اقتصادی

اما و اگرهای اعتبار صندوق نوآوری/شکل‌گیری تدریجی صندوق‌های ملی در کنار بزرگترین نهاد مالی

طبق مصوبات اولیه ، سرمایه اولیه صندوق نوآوری و شکوفایی بالغ بر 3000 میلیارد تومان بوده است که تاکنون 2700 میلیارد تومان آن محقق شده است و اعتبارات این صندوق در لایحه بودجه 1400 مشخص نشده است ، اما در آنجا شایعات اختصاص 1200 تا 1200 میلیارد تومان برای این صندوق است.

به گزارش دیباروز ، با تصویب مجلس شورای اسلامی قانون حمایت از شرکت ها و مitutionsسسات دانش بنیان و بازاریابی اختراعات در سال 2010 ، هویت جدیدی تحت عنوان “شرکت های دانش بنیان” به عنوان یکی از ارکان اقتصاد دانش بنیان معرفی شد. و تأکید کرد که کشور به حمایت نیاز دارد. بنابراین ، براساس ماده 5 قانون حمایت از شرکت ها و مitutionsسسات دانش بنیان ، صندوق نوآوری و شکوفایی با سرمایه اولیه 30،000 میلیارد ریال برای کمک به نوآوری ها ، اختراعات ، شکوفایی و به کارگیری دانش فنی ، با ایجاد سرمایه اولیه 30 هزار میلیارد ریال و همچنین درصدی نیز باید اختصاص یابد. از منابع بودجه عمومی ایالت.

در حال حاضر از 3 هزار میلیارد تومان سرمایه اولیه این صندوق ، تنها 2700 میلیارد تومان محقق شده است. هنوز میزان سرمایه ای که در قانون بودجه 1400 به صندوق پمپاژ می شود مشخص نیست. با این وجود زمزمه هایی درباره تصویب مجلس شورای اسلامی برای وجوه از هزار تا 1200 میلیارد سرمایه این صندوق وجود دارد که باید منتظر نتیجه مذاکرات در این زمینه باشد.

علاوه بر این ، داستان اختصاص نیم درصد از منابع بودجه عمومی به این صندوق ، مانند داستان تخصیص یک درصد از بودجه عملیاتی به بخش تحقیقات ، هرگز عملی نشده است.

با این میزان اعتبار ، صندوق نوآوری و شکوفایی خدمات مختلفی را در زمینه “تسهیل” ، “تضمین” ، “توانمند سازی” و “سرمایه گذاری” در سند پشتیبانی خود به منظور ارائه خدمات مختلف به شرکت های دانش بنیان شناسایی کرد. این صندوق تاکنون 5358 میلیارد تومان تسهیلات برای شرکت های دانش بنیان پرداخت کرده است:

سال نرخ تسهیلات اعطا شده تعداد امکانات
12 36 میلیارد تومان 133
12 255 میلیارد تومان 425
12 409 میلیارد تومان 622
12 241 میلیارد تومان 464
12 398 میلیارد تومان 394
12 2876 میلیارد تومان 1216
12 5358 میلیارد تومان 2600

تنوع مالی و تشکیل صندوق های ملی

مأموریت اصلی صندوق نوآوری و شکوفایی پشتیبانی و توانمندسازی شرکتهای دانش بنیان است که دانش بنیادی آنها توسط کارگروه ارزیابی شرکتها و مitutionsسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تأیید شده است. اما با توسعه اکوسیستم نوآوری و فناوری ، خانواده های جدیدی به پایگاه دانش موسوم به “تیم ها و شرکت های نوپا” و “شرکت های خلاق” اضافه شده اند و این خانواده های جدید زیر چتر صندوق نوآوری نخواهند بود. بنابراین ، به منظور فراهم آوردن زمینه لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی و مشارکت در تحقیقات و فناوری ، ماده 100 برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به دولت اجازه ایجاد مشارکت در تحقیقات و فناوری غیر دولتی را داد. این صندوق فعالیت جدید صندوق توسعه صندوق های تحقیق و فناوری با هدف حمایت از تیم های فناوری بود.

بین سالهای 2003 و 2014 ، کمیته ماده 100 در مجموع 13 جلسه در دبیرخانه (وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری) تشکیل داد و 18 صندوق تحقیق و فناوری را تأسیس و مجاز ساخت.

“تسریع روند تبدیل ایده ها به ثروت و جلوگیری از بوروکراسی مشترک” و “تسهیل مشارکت بخش غیردولتی و سرمایه گذاری در فناوری و نوآوری” و “کمک به تجاری سازی پیشرفت های فن آوری” و “جبران عدم تمایل م institutionsسسات مالی سنتی برای تأمین منابع مالی این حوزه. فناوری و نوآوری به دلیل ریسک بالای آنها برای ایجاد بودجه و فناوری تحقیق ضروری شناخته شد.

صندوق های تحقیق و فناوری م Instسسه مالی علم و فناوری ، که دارای شخصیت حقوقی غیر دولتی (یک شرکت سهامی خاص) و استقلال مالی هستند ، طبق اساسنامه مصوب شورای وزیران فعالیت می کنند. فعالیت های اصلی این صندوق ها شامل اعطای انواع تسهیلات (وام) ، ضمانت نامه ، سرمایه گذاری و نمایندگی (کارگزاری) برای پروژه های تحقیقاتی ، فناوری و نوآوری ، دانش بنیان ، خلاقیت و بازاریابی نتایج تحقیقات است.

با توجه به برنامه ریزی صندوق نوآوری ، با تمرکز بر تهیه هر استان با یک صندوق تحقیق و فناوری ، یک صندوق تحقیق و فناوری در 31 استان کشور ، تا آگوست 2013 در 8 استان ، تا دسامبر 1397 در 13 استان تا فوریه 2016 تأسیس شد. ، صندوق های تحقیق و فناوری در 31 تحریم تاسیس شد.

علاوه بر این ، با توجه به توسعه فن آوری های نوظهور در کشور و خطرات بالای مرتبط با تأمین مالی این حوزه ، نیاز به ایجاد م institutionsسسات مالی ویژه ، علم و فناوری اجتناب ناپذیر بود. بنابراین وجود یک م institutionسسه تأمین مالی متخصص در برخی زمینه ها ضروری بود و بر این اساس ، کارگروه صندوق های تحقیق و فناوری رویکردی سیاست محور برای توسعه صندوق های مبتنی بر فناوری و مشکل محور در پیش گرفت.

بهداشت تهران ، صنایع خلاق ، صنایع فرهنگی سپهر ، کشاورزی ، نوآورانه (ICT) ، صنعت نفت ، نوآوری اجتماعی ، صنعت برق و انرژی ، تجهیزات پزشکی ، نانو ، “پرشین دارو” ، “سلامت غمن” ، “مواد پیشرفته و انرژی” ، “صنعت دفاعی” و “صنعت ماشین سازی” از جمله مناطقی است که صندوق های تخصصی در آنها تأسیس شده است.

علاوه بر این دو موسسه مالی ، نوع دیگری از صندوق های مالی در قالب صندوق های ملی تشکیل می شود ، به عنوان مثال ، تصمیم جدید شورای عالی علوم ، تحقیقات و فناوری در مورد ایجاد صندوقی برای حمایت از تزهای تقاضا محور ، که در صورت ایجاد یک موسسه مالی برای حمایت از بخش تحقیق ، فناوری و نوآوری در ایالت ، تحت یک چتر برای پشتیبانی در یک جهت خاص لازم است.

از طرف دیگر ، با توجه به شرایط اقتصادی کشور و عدم تخصیص منابع مالی مورد نیاز صندوق نوآوری و شکوفایی ، بهتر است تأمین مالی مهمترین م institutionسسه مالی کشور ، صندوق نوآوری باشد تا تأمین مالی آن. چندین صندوق ایجاد کنید.

پروژه های م developedثر با حمایت صندوق نوآوری توسعه یافته اند

در میان مجموعه فناوری های توسعه یافته با حمایت صندوق نوآوری ، 45 عنوان پروژه موثر در رابطه با معیارهایی مانند تأثیر اقتصادی ، اشتغال ، صرفه جویی در ارز ، افزایش صادرات و رشد فروش ، به حل مشکلات عمده در یکی از زمینه های اصلی ویژه کمک می کند. برای اولین بار ، تقویت انعطاف پذیری ملی ، فراتر رفتن و تعمیق فناوری ، ظرفیت صادرات و فناوری آینده.

با توجه به ماهیت پروژه ، این پروژه ها موفق به کسب یکی از انواع خدمات قابل ارائه در بخش خدمات و سرمایه گذاری شده اند و علاوه بر طبقه بندی موانع و مشکلات ، توانایی و قابلیت حذف موانع و مشکلات را نیز دارند. . در مناطق دیگر نیز از کاتالیزورها استفاده می شود. برخی از این برنامه ها به شرح زیر است:

ردیف عنوان پروژه پیاده سازی
1 تولید کنسانتره آنزیم فیتاز در پرندگان ، به ویژه در بدن حیوانات تک معده مانند مرغ ، آنزیم فیتاز تولید نمی شود ، در حالی که وجود این آنزیم نقش عمده ای در هضم و جذب مواد مغذی موجود در این ارگانیسم ها دارد و توانایی جذب ورودی های گیاهی و بنابراین سرعت رشد جوجه های پرورشی افزایش می یابد.
۲ تولید مواد اولیه تولید لبنیات مواد اولیه مورد نیاز کارخانه های لبنیات از خارج از کشور تأمین می شود و با حمایت این تولید کننده این محصول در مقیاس صنعتی تولید می شود.
3 جمع آوری گاز فلوئوره و افزایش فشار این گاز ارزشمند باعث آلودگی هوا و محیط زیست می شود و با تلاش تکنسین ها از سوختن گازهای مرتبط با روغن جلوگیری می شود و در حالی که از آنها به عنوان خوراک پتروشیمی و مصرف گاز استفاده می شود ، از شبکه گاز ایالت بهره برداری می شود.
4 خط تولید کاغذ را ایجاد و تحویل دهید راه اندازی خط تولید کاغذ سازگار با محیط زیست.
5 ساخت تصفیه خانه با استفاده از لجن فعال این روش یکی از فن آوری های محبوب و پیشرفته در صنعت تصفیه آب است.
6 سیستم حذف الکتروشیمیایی برای حذف نیترات از آب آشامیدنی سطح بالای نیترات در آب تهران یکی از نگرانی های شهر تهران است. زیرا آلاینده های نیترات در صورت بیش از حد مجاز در آب می توانند اثرات خطرناکی بر سلامت شهروندان داشته باشند.
7 تولید خطوط تولید تزریقی با ریسک بالا برای درمان سرطان طراحی ، ساخت و راه اندازی خط تولید محصولات شیمی درمانی تزریقی
8 تولید داروی ام اس یکی از این داروها Ziferon یا Interferon Beta-one B است که یک پروتئین طبیعی انسان با همین نام و خواص تنظیم کننده سیستم ایمنی است. این دارو برای کنترل حملات و کاهش پیشرفت بیماری در معالجه افراد مبتلا به ام اس استفاده می شود و باعث درمان قطعی ام اس نمی شود ، اما در کاهش تعداد حملات و کند شدن پیشرفت بیماری بسیار موثر است.
9 تولید Rtplase در سکته قلبی حاد برای کاهش خطر نارسایی احتقانی قلب و مرگ ناشی از سکته قلبی استفاده می شود.
10 تولید ماده فعال داروی Lutiracetam برای درمان صرع جزئی ، میوکلونوس و صرع میوکلونیک استفاده می شود.
11 ماده فعال پپتیدهای دارویی این مواد در درمان بیماری هایی مانند سرطان ، دیابت و فشار خون بالا استفاده می شود.
12 تولید داروهای بیهوشی انتخاب شده بوپرنورفین یک داروی اعتیاد آور است که به دلیل خاصیت خاص خود ، از سایر داروهای موجود در این منطقه برتر است. این دارو توسط وزارت بهداشت به عنوان اولین انتخاب برای ترک اعتیاد به مواد مخدر معرفی شد.
13 تولید واکسن آنفلوانزای فصلی ، یک مطالعه بالینی
12 تولید واکسن پلی ساکارید و واکسن مزدوج مننژیت واکسن های مننگوکوک در برابر بیشتر بیماری های مننگوکوکی مصون هستند.
12 تولید واکسن HPV برای ویروس پاپیلومای انسانی پاپیلومای انسانی یک بیماری شایع آمیزشی است و تولید واکسن اکنون در لیست واکسن های اولویت دار برای تولید داخل قرار دارد.
12 تولید دستگاه ماموگرافی ماموگرافی نقشی اساسی در تشخیص سرطان پستان دارد.
12 توسعه فایروال های بومی و برنامه های وب این محصول نرم افزاری در گروه Security Systems است که به عنوان فایروال برنامه وب طراحی و اجرا می شود.
12 منبع تغذیه و اینورترهای خورشیدی از شبکه برق متصل / قطع می شوند قابلیت های اصلی تولید شده از منابع برق ارتباطی تولید شده می تواند به راندمان 96٪ ، طراحی جمع و جور و کامل ، گواهینامه حفاظت IP55 (محافظت در برابر آب و گرد و غبار) ، ساختار بدنه گالوانیزه ضد اسید ، مدیریت پیشرفته مصرف باتری ، مجهز به نظارت بر شبکه و با پروتکل های مختلف برسد. .
19 سیستم خاموش شدن اتوماتیک الکترونیکی برای گازهای حساس به زلزله در صورت وقوع زلزله ، اگر امواج زلزله برای سازه ساختمان خطرناک و مخرب باشند و از حد تعیین شده فراتر روند ، این سیستم گازهای ناشی از ساختمان یا کارخانه و غیره را قطع کرده و از وقوع آتش سوزی جلوگیری می کند.
20 سیستم بازرسی کانتینر موبایل با استفاده از فناوری Ray-X برای شناسایی موارد غیرقانونی و تهدیدها در محموله ها استفاده می شود.

برگزاری رویدادهایی برای هدایت سرمایه گذاری های بخش خصوصی

رویداد راه اندازی روز دوشنبه یک برنامه تبادل فناوری بین شرکت های دانش بنیان و سرمایه گذاران است. در این مراسم که سرمایه گذاران ، صندوق های تحقیق و فناوری ، صندوق های سرمایه گذاری جسورانه و صندوق های سرمایه گذاری خطرناک شرکت می کنند ، تیم های راه اندازی با ارائه فناوری خود به سرمایه گذاران سعی در جذب سرمایه مورد نیاز دارند.

تاکنون 125 استارت آپ برنامه خود را ارائه داده اند و در مجموع بیش از 350 میلیارد تومان درخواست جذب سرمایه کرده اند. در کل قطعاً 34 میلیارد تومان جذب سرمایه در این حوادث رخ داده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا