بین الملل

ابهام بر سر ابعاد توافق آشتی قطر و متحدان عربستان/ امیر قطر به پابوسی ملک سلمان می‌رود؟

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا ، حرکت نشست شورای همکاری خلیج فارس از منامه به ریاض و به تعویق انداختن نشست سالانه آن به مدت یک ماه به 5 ژانویه (16 ژانویه سال جاری) پیشرفت هایی را نشان می دهد. سازشی بین دولت قطر و بقیه کشورهای مشمول تحریم سواحل جنوبی خلیج فارس ، به ویژه عربستان سعودی وجود داشت. با این حال ، هنوز اختلافاتی بین آنها وجود دارد.

شورای همکاری خلیج فارس

جلسه شورای همکاری خلیج فارس

براساس این گزارش ، برگزاری اجلاس در ریاض طبق آداب و رسوم و آداب و رسوم اعراب در سواحل جنوبی خلیج عربستان به معنای به رسمیت شناختن رهبری پادشاهی عربستان به عنوان “خواهر بزرگ کشورهای عربی” است. عزیمت شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر به عربستان سعودی شناخت جایگاه سعودی ها در میان کشورهای عربی است. شاید انتقال اجلاس یکی از مهمترین نمادهای میانجیگری کویت برای حل و فصل بین دو طرف باشد.

این گزارش می افزاید: “از لحن شبکه الجزیره قطر ، نحوه پوشش رویدادها ، برنامه هایی که پخش می کند و نوع مهمانانی که در آن حضور دارند ، می توان به ویژگی های اصلی نزدیکی یا فاصله آشتی دست یافت. علاوه بر این ، اگر آشتی دو جانبه و جامع باشد ، ممکن است از موضوعات قابل درک باشد. الجزیره حداقل این درک را تاکنون داشته است.

الجزیره که الگویی برای همه شبکه های قطری و رسانه های سمعی و بصری است ، متعهد به آتش بس با پادشاهی عربستان سعودی است و از انتقاد از سعودی ها متناسب با مواضع قطر ، ترجمه مطالب رسانه ای و استفاده از آن در گزارش های خود دست کشیده است. اینها اهداف است. طی سه سال گذشته ، الجزیره لحن خصمانه ای با امارات ، بحرین ، مصر و سه شریک دیگر در محور تحریم های قطر حفظ کرده است و رسانه های قطر از سفر جارد کوشنر داماد رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ صریحاً انتقاد کرده اند. آنها با امارات تجارت می کردند. در همین راستا ، موجی از پیام های ضد امارات در شبکه های اجتماعی قطر پخش شد.


بیشتر بخوانید:

حل بحران قطر به مرور زمان / از تلاش های ناموفق آمریکا تا میانجیگری موفق کویت


وی افزود: “ما نمی توانیم پیش بینی کنیم که طی دو هفته آینده قبل از اجلاس چه اتفاقی خواهد افتاد ، زیرا محرمانه بودن دقیق در پایتخت های خلیج فارس (فارس) در مشاهده و انتشار هر گونه اخباری در مورد آنها مورد سانسور است ، اما شاید تصویر کنونی در زیر مراسم استقبال از رهبران شرکت کننده در اجلاس باشد و اینکه آیا امیر قطر بیشتر شرکت خواهد کرد یا خیر. شفافیت.

همه اینها به میزان استقبال سعودی ها و دیگر رهبران عرب از امیر قطر در عربستان سعودی بستگی دارد.

این گزارش می افزاید: “مسئله دیگری که باید به آن پرداخته شود میزان مشارکت کشورهاست. باید دید آیا نماینده امارات در جلسه شورای همکاری خلیج فارس شیخ محمد بن زاید آل نهیان ، ولیعهد امارات است یا وی نمایندگی کشور خود را به شیخ محمد بن راشد تحویل می دهد.” النهیان ، نخست وزیر دولت ، حضور شیخ بن زاید به این معنی است که امارات متحده عربی یکی از طرفین آشتی است ، اما اگر سطح نمایندگی ابوظبی پایین باشد ، این بدان معنی است که اختلافات بین قطر و امارات فراتر از آشتی با سعودی ها است و روابط ریاض و ابوظبی ممکن است خوب نباشد.

“هنوز در مورد ماهیت توافق سازش ابهام وجود دارد.” از جمله یک طرفه ، دو طرفه یا همه جانبه. آیا عربستان سعودی همانطور که دونالد ترامپ و دامادش می خواستند مرزها و حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای قطری باز می کند و عربستان در عوض چه چیزی بدست می آورد؟ آیا شرایط سیزده سعودی از جمله بستن کانال الجزیره و بستن پایگاه های ترکیه در قطر و جاهای دیگر که دوحه با آن مخالفت کرده است ، محقق شده است؟ مهمترین سوال این است که آیا این توافقنامه مقدمه توافق مشترک ، علنی ، قطر و عربستان با دشمن صهیونیستی است؟

انتهای پیام / 4033 /

دکمه بازگشت به بالا