استان ها

اعطای امتیازهای ویژه به استادان برای حضور در انجمن‌های علمی

گروه استانی خبرگزاری آنا. انجمن های علمی دانشجویی متشکل از دانشجویانی پرانرژی، مشتاق و بسیار توانا هستند که دانشجویانی را گرد هم می آورند که بر فعالیت های پژوهشی و علمی تمرکز دارند. بیشتر این ظرفیت ها احتمالاً در ابتدای کار خواهد بود و اگر دانشگاه ها بستر مناسبی برای فعالیت انجمن ها فراهم کنند; دستیابی به این قابلیت ها دور از دسترس نخواهد بود. بنابراین، دانشگاه برای تقویت، توانمندسازی و ایجاد انگیزه علمی در دانشجویان، باید مجامع علمی دانشجویی را فعال و حمایت کند.

انجمن های علمی دانشگاه آزاد اسلامی چند سالی است که در هر واحد دانشگاهی زیر نظر پژوهشگران جوان و نخبگان باشگاه دانشگاه فعالیت می کنند و فعالیت های آنها هر ساله طبقه بندی و اعلام می شود.

انجمن دانشجویان علوم کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد با امتیاز 160 و 32 در گروه A+ کشور در آخرین رده بندی دفتر مرکزی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفت.

خبرنگار خبرگزاری آنا در این شماره از پرونده «دانش جدید را توسعه دهید با انجمن های علمی» درباره وظایف، اهداف، برنامه ها، دستور کارها و دستاوردهای انجمن علمی کامپیوتر گروه دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد با دکتر شبنم شادرو گفتگو کنید.


بیشتر بخوانید:

تقویت انجمن های علمی با حمایت مستمر از دانشجویان پژوهشگر

وقتی جوامع دانشگاهی انگیزه تحصیلی دانش آموزان را افزایش می دهند

انجمن های علمی از کرونا پیشی گرفته اند


آنا: معرفی انجمن علوم کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد.

شادرو: در بهمن 1394 به عنوان رئیس انجمن علمی گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد انتخاب شدم و با بازرس انجمن و پنج دانشجوی کامپیوتر فعالیت خود را آغاز کردیم. البته در حال حاضر حدود 10 عضو فعال در کنار بقیه دانشجویان کامپیوتر داریم.

تاکنون کارگاه ها، دوره ها، کنفرانس ها، سمینارهای تخصصی و بازدیدهای علمی در زمینه برنامه نویسی و مهارت های کامپیوتری در انجمن علمی کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد برگزار شده است. از آنجایی که من سرپرست تیم مسابقه برنامه نویسی دانشگاه نیز هستم، بیشتر سعی کرده ایم تعامل دو طرفه بین تیم های برنامه نویسی و انجمن برای ارتقای سطح برنامه نویسی دانشجویان ایجاد کنیم. در انجمن علمی دوره هایی برای آموزش افراد مستعد در زمینه برنامه نویسی برای تدریس در مدارس برگزار شد که پس از آموزش دانش آموزان، توانستیم با برگزاری کارگاه ها و دوره های مفید، توانایی های آنها را به نمایش بگذاریم و گروه کامپیوتر را در دانشگاه آزاد مشهد معرفی کنیم. دانش آموزان.

برگزاری مسابقات برنامه نویسی جهت تشویق و ارزیابی دانشجویان در طول ترم تحصیلی جهت افزایش اشتیاق برای کسب مهارت های برنامه نویسی در دانشگاه. با توجه به اینکه معاونت اجرایی پردیس بین المللی خراسان رضوی را نیز بر عهده دارم، پس از تعامل بین اعضای انجمن و امکانات موجود در گلبهار، در تلاش هستیم تا دوره های خوبی را برای دانشجویان مشهد و گلبهار برگزار کنیم.

آنا: جایگاه و وظایف انجمن های علمی در دانشگاه ها را چگونه ارزیابی می کنید و وجود آن ها از نظر شما چقدر مفید است؟

شادروانجمن های علمی همواره نقش مهمی در دانشگاه ها داشته و دارند و جوامع می توانند در ارتقای سطح علمی دانشجویان، مهارت های تخصصی، مهارت های گفتاری و مهارت های آموزشی مفید واقع شوند. در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد نیز با در نظر گرفتن اقدامات جدید، دوره ها و کارگاه های علمی مفید با سهولت بیشتری نسبت به گذشته برگزار می شود و این امر می تواند انجمن ها را به برگزاری دوره های آموزشی هدفمند و کارگاه های مهارتی ترغیب کند.

انجمن های علمی متشکل از دانشجویان منتخب مقطع کارشناسی نیز می توانند با برگزاری جلسات طوفان فکری، بررسی ایده های جدید و خلاقانه و برگزاری جلسات نخبگان دانشجویی در پیشرفت علم موثر باشند.

آنا: حمایت دانشگاه از مجامع علمی دانشجویی را چگونه ارزیابی می کنید و مشکلات و چالش های پیش روی شما چیست؟

شادرو: بدلیل روش های قبلی و پرداخت به موقع حق الزحمه به اساتیدی که کارگاه ها و کنفرانس ها برگزار می کنند، نگاه منفی به این موضوع باعث شده است تا با مجامع علمی کمتر همکاری شود. خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی با تغییر رویکرد قبلی و پرداخت به موقع شهریه این مشکلات را برطرف کرد. امید است اساتید با اطمینان خاطر بتوانند دوره های مفیدی را در جوامع برگزار کنند و انجمن های علمی سعی در برگزاری دوره های مفید با هزینه مناسب برای دانشجویان دارند که نیازمند حمایت مالی دانشگاه است.

جا دارد از رئیس باشگاه نخبگان و پژوهشگران جوان واحد مشهد تشکر کنم که رهنمودهای ایشان در مورد موفقیت انجمن علمی گروه کامپیوتر بسیار مفید بود و از تمامی دانشجویان و اساتیدی که در کنار انجمن بودند تشکر می کنم. تاکنون مشکلی برای برگزاری دوره ها و کارگاه های مختلف وجود ندارد و خوشبختانه همکاری های لازم با انجمن صورت گرفته است; البته انجمن ها نیاز به حمایت مالی دارند تا بتوانند فارغ از درآمد، سطح علمی دانش آموزان را ارتقا دهند.

آنا: چگونه انجمن های علمی را تقویت می کنید تا در پیشبرد علم موفق باشند؟

شادروبا استفاده از امتیازات ویژه دانشجویان همکاری با انجمن علمی، می توان دانشجویان را به برگزاری دوره های علمی خاص و افزایش سطح علمی تشویق کرد. انجمن های دانشگاهی می توانند با بخش ها و صنایع مختلف همکاری کنند و بهترین دانشجویان خود را به تجارت معرفی کنند. این می تواند دانش آموزان را تشویق کند تا دانش و مهارت های خود را ارتقا دهند.

آنا: آخرین فعالیت های اجتماعی، علمی و فرهنگی و موفقیت ها و دستاوردهای انجمن علمی رایانه در مشهد را شرح دهید.

شادرودر تابستان سال 1400 انجمن علمی گروه کامپیوتر دانشگاه مشهد به دنبال برگزاری دوره های مهارت برنامه نویسی برای کودکان در مدارس بود که موفق به برگزاری دوره های اسکرچ برای پایه های چهارم تا ششم ابتدایی در مدرسه دخترانه و پسرانه امام رضا شد. . «دبستان مشهد و پایه هشتم دبیرستان تیزهوشان هاشمی نژاد یکی شد، انجمن پس از استقبال مدارس برای برگزاری کارگاه های دانش آموزی، خواستار جذب دانش آموزان و تدریس در مدارس شد.

در ادامه این مسیر قراردادهای بیشتری با آموزشگاه های مشهد برای برگزاری دوره های تابستانی منعقد کرده ایم و در نظر داریم با استفاده از مهارت هنرجویان دوره های تابستانی را در رشته های هنری برگزار کنیم و در سطح گروه کامپیوتر برگزار می شود. یک مسابقه برنامه نویسی در طراحی مدرسه هم برگزار کردیم. در بهمن ماه، کارگاه‌های آموزشی کوتاه‌مدت حل مسئله به منظور افزایش قدرت تحصیلی دانش‌آموزان برگزار شد.


بیشتر بخوانید:

رکورد گسترده برای دانشجویان هنر و معماری

بار نوسازی آموزش بر دوش جامعه علمی است

جامعه علمی؛ تمرین توسعه علم در دانشگاه ها


جلسات بررسی و تحلیل علمی نیز به مجموعه دروس انجمن اضافه شده است و در نظر داریم جلسات بحث و گفتگو به زبان های فرانسوی و انگلیسی برگزار کنیم تا دانشجویان بیشتری بتوانند به زبان های مختلف در زمینه علمی صحبت کنند.

آنا: آیا بیش از دو سال است که موفق به تولید محصول یا فعالیت های دیگری در انجمن علمی مشهد مقدس شده اید؟

شادرو: از بهمن ماه 1394 رئیس انجمن شدم و از آن به بعد همه اعضا سعی کردند فعال باشند و در ایام کرونا کارگاه های مجازی برای دانش آموزان و دانشجویان برگزار شد و مزیت برگزاری کارگاه های مجازی این بود که دانشجویان از همه در سراسر دنیا می توانند در این دوره ها شرکت کنند، به عنوان مثال در دوره های ما دانشجویانی از تهران، سرخس و حتی اتریش در کارگاه های مجازی شرکت کردند که منجر به معرفی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد به اقصی نقاط کشور شد.

من: و حرف آخر…

شادرومسئولان دانشگاه باید با اعطای امتیازات ویژه و حمایت از انجمن هایی که با مدارس همکاری می کنند، اساتید را به حضور در مجامع علمی تشویق کنند. چرا که این امر منجر به معرفی دانشگاه آزاد اسلامی در مدارس می شود و توانمندی دانشجویان را نشان می دهد و با در نظر گرفتن امتیازات ویژه مانند تخفیف شهریه یا وام برای دانشجویان فعال در انجمن ها آنها را تشویق می کند.

انجمن علمی گروه کامپیوتر مشهد برای افزایش کیفیت دوره های مهارتی خود به کارگاه های تخصصی نیاز دارد تا بتواند کارگاه های ویژه ای مانند اینترنت اشیا، بازی های حرفه ای و … را به صورت حضوری برگزار کند. این نیز نیازمند تجهیزات و حمایت مالی دانشگاه است.

انتهای پیام/4117/4062/

دکمه بازگشت به بالا