فرهنگ و هنر

ادبیات در سال 1998 درگذشت



میشیت علایی درباره ادبیات در سال 1998 می گوید: به نظر می رسد هیچ اتفاق جدی در حوزه ادبیات نیفتاده است و ادبیات در سکوت اتفاق افتاده است.

این مترجم و منتقد ادبی در گفت و گو با دیباروز ، درباره اوضاع ادبیات در سال 1998 و تأثیر وقایع اجتماعی بر روی آن اظهار داشت: من در سال 1998 ادبیات را خیلی دنبال نکردم. ببینم چه اتفاقی در داستان ، رمان ، شعر و بازی افتاده است و چه چیزی با سالهای گذشته متفاوت بوده است ، بنابراین نمی توانم پاسخ دقیقی بدهم. چیزهای پراکنده را می خوانم. آنها چندین مجموعه شعر را برای من ارسال کردند که عمده اشعار آنها نبوده و از آنجا که این برای ارزیابی جایزه شاملو بود و ما می خواستیم به آنها نمره بدهیم ، من به آن نمره متوسط ​​دادم.

وی افزود: من در این مجموعه هیچ تأثیری در شرایط جامعه ندیدم و آنها اکثر روندهای قبلی را دنبال کردند. ادبیات پسامدرن در آنها مشهودتر از آن بود که ادبیات واقع گرایانه ، دغدغه های سیاسی و اجتماعی و مشکلات موجود در این مجموعه ها را ندیدم. البته ممکن است در سریال هایی که ندیده ام متفاوت باشد.

علایی گفت: “من مطلبی از داستان نخوانده ام ، البته اگر کتاب خوبی چاپ شده بود ، حداقل نام آن را می شنیدم یا آنها می گفتند که رمان یا مجموعه ای از داستانها متفاوت منتشر شده است.”

مترجم کتاب “رویداد ادبی” تری ایگلتون ادامه داد: به نظر می رسد هیچ اتفاق جدی در حوزه ادبیات رخ نداده است که در چنین سکوت اتفاق افتاده است ، حتی اگر این کار را انجام داده باشد ، من نمی دانم. آنچه گفتم تجربه شخصی من بود و شاید بقیه دوستانم بتوانند چیزهای خوبی را بگویند. اما از نظر شعر ، من فکر می کنم بقیه دوستانی که نمره دادند ، کم بودند ، این پنج مجموعه به تازگی از بسیاری از کتاب ها انتخاب شده بودند. من چیز خاصی در شعر ندیدم و احتمالاً باید در داستان باشد. غیر از این خبر را شنیدم و به سمت کتاب رفتم. می توان گفت که سال 1998 دوره رکود در حوزه ادبیات بوده است ، اما آن را با قاطعیت نمی گویم.

علایی همچنین اظهار داشت: “ادبیات ما در دهه 90 از واقع گرایی و مدرنیسم فاصله گرفته و به سمت پسامدرنیسم رفته است و نویسندگان و شاعران توجه زیادی به آن داشته اند و آن را جذاب می دانند.” آنچه ما در دهه 1990 در شعر و داستان می بینیم چیزی از گذشته است. در نتیجه باید پسامدرنیسم در ایران مورد بررسی قرار گیرد.

وی همچنین درباره عملکرد رسانه ها در حوزه ادبیات و کتاب در سال 1998 گفت: این رسانه ها نیز برنامه های قبلی خود را داشتند. بیشتر مجلات و نشریاتی که دیدم تحت سلطه موضوعات اجتماعی و سیاسی ملی و خارجی بود. شاید دلیل این امر این باشد که آنها در ادبیات چیزی که می خواهند مطرح کنند و مانور دهند چیزی ندیده اند. من همچنین در فضای مجازی به صورت محدود فعالیت می کنم. اما اگر داستان ، رمان و شعر متفاوت بود ، دوستان و دانشجویان من به من می گفتند و به من اطلاع می دادند و حساسیت زیادی نشان نمی دادند.

انتهای پیام


تمامی محتوای منتشر شده در سایت به وسیله سامانه آنلاین، اقدام به خبررسانی می نماید، فلذا مسوولیت این مقاله بر عهده مراجع اصلی بوده و سامانه بر خط دیباروز هیچ مسوولیتی در قبال تمام مقالات سایت نخواهد داشت.

دکمه بازگشت به بالا