با افزایش شتاب زلزله ایمن نمی شویم

زلزله سی‌سخت، درسی حیاتی برای زلزله تهران

به جای صحبت ، در اخبار و به طور کلی در پایان هر پروژه ظاهر می شود ، بسیار کوتاه در اخبار ظاهر می شود و توضیحات بسیار مختصری از پروژه را ارائه می دهد و تا رویداد بعدی شنیده نخواهد شد. به نظر من ، این به معنای وزارتخانه است ، وظیفه خود را انجام دهید و قول ها و سخنان بی ربط را قول ندهید ، مدام دروغ نگویید و دور این یا آن آویزان نشوید ، همین.
از آنجا که من هنوز هیچ مصاحبه یا مصاحبه ای با وی نداشته ام ، ارزیابی از راه دور من از او البته به عنوان معلم مسکن ، شهرسازی و به طور کلی مهندسی عمران به شرح زیر است. من نمرات آنها را در کلاس A ارزیابی می کنم ، البته جزئیات آنها را بیان نکردم ، اما نمره وزیر آنها A است که انشاالله پذیرفته می شود.

چندین روز پیش ، به عنوان یک معلم مهندسی زلزله ، تحت تأثیر طغیان گسترده ای از تماس های تلفنی و نامه های الکترونیکی دانشجویان ، مدیران ، و سازندگان خانه ها و ساختمانهای منطقه قهرمان کشور ، کهگیلویه و بویر احمد قرار گرفتم. ظاهراً طی اعلامیه وزیر راه و شهرسازی به طور ناگهانی و به درخواست جمعی از دانشگاه یاسوج! شتاب پایه طراحی برای Sacht و Yasuj از 0.3 گرم به 0.35 گرم افزایش یافته است.
من نمی دانم ، شاید به نظر بسیاری ، افزایش شتاب دادن به سبک 0.05 گرم نباید آنقدر مهم باشد که او چند سطر برای آن بنویسد! اما نه ، اینطور نیست! این تغییر مقدار زیادی به نیروی لرزه ای اضافه می شود و با آن مصرف آهن ، آرماتورهای فولادی ، بتن و غیره به میزان زیادی به هزینه ها می افزاید ، در حالی که در طرف دیگر معادله ، یعنی ساخت ، نظارت و اجرای همان است که! آنچه در زلزله سی ام مشاهده شد مقررات ناکافی زلزله نبود ، بلکه خودداری از اجرای ساخت و سازها بود که متأسفانه در سراسر کشور معمول است ، مانند بقیه زلزله های کشور خود را بهتر نشان داد!

حتی برای اطمینان از اینکه آیا این افزایش فوق العاده و ناگهانی مورد نیاز است یا خیر؟ من همچنین از زلزله شناس برجسته کشور س askedال کردم ، و او دلیلی برای این مشکل خارج از تصمیمات تخصصی کمیسیون تنظیم مقررات لرزه نگاری مرکز ملی تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی نمی دید. با این حال ، چنین تصمیمات وزیری برای یک امر کاملاً علمی که سالهاست با جدیت توسط تیم های متخصص در زمینه مقررات زلزله در کشور دنبال می شود ، کار درستی نیست ، عواقب مالی آنها زیاد است و در عمل برای ساخت و ساز ایمن مناسب نیست .

قدرت بیشتر با ساخت بد باعث خسارت بر خلاف تصور می شود! هنگامی که مقاومت افزایش می یابد ، دشواری افزایش می یابد ، اما از آنجا که ساختار همان ساختار قدیمی را دارد و سایر اتصالات و اجزا دیده نمی شوند ، با مقاومت بیشتر و استحکام بالاتر ، تخریب بیشتری تشکیل می شود مگر اینکه تکنیک های ساخت تغییر کند ، که در حال حاضر غیرممکن
امیدوارم برای کاهش هزینه های ساخت مسکن در این منطقه برای عزیزانمان و چنین وسعت ، این موضوع بررسی و متوقف شود تا کمیسیون زلزله با دقت آن را بررسی کند و در عوض دستورات جدی تری راجع به نظارت صحیح ، نظارت و اجرای ساختمانها در سراسر کشور. من مطمئن هستم که در آن تجدید نظر می شود. خواست خدا.

* استاد نمونه مهندسی سازه ، زلزله و مدیریت بحران کشور ، بنیانگذار مقاومت و مدیریت بحران در کشور و عضو ثابت مقررات زلزله ایران

دکمه بازگشت به بالا