استان ها

اتهام ارسال سلاح توسط ایران تسلیح اوکراین از سوی غرب را مشروع می‌کند

امیر عبداللهیان در تماس تلفنی با گوترش:

وزیر امور خارجه کشورمان و دبیرکل سازمان ملل متحد ظهر جمعه در گفت وگوی تلفنی درباره موضوعات مورد علاقه تبادل نظر کردند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا از جیهان، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل بعد از ظهر جمعه در گفت وگویی تلفنی درباره موضوعات مورد علاقه تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت وگوی تلفنی دیدگاه اصولی جمهوری اسلامی ایران را در خصوص تحولات مربوط به جنگ اوکراین تشریح کرد و ریشه این جنگ را در سیاست نادرست گسترش ناتو به شرق ارزیابی کرد. ارسال سلاح از کشورمان به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین و با هدف مشروعیت بخشیدن به کمک های تسلیحاتی غرب به اوکراین، آن را اتهامی و نه مبنای آن دانست.

امیرعبداللهیان مدعیان و منتقدان کشورمان را آغازگر و حامی جنگ اوکراین دانست و بار دیگر بر مخالفت جمهوری اسلامی ایران در زمینه ارسال سلاح به طرفین این جنگ که منجر به آن شد، تاکید کرد. بر افزایش خسارات جانی و مالی برای دو طرف تاکید کرد و بر تداوم تلاش های کشورمان برای توقف جنگ بین دو کشور و دستیابی به صلح پایدار در اروپا تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تحولات داخلی جمهوری اسلامی ایران به تشریح اقدامات آمریکا و چند کشور غربی در زمینه تشویق به شورش و تروریسم در ایران با استفاده از اطلاعات نادرست و توهین عمدی به جامعه جهانی پرداخت. . مکانیسم ها

امیر عبداللهیان همچنین با تاکید بر اینکه تهران دیپلماسی و گفتگو را بهترین گزینه می داند، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هرگز دست خود را بر روی گزینه های دیگر نخواهد بست.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این تماس تلفنی بر تلاش برای ادامه گفت‌وگوهای منطقه‌ای تاکید کرد و از حمایت و نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در این مسیر قدردانی کرد.

دبیرکل سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که تلاش‌های تهران برای توقف جنگ در اوکراین منجر به آتش‌بس و حل مشکل شود.

وی همچنین ابتکار جمهوری اسلامی ایران برای تشکیل کمیته ملی مقابله با حوادث داخل ایران را اقدامی خوشایند دانست.

گوترش تاکید کرد که گفتگو و دیپلماسی راه درستی برای حل مشکلات منطقه و جهان است.

طرفین در این تماس تلفنی بر آخرین تحولات مذاکرات لغو تحریم ها و همکاری بین آژانس و تهران تاکید کردند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا