنی داشته باشم تا خوب کار کنم

به گزارش شافان، امروز هشتم اردیبهشت مصادف با 28 آوریل 2022، روز جهانی ایمنی و بهداشت کار است.

روز توجه به دیدگاه مسئولین سلامت جامعه نسبت به سلامت جسمی و روانی کارگران، کارمندان و سایر کارگران بخش دولتی و خصوصی.

آقای کارما!  من باید ایمن باشم تا خوب کار کنم

سلامت و ایمنی محیط کار و ارائه خدمات متنوع به افراد و اقشار مختلف جامعه موضوع مهم و مهمی بوده و هست، زیرا زمانی که کارایی کار و تلاش هر فرد در کلمات متفاوت ظاهر می شود و مطلوب جلوه می کند. . و کیفیت از نظر جسمی و روحی کامل باشد، با خیال راحت کار کند و با خیالی آسوده مسیر تولید و اشتغال را طی کند.

بیش از دو سال است که همه‌گیری کرونا محیط کار را در جوامع و صنایع مختلف تغییر داده و مشاغل کاملاً متفاوت را از چرخه کاری حذف کرده و هزاران کارگر و کارمند را اخراج کرده است.

از جمله تغییرات اجباری در دوران کرونا، اتکای گسترده به دورکاری، کسب و کار اینترنتی و … است که علاوه بر فواید، آسیب های روانی و اجتماعی را نیز افزایش داده است.

شیوع این ویروس کشنده، دستاوردهای کلان جامعه کارگری را به زیان های بزرگ تبدیل کرد و کارگران بی شماری را درگیر معیشت روزانه کرد.

جعفر جندقی رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری آنلاین دیباروز وی گفت: سازمان جهانی کار در این روز که مصادف با هشتم اردیبهشت ماه سال 1382 در ایران است با هدف پیشگیری از حوادث و بیماری های شغلی مراسمی برگزار کرده است.

وی ادامه داد: روز جهانی ایمنی و بهداشت شغلی در واقع یک فعالیت بین المللی سالانه برای نهادینه کردن کار ایمن و سالم در سراسر جهان است.

رئیس مرکز بهداشت و محیط کار وزارت بهداشت افزود: برگزاری این مراسم بخش مهمی از راهبردهای جهانی سازمان بین المللی کار برای ارتقای ایمنی و بهداشت شغلی در تمامی محیط های کاری، افزایش آگاهی عمومی و همچنین افزایش ایمنی و بهداشت در کشور.” محل کار.» ILO از برگزاری این رویداد و سیاست در راستای اعلامیه همه دولت ها حمایت می کند.

ایجاد فرهنگ جهانی ایمنی و بهداشت شغلی

گندقی بیان کرد: سازمان بین المللی کار در سال های گذشته با تعیین الزامات سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای در محیط کار، سعی در ایجاد فرهنگ ایمنی و بهداشت در محیط کار داشته است.

وی گفت: در سال 2021 تمرکز بر تقویت سیستم های ملی ایمنی و بهداشت حرفه ای با هدف افزایش تاب آوری سیستم های ایمنی و بهداشت حرفه ای در مواجهه با بحران های فعلی و آینده خواهد بود و امسال با شعار “بیا به دستیابی به هدف مثبت فرهنگ ایمنی و بهداشت شغلی” برای همکاری با یکدیگر.”

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت گفت: در این شعار بر ایجاد و تحقق فرهنگ پیشگیرانه ایمنی و بهداشت کار از طریق مذاکره و گفت‌وگوی اجتماعی بین دولت، سازمان‌ها، کارفرمایان و تشکل‌های کارگری (سه‌جانبه) تاکید شده است. و نقش بسیار مهمی ایفا می کند.» نکته کلیدی مشارکت همه جانبه ذینفعان در تضمین، حفظ و ارتقای سلامت کارکنان است.

تلاش 3 وزارتخانه و مسئول برای سلامت در محیط کار

از این رو شایسته است تا حد امکان بین جامعه کارگری، کارفرمایان و سازمان های دولتی از جمله وزارت بهداشت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی و سایر ذینفعان تاثیرگذار توسعه و تعامل داشته باشیم. در این زمینه.» و نهادینه کردن فرهنگ مثبت ایمنی و بهداشت شغلی در جامعه.

وی بیان کرد: در واقع فرهنگ ایمنی و بهداشت حرفه ای فرهنگی است که در آن حق برخورداری از محیط کار ایمن و سالم در همه سطوح رعایت می شود، محلی که دولت ها، کارفرمایان و کارگران در آن مشارکت موثری داشته باشند و مسئولیت ها و وظایف به طور سیستماتیک در آن تعریف شود. شرایط ایجاد محیط کار ایمن و سالم و به طور کلی اصل پیشگیری بالاترین اولویت را دارد.

شغل شایسته چیست؟

رئیس مرکز بهداشت و محیط کار وزارت بهداشت ادامه داد: در تعریف کار شایسته، کارکنان از دستمزد مناسب، شرایط کار ایمن و سالم، امنیت شغلی، اشتغال منطقی آینده و تدابیر قانونی مناسب برخوردار هستند.

گندمی خاطرنشان کرد: «در واقع از طریق گفت‌وگوی اجتماعی مؤثر، دولت‌ها و شرکای اجتماعی به‌طور فعال در تمام مراحل تصمیم‌گیری OSH مشارکت دارند».

وی افزود: این مهم از توسعه و بازنگری چارچوب‌های کنترل و سیاست OHS برای رسیدگی به وضعیت پایدار و چالش‌های جدید سیستم OHS تا کاربرد واقعی اصول OHS در محیط کار حائز اهمیت است.

رئیس مرکز بهداشت و محیط کار وزارت بهداشت اظهار داشت: گفت‌وگوی اجتماعی نه تنها به بهبود مستمر سیاست‌ها و راهبردهای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای کمک می‌کند، بلکه اجرای سیستم ایمنی و بهداشت حرفه‌ای مؤثرتر را تسهیل می‌کند. ایجاد تعهد».

ایجاد خانه های بهداشتی در کارخانه ها و کارگاه ها

جندقی بیان کرد: در کشورمان در برنامه ارائه خدمات اولیه سلامت به کارگران از طریق استقرار نقش سلامت کارگران در کارگاه ها با همکاری و هم افزایی مشترک سه دستگاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شرکت تامین اجتماعی. و تلاش وزارت بهداشت برای تامین و حفظ آن در جهت ارتقای سطح سلامت کارگران است و در این زمینه به نتایج خوبی دست یافتیم.

وی افزود: از سوی دیگر با همکاری داوطلبانه کارفرمایان حوزه سلامت، مسیر دستیابی به هدف فراگیر بهداشت حرفه ای که ارتقای سلامت کارکنان است، برای ما بسیار هموارتر می شود.

سیستم ایمنی و بهداشت حرفه ای قوی؛ عامل ایجاد یک محل کار سالم

رئیس مرکز بهداشت و محیط کار وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: همچنین تجربه موفق پیشگیری و مبارزه با کووید 19 در محیط های کاری و تلاش بازرسان حرفه ای بهداشت در این زمینه ایمنی قوی را به ما نشان داده است. و نظام بهداشت حرفه ای و مشارکت معنادار سازمان ها، سازمان های کارفرمایی، کارگران و کلیه مالکان علاقه مرتبط و فعال به ایمنی و بهداشت شغلی در سازمان ها و در سطح ملی نقش حیاتی در ایجاد محیط کار سالم، تضمین و حفظ سلامت کارکنان

گزارش بازرسان بهداشت حرفه ای در دوران کرونا

الجندقی گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا علیرغم مشارکت تعداد زیادی از بازرسان بهداشت حرفه ای و شهادت برخی از آنها در راستای حفظ سلامت نیروی کار در کشور حتی برای لحظه نظارت بر سلامت، پروتکل ها در محل کار متوقف شدند. “

وی افزود: با تلاش و نظارت بازرسان حرفه ای بهداشت و پیگیری مستمر کارشناسان بهداشت حرفه ای در صنایع، خوشبختانه به استثنای موارد محدود، شاهد گسترش اپیدمی خوشه ای در صنایع و در این صنایع نبودیم. شرایط خاص اقتصادی و با وجود شرایط سخت، تحریم ها و صنایع کشور بدون وقفه به کار خود ادامه دادند».

برنامه ویژه وزارت بهداشت برای سلامت در محیط کار

رئیس مرکز بهداشت و محیط کار وزارت بهداشت گفت: برای حفظ سلامت کارگران در محیط کار برنامه های متعددی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال اجرا و پیگیری است. اینها شامل بررسی های هدفمند بهداشت حرفه ای، بهداشت حرفه ای در مراکز پزشکی و بیمارستان ها، مدیریت بلایای شیمیایی مطابق با تعهدات بین المللی Saikem، سلامت کشاورزان و قالیبافان، بهداشت معدن، سلامت کارگران ساختمانی و بهداشت شغلی پمپ بنزین است.

گندقی خاطرنشان کرد: بهداشت رادیولوژی، ارائه خدمات بهداشت حرفه ای به زندانیان، ارائه خدمات بهداشت حرفه ای به کارگاه های کوچک، خوداشتغالی و مشاغل غیررسمی، حذف تدریجی جیوه از صنایع بر اساس کنوانسیون میناماتا و ممنوعیت استفاده از آزبست طبق کنوانسیون میناماتا. کنوانسیون روتردام، اجرای برنامه خود گواهی برای کارفرمایان، کمیسیون های حفاظت فنی و بهداشت حرفه ای، تشخیص مشاغل سخت و زیان آور، کنترل خطرات شغلی (شیمیایی، فیزیکی و ارگونومیکی) و بررسی های بهداشت حرفه ای.

من متوجه! برای داشتن کیفیت کاری مطلوب در هر رده و شغلی، کارگر اصلی یعنی نیروی کار باید از سلامت جسمی و روحی مطلوب برخوردار باشد و محیطی امن و آرام برای فرد و افراد شاغل در این مجموعه فراهم شود. به منظور ارائه بهترین کیفیت کار و خدمات مورد نیاز دریافت کنندگان خدمات درآمدی است.

منبع: خبرگزاری آنلاین دیباروز

دکمه بازگشت به بالا