اگر ازطریق VPN اطلاعات ما نشت پیدا کرد چه کنیم؟

امروزه VPNها برای اتصال شما به نقاط غیرقابل دسترسی و گشت‌وگذار در اینترنت بسیار مناسب هستند، اما این امر به آن معنا نیست که “بدون خطا” هستند. در این مقاله ابزارها و روش‌هایی را معرفی کرده‌ایم تا بتوانید از امنیت VPN خود مطمئن شوید.اولین هدف برای استفاده از VPN، تامین امنیت اطلاعات است.

اما چگونه می‌توانیم مطمئن شویم که وی‌پی‌ان مورد استفاده ما، واقعاً امن است؟  ابتدا دانلود فیلتر شکن قوی و بدون قطعی برای اندروید را از منبع معتبر انجام داده ، حالا وقتی می‌خواهیم از یک VPN استفاده کنیم، باید چند مرحله را بگذرانیم که این مراحل ممکن است با اشتباهاتی همراه باشند که اطلاعات شما را در معرض خطر قرار دهند.

حتی ممکن است وقتی به VPN متصل هستید، آدرس IP واقعی شما نیز در دسترس دیگران قرار گیرد.وقتی که وی‌پی‌ان به درستی کار می‌کند، اطلاعات هویتی شما را از هر شخصی که آنلاین باشد پنهان می‌کند.

اما همه‌ی وی‌پی‌ان‌ها به یک اندازه‌ امن نیستند و خیلی‌ از آن‌ها ممکن است ناخواسته اطلاعاتی را افشا کنند که می‌تواند برای شناسایی یا یافتن لوکیشن جغرافیایی شما به کار رود. اگر می‌خواهید از وی‌پی‌ان برای آنبلاک کردن وبسایت‌هایی استفاده کنید که به دلیل تحریم روی شما بسته هستند، این نشتی‌ها احتمالا اجازه‌ی چنین کاری را نمی‌دهند.

چک کردن نشتی مخصوصا وقتی مهم است که نتوانید به ارائه دهندگان وی‌پی‌ان اعتماد کنید و بخواهید وی‌پی‌ان را خودتان تنظیم کنید. البته یک وی‌پی‌ان قابل اعتماد برای کامپیوتر یا مک باید به خودی خود ضد نفوذ و نشت اطلاعات باشد، اما بهتر است از آن اطمینان حاصل کنید.
این جا سه نوع از مهم‌ترین انواع نشتی وی‌پی‌ان را مرور می‌کنیم و به شما نشان می‌دهیم چگونه وی‌پی‌ان خود را در هر مورد چک کنید. بهترین راه برای پیشگیری از نشت اطلاعات وی‌پی‌ان –یا اصلاح این مشکل- این است که وی‌پی‌انی ایمن و قابل اعتماد را از ارائه دهنده‌ای مطمئن انتخاب کنید تا داده‌های شما محافظت‌شده باقی بمانند.

در این مقاله شما را با ابزارهایی آشنا خواهیم کرد که می‌توان از آن‌ها برای تشخیص انواع مختلف نشت داده‌های موجود در اتصالات VPN استفاده کرد. همه ابزارهای تست مختلفی که در زیر نام‌برده می‌شوند، به شما این امکان را می‌دهند تا بفهمید که آیا واقعاً وی پی ان شما امن است یا نه.

تست نشت IP Address

هر دستگاهی که به اینترنت متصل می‌شود یک آدرس IP دارد که به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد به صورت آنلاین با هم ارتباط برقرار کنند. آدرس IP مکان‌های جغرافیایی مختلف، متفاوت و قابل تشخیص هستند؛ به همین خاطر اگر کسی بتواند آدرس IP شما را ببیند، می‌فهمد کجا هستید (تا حد شهر یا محله).به علاوه، افراد مختلف می‌توانند از آدرس IP برای ردیابی یا نظارت بر فعالیت‌های آنلاین شما استفاده کنند. یکی از وظایف یک وی‌پی‌ان خوب پنهان کردن آدرس IP شما پشت یک IP دیگر است.

در نتیجه هیچکس نمی‌تواند IP واقعی شما را هنگام استفاده از اینترنت تشخیص دهد.اکثر VPNها ادعا می‌کنند که از IP آدرس شما محافظت خواهند کرد، اما واقعیت کمی متفاوت است! براساس مطالعه‌ای که روی اپلیکیشن‌های وی پی ان اندروید انجام شده است، مشاهده شده که 84% از VPNها، آدرس آی پی واقعی کاربران را نشت خواهند داد.جهت تست کردن سرویس VPN خود برای شناسایی نشت‌های آی پی آدرس، از این ابزار تست نشت IP استفاده کنید.

البته باید توجه داشته باشید که در دوحالت باید به تست سرویس VPN خود بپردازید. زمانی که اتصال وی پی ان فعال باشد و زمانی که درحال برقراری مجدد اتصال قرار دارد. دلیل آن این است که اکثر VPNها وقتی بعد از یک قطعی اتصال، درحال اتصال مجدد هستند، آدرس IP را نشت خواهند داد.هنگامی که اتصال VPN قطع می‌شود، VPNها باید یک “کلید توقف” (Kill Switch) داشته باشند تا تمام ترافیک اینترنت را به‌طور کامل بلاک کنند.

بعضی داده‌ها مثل اطلاعات بانکی، کد ملی، کارت بانکی و رمز آن ارزش زیادی برای هکرها دارد چون با استفاده از آن‌ها قادر به جعل هویت شما و دزدیدن پولتان خواهند بود. آدرس‌های ایمیل و رمزهای عبور شما نیز با اهمیت هستند چون هکرها این ایمیل و رمزعبور را بر روی حساب‌های شما بر روی سایت‌ها و سازمان‌های دیگر نیز امتحان خواهند کرد. هر داده‌ای مهم است چون راهی برای فروش و استفاده از آن پیدا خواهد شد!

لو رفتن یک رمزعبور یعنی لو رفتن همه حساب‌ها.

هکرها می‌دانند که به احتمال زیاد، برای خیلی از حساب‌های خود در اینترنت از یک رمزعبور مشترک استفاده کرده‌اید. به طور میانگین هر فرد ۹۰ حساب مختلف دارد و حفظ کردن ۹۰ رمزعبور پیچیده، کار دشواریست. متخصصین امنیت پیشنهاد می‌کنند که برای هر حساب خود یک رمزعبور منحصر بفرد انتخاب کنید و به جای حفظ کردن آن‌ها، از برنامه‌های مدیریت رمزعبور استفاده کنید.

 نقض داده چیست؟

نقض داده زمانی اتفاق می افتد که یک شخص یا سازمان اطلاعات محرمانه خود را به دلیل نقض امنیتی در معرض خطر قرار می دهد و خطراتی را برای شرکت ها و افراد تحت تأثیر ایجاد می کند.هنگامی که این اتفاق می افتد، سازمان باید به زودی پس از اطلاع از وقوع، علاوه بر افرادی که داده های آنها در معرض خطر قرار گرفته است، در کوتاه ترین زمان ممکن به مرجع کنترل نیز اطلاع دهد.در صورتی که شرکت پیمانکار فرعی باشد، لازم است به مسئول پردازش این اطلاعات نیز اطلاع داده شود.

نشت DNS از نظر حریم خصوصی و امنیت به چه معناست؟

بنابراین، نشت DNS به این معنی است که شخصی می تواند ارتباطات بین مرورگر شما و DNS را رهگیری کند یا داده ها را از حافظه پنهان DNS بدزدد، حتی اگر از یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) استفاده می کنید. این به عنوان نشت anIP نیز شناخته می شود.اما سرقت این نوع داده ها چه کاری انجام می دهد؟ این بدان معنی است که مهاجمان می توانند:آدرس IP دستگاه خود را ردیابی کنید،

ببینید از چه نوع سایت هایی بازدید می کنید (بر اساس درخواست های DNS مرورگر شما)، و

تمام فعالیت های آنلاین خود را زیر نظر داشته باشید.

اما صبر کنید، آیا سرورهای DNS ISP شما از قبل سوابق درخواست‌های DNS شما را نگه نمی‌دارند؟ بله، اگر از سرورهای DNS ISP خود به طور پیش فرض به جای سرورهای DNS VPN استفاده می کنید. این به این دلیل است که مرورگرها برای برقراری ارتباط به اینترنت نیاز دارند و اگر VPN برای استفاده از سرورهای خود پیکربندی نشده باشد، ISP شما (و سرورهای DNS آن) به طور پیش‌فرض این کار را انجام دهد. این بدان معناست که ارائه‌دهنده اینترنت شما – و هر کس دیگری که می‌تواند به طور قانونی (یا غیرقانونی) به سرورهای خود دسترسی داشته باشد – می‌تواند با ردیابی آدرس IP شما از ارتباطات DNS مرورگر-IPS، تمام اقدامات شما را به صورت آنلاین نظارت کند.

چه چیزی باعث نشت DNS می شود؟

دلایل مختلفی برای اینکه چرا می توانید نشت DNS را تجربه کنید وجود دارد. چند دلیل احتمالی نشت DNS عبارتند از:

  • تنظیمات DNS شبکه شما نادرست است یا به درستی پیکربندی نشده است.
  • ISP شما ممکن است از پروکسی های DNS شفاف استفاده کند.
  • مشکلاتی در فرآیند انتقال IPv4 به IPv6 شما وجود دارد.

دکمه بازگشت به بالا