اقتصادی

آیا واردات خودرو می‌تواند تاثیری در بازار داخلی بگذارد؟

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاثیر واردات خودرو بر بازار داخلی را چند عامل عنوان کرد و گفت: سقف ارزش ارزی تعیین شده برای واردات خودرو نمی تواند تاثیر محسوسی داشته باشد. البته در بازار نیز تاثیری بر آن نخواهد داشت.

علی اکبر کریمی در گفت وگو با دیباروز، با اشاره به مقررات دولتی برای واردات خودرو و تاثیر واردات بر بازار داخلی، اظهار کرد: تاثیر واردات خودرو بر بازار داخلی به عوامل متعددی از جمله اندازه خودرو بستگی دارد. . واردات و اینکه چند نوع خودروی وارداتی نسبت به داخلی دارد.. عجیب است.. مثلا اگر خودرویی وارد شود که معادل داخلی نداشته باشد طبیعتا رقابت معنا نخواهد داشت.

وی با اشاره به ماده 4 قانون ساماندهی صنعت خودرو گفت: یکی از شروط واردات این است که خودروهایی که مورد استفاده عموم مردم است، وارداتی باشد. با این وضعیت فرض بر این است که خودروی وارداتی می تواند از نظر کیفیت و قیمت در کنار خودروهای تولید داخل قابل رقابت باشد و در نهایت میزان واردات بستگی به استقبال متقاضیان واردات و همچنین استقبال مصرف کنندگان دارد. بنابراین می توان در مورد تاثیرات import.rule در بازار خودرو داخلی صحبت کرد.

و نایب رئیس سازمان صنایع و معادن شورای اسلامی ادامه داد: قانون مصوب مجلس نمایندگان برای مدت پنج سال اجازه واردات خودرو با در نظر گرفتن شرایط را داده است و همچنین درصدی از واردات خودرو را بررسی کرده است. بازار با این میلیارد دلار به دست آمده است. در بالا. به عنوان مثال اگر ارزش بازار خودروی داخلی 10 میلیارد دلار باشد، میزان واردات 10 درصد آن خواهد بود. باید مشخص شود که این 10 درصد چقدر می تواند در بازار داخلی اختلال ایجاد کند و تاثیرگذار باشد.

کریمی گفت: با توجه به سقف ارزش ارزی واردات خودرو به نظر می رسد واردات خودرو نمی تواند تاثیر محسوسی در بازار داشته باشد البته قطعا تاثیری نخواهد داشت.

وی در پایان اظهار داشت: پس از ارائه درخواست، افرادی که خودروهای خود را وارد کرده اند، می توانند به سرعت آن را وارد کشور کنند.

انتهای نامه

دکمه بازگشت به بالا