اجتماعی

ارتقای سطح آموزش دانش آموزان و جبران کاستی ها در طرح مدرسه تابستان رضایت بخش بود؟

دیباروز/ قم معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان قم گفت: اما طبق ارزیابی های انجام شده به اثربخشی طرح تثبیت و جبران یادگیری و قطعا تعداد دانش آموزان در معرض خطر ترمیم پایه اطمینان داریم. توجه کاهش یافت و دانشجویان پذیرفته شده به سطوح بالاتر ارتقا یافتند.

آموزش یکی از مهم ترین بخش هایی بود که شیوع بیماری کرونا در پایان سال 2018 به تعطیلی آن منجر شد. اگرچه این تعطیلی طولانی نشد و آموزش آنلاین به سرعت به عنوان جایگزینی برای آموزش حضوری انتخاب شد، اما آموزش و پرورش فعالان و بسیاری از مسئولان به اهمیت آموزش حضوری در کارایی و کیفیت آموزش پی بردند. آموزش و کاستی های فضای مجازی و بارها تکرار شده که آموزش مجازی در بهترین حالت نصف کیفیت آموزش را اعمال می کند.

زیرساخت‌های فنی ضعیف، عدم دسترسی به اینترنت در مناطق مختلف به‌ویژه برخی از مناطق روستایی، ناآشنایی معلمان و دانش‌آموزان با فضای مجازی، نبود محتوای آموزشی آنلاین و عدم دسترسی همه دانش‌آموزان به تلفن‌های هوشمند از جمله چالش‌ها بود. به دنبال آموزش آنلاین.

بنابراین با شروع مجدد آموزش حضوری در کلاس، نیاز به آموزش های تکمیلی و اجرای برنامه برای جبران ضعف های آموزش مجازی و افت تحصیلی دانش آموزان احساس شد.

در همین راستا، آموزش و پرورش استانداری ها از برنامه ای برای جبران و تثبیت یادگیری دوره ابتدایی خبر داد.

در همین راستا تیرماه در گفت‌وگو با معاون آموزش ابتدایی معاونت آموزش و پرورش استانداری عنوان شد که ۱۵۰ پایگاه فعال برای اجرای طرح تثبیت و جبران یادگیری داریم و بیش از ۱۹ هزار دانش‌آموز ثبت‌نام کرده‌اند. جهت شرکت در کلاس های تابستانی

در خصوص زمان اجرای طرح و ذینفعان آن خاطرنشان شد: این طرح در بازه زمانی 21 تیرماه تا 21 شهریورماه برگزار می شود و پس از پایان دوره آموزشی دو ماهه، نتایج ارزیابی ها در طول دوره آموزشی ارائه می شود. . به طور خلاصه، امید است دانش آموزان تلاش کنند تا به سطحی بالاتر برسند، زیرا جایگاه دانش آموز در سطح قطعاً آسیب هایی در ابعاد مختلف خواهد داشت.

با تکمیل این طرح در خصوص نتایج ارزیابی و میزان رضایت از اجرای این طرح و مشکلات آن، مجدداً با معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استانداری قم گفتگو کردیم.

مریم السادات بهننده، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان قم در گفت وگو با خبرنگار دیباروز، با بیان اینکه طرح تثبیت و جبران در آموزش و پرورش در مقطع ابتدایی در دو مرحله اجرا شد، گفت: : این طرح در بهمن ماه اجرا شد و به اتمام رسید اما با توجه به شرایط پیش آمده این طرح به صورت غیر شخصی و در قالب فضای مجازی اجرا نشد و آنچه از این طرح می خواستیم اجرا نشد.

پناهنده با اشاره به اینکه آغاز مرحله دوم طرح پایداری و جبران یادگیری از اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد ماه آغاز شد، تصریح کرد: قوانین در سطح استانداری تعریف شد و مدیران مدارس اسامی را درج کردند. دانش آموزان در این طرح در سامانه و بر این اساس برآورد آماری در سطح شهرستان انجام شد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان قم با بیان اینکه طرح تثبیت و جبران یادگیری از 21 تیرماه تا 21 شهریور اجرا شد، اظهار داشت: بر اساس آمار استانی 65 درصد از دانش آموزان واجد شرایط در آموزش و پرورش شرکت کردند. . کلاس ها و معلمان اقشار مختلف در مدارس و پایگاه های خاص حضور فعال داشتند.

وی ادامه داد: در طول اجرای طرح ارزیابی هایی از روند اجرا از والدین، معلمان، مدیران مدارس به ویژه دانش آموزان به ویژه رده های بالای جامعه به دست آوردیم که از نظر سنی می توانند در جایگاه ارزیابی و نقد برنامه باشند.

این پناهنده افزود: با توجه به اینکه دانش آموزان به لحاظ شرایط روحی ناشی از دور شدن از محیط مدرسه در پرتو ویروس کرونا تمایل زیادی به شرکت در کلاس دارند، در مجموع روند اجرای این طرح تا حد زیادی رضایت بخش بود. والدین و دانش آموزان

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان قم با تایید اینکه معلمان معتقدند این طرح تاثیر خوبی داشته و در صورت عدم اجرای آن دانش آموزان بیشتری مجبور به ترمیم سطح تحصیلی هستند، یادآور شد: با توجه به اینکه تا 12 شهریور کلاس ها ادامه یافت و تکمیل شد و در حال انجام ارزیابی نهایی می باشد بنابراین نمی توان تعداد و تعداد خاصی را اعلام کرد.

این پناهنده افزود: اما با توجه به اینکه دانش آموزان مشمول این طرح گاهی اوقات دوره را با معلم سال تحصیلی خود نمی گذرانند، بنابراین نتایج ارزیابی ها باید توسط معلم دوره تابستانی به استاد منتقل شود. دانش آموز معلم و در نهایت نتیجه نهایی توسط هیئت مدیره مدرسه بررسی می شود و دانش آموزان و اولیا به اطلاع دانش آموزان می رسد و نتایج برای جمع بندی نهایی در سامانه بارگذاری می شود.

وی افزود: اما طبق ارزیابی های انجام شده به کارآمدی این طرح اطمینان داریم و قطعا تعداد دانش آموزانی که در معرض خطر تکرار پایه هستند به میزان قابل توجهی کاهش یافته و دانش آموزانی که در مقاطع پذیرفته شده اند ارتقا یافته اند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استانداری قم با بیان اینکه یکی از مشکلات طرح پایداری و جبران یادگیری در زمان اجرای آن بوده است، تصریح کرد: زمان اجرای طرح ربطی ندارد. با استان زیرا طرح اولیه از معاونت وزارت آموزش و پرورش آمده و در استانداری ابلاغ، بومی سازی و اجرا شده است.

پناهنده تائید کرد: در کارگروه هایی که با حضور نمایندگان مدیران مناطق مختلف استانداری تشکیل دادیم به این نتیجه رسیدیم که در طول سال تحصیلی معمولا بعد از سه ماه شرایط تحصیلی دانش آموز مشخص می شود. دانش آموزی که برای یادگیری نیاز به توجه بیشتری دارد، می تواند از ژانویه به بعد تحت آموزش های تکمیلی قرار گیرد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان قم یادآور شد: این برنامه را برای سال تحصیلی 1401-1402 با تغییراتی که بعد از مقطع کارشناسی ایجاد شده و برنامه هایی که در نظر داریم کیفیت آن ها را ارتقا دهیم ادامه می دهیم. برنامه ها. شاهد تاثیر این طرح برای سال تحصیلی پیش رو هستیم و امیدواریم با اجرای این طرح زمینه رشد و پیشرفت بیشتری را برای دانش آموزان مقطع ابتدایی فراهم کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا