افزایش نرخ تلفات حوادث ترافیکی شهری/ ارتباط خرابی دوربین‌های ثبت سرعت و آمار تصادفات

افزایش نرخ تلفات حوادث ترافیکی شهری/ ارتباط خرابی دوربین‌های ثبت سرعت و آمار تصادفات

دیباروز/خوزستان دبیر شورای عالی ترافیک کشور با اشاره به افزایش نرخ تلفات حوادث ترافیکی در حوزه شهری، گفت: در حوزه برون شهری حدود ۸۰۰ نقطه پرحادثه شناسایی شده بود و ۵۰ تا ۶۰ درصد این نقاط رفع شد اما در حوزه درون شهری، روند رفع نقاط پر حادثه ضعیف است.

مجتبی شفیعی در سی و چهارمین نشست کمیسیون حمل و نقل و ترافیک مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران که امروز (۲۶ بهمن‌ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: افزایش نرخ تلفات حوادث ترافیکی در حوزه شهری بیشتر از حوادث برون شهری شده است و این در حالی است که سهم تردد برون شهری، ۷۵ درصد و سهم تردد درون شهری ۲۵ درصد است.

به گزارش دیباروز، وی بیان کرد: این نرخ رشد تلفات درون شهری در سال‌های اخیر بیشتر بوده و امسال کاملاً پیشی گرفته است. رشد تلفات درون شهری برخی استان‌ها بسیار غیرمنطقی است و گزارش ویژه‌ای در این خصوص به وزیر کشور داده‌ایم.

شفیعی با تاکید بر لزوم اقدام جدی در حوزه ایمن‌سازی نقاط پرحادثه در شهرها گفت: ارزش حفظ جان یک شهروند، بسیار بالا است و باید بسیار به این موضوع توجه شود. این موضوع به عنوان موضوع اولویت‌دار در وزارت کشور در حال پیگیری است‌.

وی افزود: یکی دیگر از موضوعات در حوزه ترافیک شهری این است که باید مقداری از ریل‌گذاری سنتی گذشته فاصله بگیریم و نباید در کارهای تکراری قبلی متوقف شویم. اکنون روش‌ها و مدیریت جدیدی در حوزه ترافیک شهری در دنیا مطرح و دنبال می‌شود که ما از آن عقب مانده‌ایم.

دبیر شورای عالی ترافیک کشور گفت: در دنیا بسیاری از موضوعات ترافیکی در حال توسعه است اما ما هنوز فکر می‌کنیم این موارد، فانتزی و بی‌اهمیت هستند در حالی که در رفتار ترافیک به ویژه بافت متراکم شهری بسیار اثر دارند و از نظر کاهش آلایندگی و اقتصادی هم بسیار مهم هستند.

وی با بیان اینکه باید پروژه‌های بزرگ با مدل اقتصادی جدید پیگیری شوند، افزود: ۲۰ هزار دستگاه اسکوتر برقی، دوچرخه برقی و موتورسیکلت برقی را به صورت خرید خدمت به مناقصه گذاشته‌ایم و در حال عقد قرارداد هستیم. فعالیت این دستگاه‌ها این گونه است که به ازای جابه‌جایی مسافر، خرید خدمت را انجام می‌دهیم و عددی که ما باید هزینه کنیم نسبت به رقم خرید اتوبوس و واگن بسیار کم است.

شفیعی گفت: ما نباید از رویکردهای جدید دنیا فاصله بگیریم اما احساس می‌کنیم خیلی فاصله گرفته‌ایم؛ در دنیا اتفاق‌هایی در حال رخ دادن است که باید به آن نزدیک شویم.

وی افزود: نحوه فرهنگ‌سازی در حوزه ترافیک تغییر کرده است؛ به طور مثال می‌توان بازی‌هایی برای رده سنی نوجوان یا پایین‌تر با محتوای  فرهنگ ترافیک ساخت و کسانی که امتیاز کسب می‌کنند جوایز واقعی بگیرند نه مجازی.

دبیر شورای عالی ترافیک کشور گفت: در حوزه ترافیک، قیمت‌گذاری عوارض باید متفاوت و با استفاده از  GIS انجام شود. در این راستا علاوه بر مدت و طول پیمایش، باید وضعیت آلودگی هوا نیز مد نظر قرار گرفته شود و هرچه آلودگی هوا در یک مسیر بیشتر باشد، عوارض هم بیشتر باشد. عدد فرمولی که برای کاربر تعیین می‌شود نباید ثابت باشد بنابراین کسانی که از معابر شهر استفاده تجاری می‌کنند باید عوارض بیشتری پرداخت کنند و از عموم مردم که در این محدوده، خودروی خود را پارک می‌کنند و عارضه ایجاد نمی‌کنند، باید عوارض کمتری گرفته شود؛ با این کار به سمت عدالت، اقتصاد و بهبود محیط زیست حرکت می‌کنیم.

وی بیان کرد: باید بازار، درآمد و متقاضی استفاده از موتورسیکلت برقی بیشتر باشد و در این راستا باید حمایت کنیم؛ با این حمایت، خرید موتور برقی برای راننده توجیه اقتصادی پیدا می‌کند و در نتیجه راننده‌ها به سمت تامین موتور برقی می‌روند.

شفیعی با اشاره به دریافت عوارض از جابه‌جایی بار گفت: تقریبا هیچکس به سمت ظرفیت قانون درآمد پایدار برای جابه‌جایی بار نرفته است در حالی که آمادگی عقد قرارداد با شهرداری وجود دارد. گرفتن عوارض شهرداری از این محل، یک قانون است و ما آماده فعال شدن این ظرفیت هستیم. 

انتهای پیام 

دکمه بازگشت به بالا