برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

احتمال مرگ در سرطان پروستات

سرطان پروستات نوع دیگری از سرطان است که می تواند از غده پروستات شروع شود، در حالی که سرطان پیشرفته پروستات زمانی رخ می دهد که سرطان از پروستات به سایر قسمت های بدن گسترش یابد یا متاستاز کند. سرطان زمانی گسترش می یابد که سلول ها از تومور اصلی جدا شده و به بافت های اطراف حمله کنند. به این حالت متاستاز موضعی می گویند.

سرطان پروستات یکی از شایع ترین سرطان ها در مردان است و راه های مختلفی برای درمان آن وجود دارد. بنابراین، پس از تشخیص بیماری، انجام درمان سریع ضروری است که در این مقاله به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

سرطان پروستات بعد از سرطان پوست دومین سرطان شایع در مردان است. سرطان پروستات در برخی از کشورها مانند آمریکا به دومین عامل مرگ و میر مردان تبدیل شده است و با توجه به شیوع این بیماری، اطلاع رسانی در مورد این بیماری به مردم امری ضروری است.

افزایش آگاهی مردم در مورد بیماری و علائم آن باعث می شود افراد از علائم اولیه بیماری آگاه شوند و در صورت بروز علائم به پزشک متخصص مراجعه کنند. مراجعه به موقع به پزشک یکی از مهم ترین عواملی است که منجر به درمان موفقیت آمیز این بیماری و افزایش طول عمر افراد مبتلا به سرطان پروستات می شود.

طول عمر افراد مبتلا به سرطان پروستات توسط عوامل زیادی تعیین می شود. پیشرفت بیماری، سلامت عمومی بدن انسان و موفقیت روش های درمانی از جمله این عوامل می باشد با توجه به اینکه امروزه روش های درمانی جدیدی در درمان سرطان پروستات کشف شده است. افراد مبتلا به این سرطان زودتر تحت درمان قرار گرفتند و امید به زندگی آنها افزایش یافت.

متاستاز سرطان یکی از مهم ترین عوامل در کاهش امید به زندگی است

به یاد داشته باشید که هرگز نمی توان در مورد امید به زندگی افراد مبتلا به سرطان اظهار نظر قطعی کرد. اما می توان امید به زندگی افراد را بر اساس وضعیت سلامت و بیماری پیش بینی کرد.

در واقع، بسیاری از افرادی که از این نوع سرطان رنج می برند. اگر در مراحل اولیه بیماری درمان شوند یا بیماری آنها خوش خیم باشد و سایر اندام ها را تحت تأثیر قرار ندهد. آنها به زودی سلامت خود را بازیابی می کنند و می توانند یک زندگی عادی داشته باشند.

اما اگر سرطان متاستاتیک باشد به این معناست که سلول های سرطانی پروستات از طریق خون و سیستم لنفاوی به سایر اندام ها و بافت های بدن مانند استخوان های لگن و ستون فقرات مهاجرت کرده و در آنجا تکثیر می شوند. آنها می توانند منجر به وخامت حال بیمار و در نتیجه کاهش امید به زندگی افراد شوند.علائمی مانند درد شدید استخوان، سفت شدن لگن و ران درد، درد لگن، درد ران، ضعف استخوان، شکستگی استخوان تاثیر کمی دارد و کلسیم خون سطوح ممکن است نشانه متاستاز باشد.

سرطان پروستات به روش های مختلفی مانند اشعه ایکس و سی تی اسکن دیده می شود. به عنوان مثال، اگر سرطان پروستات به لگن یا ستون فقرات متاستاز داده باشد. در عکس برداری با اشعه ایکس، قسمت هایی از استخوان تیره تر یا روشن تر از حد معمول به نظر می رسد.

در حالی که قسمت‌های تیره تخریب بافت استخوان توسط سلول‌های سرطانی را نشان می‌دهند و قسمت‌های سفید تشکیل استخوان را نشان می‌دهند، هر دو قسمت تیره و سفید می‌توانند نشانه‌ای از تکثیر سلول‌های سرطانی باشند.

آیا نوع سرطان بر زندگی افراد تأثیر می گذارد؟

یکی از عوامل کاهش و افزایش طول عمر افراد است. دو نوع سرطان پروستات وجود دارد: خوش خیم و بدخیم.در سرطان خوش خیم پروستات، پدیده ای که در آن غده با افزایش سن بزرگتر می شود، “هیپرپلازی خوش خیم پروستات” نامیده می شود. هنگامی که پروستات بزرگ می شود، تغییراتی در بافت پروستات ایجاد می شود که به آن سرطان پروستات می گویند.

سرطان خوش خیم پروستات با روش هایی مانند جراحی درمان می شود، پس از درمان، فرد زندگی عادی خود را دارد. سرطان بدخیم پروستات به دو شکل ظاهر می شود. در نوع اول، سلول های پروستات به شدت بدخیم هستند و بیشتر سرطان های پروستات درگیر هستند. اگر بیمار به روش های درمانی به خوبی پاسخ دهد. امید به زندگی آن به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

در نوع دیگری از سرطان بدخیم پروستات، سلول های سرطانی به بافت ها و اندام هایی مانند کبد، ریه ها، نخاع، سیستم لنفاوی و استخوان های لگن، ران، قفسه سینه و ستون فقرات مهاجرت کرده و در آنها رشد می کنند. درمان این سرطان دشوار و پیچیده است و طول عمر این گونه افراد کوتاه می شود، بنابراین به جرات می توان گفت که ماهیت خطرناک یا غیرعادی سرطان می تواند امید به زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

انواع سرطان پروستات

دو نوع سرطان پروستات مرحله چهار وجود دارد: برای جلوگیری از بزرگ شدن پروستات به دکتر کیوان آقامحمدپور مراجعه نمایید.

مرحله چهارم D1

این نوع سرطان پروستات به لگن، غدد لنفاوی یا اندام های اطراف گسترش می یابد. با این حال، سرطان هنوز به مناطق دور گسترش نیافته است.

مرحله چهارم D2

در این نوع سرطان به اندام های دوردست مانند ستون فقرات، لگن، دنده ها و سایر استخوان ها گسترش یافته است. متأسفانه درمان این مرحله از سرطان پروستات بسیار دشوار است، اما خوشبختانه قابل درمان است.

این نوع بیماری بسیاری از مردان را درگیر می کند و در نهایت منجر به مرگ آنها می شود. تشخیص زودهنگام سرطان پروستات در درمان اهمیت زیادی دارد. به لطف غربالگری و گزینه های درمانی بهتر، امید به زندگی مردان مبتلا به سرطان پروستات در طول سال ها افزایش یافته است.

در حال حاضر می توان گفت که 99 درصد از مردان مبتلا به سرطان پروستات حداقل 5 سال پس از تشخیص زنده می مانند. بسیاری از افرادی که برای درمان مراجعه می کنند تحت درمان هستند. به طور کلی، طبق تحقیقات، سرطان پروستات رشد کندی دارد و سال ها طول می کشد تا ایجاد شود. حتی اگر سرطان به سایر قسمت های بدن سرایت کرده باشد، از هر سه نفر یک نفر بعد از پنج سال زنده می ماند.

با پیشرفت بیماری، علائم زیر ممکن است رخ دهد:

وجود خون در مایع منی، وجود خون در ادرار، کاهش ادرار، تکرر ادرار، عدم کنترل ادرار، انزال دردناک و عدم نعوظ از جمله علائمی است که نشان دهنده پیشرفت سرطان پروستات است. با پیشرفت سرطان، می تواند عوارضی ایجاد کند. عوارض این نوع سرطان بر امید به زندگی بیماران تأثیر می گذارد، به عنوان مثال سرطان پیشرفته پروستات در برخی افراد باعث انسداد روزنه های حالب به داخل مثانه می شود که منجر به ناراحتی و نارسایی کلیه می شود.

درمان سرطان پیشرفته پروستات دشوارتر است و علاوه بر درمان سرطان، گاهی اوقات لازم است خود سرطان را نیز در نظر گرفت. تاکید می شود که سالی یک بار لازم است وضعیت سلامتی با معاینه پزشک بررسی شود. زیرا در صورت تشخیص زودهنگام، زمانی که هیچ علامتی وجود ندارد، این افراد به راحتی قابل درمان هستند و حداقل 95 درصد آنها زندگی عادی خواهند داشت.

آیا می توان امید به زندگی افراد مبتلا به سرطان پروستات را بر اساس مرحله سرطان تخمین زد؟

روش های تشخیصی که به پزشک معالج کمک می کند تا وجود یا عدم وجود سرطان پروستات را تعیین کند. می تواند به آنها کمک کند تا از وضعیت عمومی بیمار مطلع شوند تا بتوانند امید به زندگی این افراد را تخمین بزنند و مناسب ترین روش درمانی را انتخاب کنند.

یکی از رایج ترین سیستم های مرحله بندی در بین پزشکان، سیستم TNM است. طبق این سیستم، پس از گذراندن معاینه توسط پزشکان و استفاده از روش های تشخیصی متفاوت و دقیق؛ بسته به اندازه تومور اولیه، محل دقیق تومور اولیه، گسترش تومور به غدد لنفاوی، میزان گسترش تومور به غدد لنفاوی، گسترش سلول های سرطانی به بافت ها یا اندام های دیگر . . ، میزان متاستازها و محل متاستازها، بیماران استاندارد شده و می توانند امید به زندگی خود را تا حدودی تخمین بزنند.

رایج‌ترین سیستم مرحله‌بندی سرطان، مرحله‌بندی بر اساس نمره گلیسیون است.

در این مرحله بندی، سلول های سرطانی زیر میکروسکوپ بررسی شده و بر اساس شباهت آنها به بافت های سالم طبقه بندی می شوند. کمترین نمره گلاسیون 6 است، یعنی سرطان غیر پیشرفته یا درجه پایین. در این نوع سرطان، سلول های سرطانی بیشتر شبیه بافت ها و سلول های سالم هستند.

اگر بیمار در این مرحله باشد؛ درمان آن آسان است و طول عمر بالایی دارد و اگر نمره گلاسیون بیمار هفت باشد به این معنی است که سرطان در مرحله متوسط ​​است و باید اقدامات لازم برای جلوگیری از ورود سرطان به مرحله پیشرفته انجام شود.

اگر نمره 8 یا بالاتر باشد؛ طبق آزمایش psa، سرطان مرحله‌بندی می‌شود، اما نمره 8 یا بیشتر به معنای گسترش سرطان است، در صورت عدم درمان، تومور متاستاز داده و در سراسر بدن پخش می‌شود. پس از معاینه کامل و استفاده از روش های تشخیصی در صورت تایید وجود سرطان پروستات؛

بیماران باید برای انتخاب مناسب ترین روش درمانی آماده شوند. با بررسی سلول‌های سرطانی در زیر میکروسکوپ و تعیین نمره گلاسیون و انجام آزمایش‌های psa، به پزشکان کمک می‌کند تا سرطان را به‌طور دقیق مرحله‌بندی کنند. مرحله سرطان می تواند به پزشکان کمک کند تا امید به زندگی بیمار را تخمین بزنند.

عوامل موثر بر امید به زندگی بیماران سرطانی

برای بررسی امید به زندگی بیماران سرطانی عوامل مختلفی مانند جنسیت بیمار، سن بیمار، وضعیت سلامت عمومی بیمار، نوع سرطان، مرحله بیماری، عوامل پاتولوژیک، محل درگیری، حضور متاستاز، محل متاستاز، زمان و روش تشخیصی مطالعه..

بر اساس مطالعات انجام شده، جنسیت بیمار، مذکر یا مؤنث، محل درگیری و عوامل پاتولوژیک در مقایسه با سایر عوامل تأثیر کمی بر زندگی بیماران سرطانی دارد. .

با این حال، فاکتورهایی مانند سن بیمار، مرحله بیماری، وجود متاستاز و محل متاستاز تاثیر قابل توجهی بر امید به زندگی بیمار دارند، برای مثال، افرادی که سرطان پروستات در آنها تشخیص داده شده است. سن جوانی؛ امید به زندگی بیشتر از افراد مسن است متاستازهای دور می تواند خطرناکتر از متاستاز در بافت اطراف باشد بنابراین متاستازهای دور طول عمر بیمار را بسیار کاهش می دهد.

اگر بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود؛ علاوه بر این، بیمار درمان مطلوب تری دریافت خواهد کرد. امید به زندگی نیز افزایش خواهد یافت. وضعیت عمومی بیمار ممکن است یکی از عوامل موثر بر طول عمر سرطان باشد. به عنوان مثال، افرادی که سیستم ایمنی قوی دارند و بیماری های کمتری دارند. آنها می توانند بهتر با سرطان مبارزه کنند و در نتیجه عمر طولانی تری داشته باشند.


عوامل کاهش دهنده سرطان پروستات

یک ضرب المثل ایرانی الاصل داریم که پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین در پایان مقاله ذکر اطلاعات مهمی در مورد ارتباط سبک زندگی با سرطان پروستات ضروری است، زیرا سرطان پروستات یکی از شایع ترین سرطان ها در مردان است. دانستن راه های پیشگیری از این بیماری برای مردان مهم است.سبک زندگی افراد تاثیر زیادی در طول عمر آنها دارد. اگر می خواهید زندگی طبیعی داشته باشید و از بیماری ها در امان باشید، باید مراقب سبک زندگی خود باشید.

تغذیه، میزان فعالیت، میزان استراحت، میزان خواب و هوای تنفسی از جمله عواملی هستند که باید بررسی شوند. از خوردن گوشت قرمز، کباب، لبنیات و مقادیر زیاد چربی های اشباع شده خودداری کنید زیرا مصرف بیش از حد این غذاها یکی است. از جمله عوامل مهمی که باعث ایجاد سرطان پروستات در مردان می شود، فعالیت بدنی روزانه را در برنامه خود بگنجانید. مطالعات نشان داده اند که ورزش، علاوه بر پیشگیری از سرطان پیشرفته پروستات، می تواند میزان مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

سبزیجات و صیفی جات مانند گوجه فرنگی، کلم بروکلی، کلم بروکسل، چغندر قرمز، ماهی شور، سویا و مصرف زیاد غذاهای غنی از امگا 3 می توانند از سرطان پروستات پیشگیری کنند. به همین دلیل توصیه می شود وزن متعادل خود را حفظ کنید و در صورت اضافه وزن از رژیم غذایی متعادل و ورزش برای کاهش وزن کمک بگیرید از مصرف الکل و سیگار خودداری کنید. زیرا الکل و سیگار باعث تغییر ژن های سالم بدن و تبدیل آن به سلول های سرطانی می شود.

انتخاب روش درمانی موثر و تاثیر آن بر امید به زندگی بیماران سرطانی

امروزه با پیشرفت علم در زمینه درمان سرطان شاهد افزایش امید به زندگی در بیماران سرطانی هستیم البته انتخاب روش درمانی می تواند بر امید به زندگی بیماران تاثیر بگذارد.یک درمان. توجه در سال های اخیر؛ این یک درمان سیستم ایمنی است. به این ترتیب از سلول های ایمنی انسان برای مبارزه با سرطان استفاده می شود.

در این روش، سلول‌های بدن انسان حذف می‌شوند و ژن‌های آن‌ها توسط مهندسان ژنتیک برای مبارزه با سلول‌های سرطان پروستات تغییر می‌کند. سپس سلول های ایمنی از طریق ورید به بدن منتقل شده و مبارزه خود را آغاز می کنند که خوشبختانه بهبودی با این روش زیاد است. علاوه بر ایمونوتراپی می توان از سایر روش های درمانی با هم استفاده کرد.

انواع سرطان پروستات

سرطان پروستات نیز مانند سایر سرطان ها انواع مختلفی دارد که با توجه به ناحیه و قسمت های درگیر به دو نوع تقسیم می شوند.

انواع سرطان پروستات عبارتند از:

آدنوکارسینوم سلول ترشحی فولیکولی

آدنوکارسینوم یا مازرو ترشحی مجاری

آدنوکارسینوم فولیکولار ترشحی

در این نوع سرطان در سلول های پنهان غده پروستات که شایع ترین نوع سرطان پروستات است و افراد زیادی از آن رنج می برند، یافت می شود.

آدنوکارسینوم سلول ترشحی عروقی

این نوع سرطان در سلول های واقع در مجاری غده پروستات رخ می دهد. متاسفانه این نوع بیماری نسبت به آدنوکارسینوم حفره ای سرعت تولید مثل و رشد بیشتری دارد و این عارضه می تواند باعث مرگ آن شود.

عوامل موثر بر سرطان پروستات

با توجه به تحقیقاتی که انجام شده علت خاصی برای این نوع سرطان وجود ندارد که بتوانیم آن را عامل این سرطان بدانیم اما همچنان عوامل ثانویه ای وجود دارند که می توانند بر سرطان پروستات تاثیر بگذارند.

به عنوان –

سن (سن افراد می تواند بر بروز این نوع سرطان تاثیر بگذارد. این نوع سرطان در مردان بالای 50 سال بسیار شایع است)

وراثت (اگر پدر یا برادرشان هر نوع سرطانی داشته باشد در معرض خطر هستند)

نژاد (شاید برایتان جالب باشد که بدانید مردان سیاه پوست بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند)

رژیم غذایی اشتباه

سیگار کشیدن

چاقی

سرطان پروستات چگونه گسترش می یابد؟

گسترش سرطان پروستات به استخوان ها یا غدد لنفاوی بسیار شایع است. علاوه بر این، گسترش آنها به کبد یا ریه ها شایع است. سرطان پروستات به ندرت به سایر اندام ها مانند مغز سرایت می کند. حتی زمانی که سرطان پروستات گسترش می یابد، همچنان سرطان پروستات است. به عنوان مثال، سرطان پروستات متاستاتیک در استخوان ران ما سرطان استخوان نیست. این سرطان سلول های سرطانی پروستات مشابه تومور اصلی را دارد. سرطان پروستات در مراحل پایانی قابل درمان نیست اما قابل کنترل است.

به طور کلی انواع مختلف سرطان که روزانه افراد زیادی در دنیا به آن مبتلا می شوند اما باید گفت که هزینه درمان این بیماری بسیار بالاست. در این راستا شرکت های زیادی برای کمک به بیماران با کمک مالی و امید راه اندازی شده است. این موسسات با اجاره استند و دکوری راحت به بیماران در این امر خیریه کمک می کنند.

دکمه بازگشت به بالا