فرهنگ و هنر

بخش بین‌الملل سینما حقیقت جدی‌تر برگزار شود

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در جلسه شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره فیلم هیکفرت گفت: مولفه بین المللی سینما هیکفریت باید فیلمی موثر و مستند برای منطقه باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از واحد ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش مستند، تجربی و انیمیشن، اولین جلسه رسمی شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینما گکریت» برگزار شد. پنجشنبه. 19 شهریور ماه با حضور محمد خزاعی رئیس سازمان در مرکز توسعه.

رئیس سازمان در این نشست گفت: جشنواره «سینما الجکریت» به عنوان مهمترین رویداد سینمای مستند ایران می تواند صدای همه سینماگران در همه کشورها باشد. با توجه به ماهیت این نوع آثار، می توان چهره امروز ایران را از طریق فیلم های مستند به جهانیان عرضه کرد. تصویر رنگی از آب و هوا، فرهنگ، باورهای مذهبی و آیین های محلی، تصویری که عموم مردم ندیده اند و با آن ناآشنا هستند. سینمای مستند ایران در سال های اخیر در کنار مردم بوده و از مهم ترین رویدادها و شاخصه ها اسنادی ماندگار به جا گذاشته است.

الخزاعی تاکید کرد: بخش بین المللی این دوره از جشنواره بسیار مهم است. با عادی شدن شرایط امکان برگزاری جشنواره به صورت فیزیکی فراهم شده است و امیدوارم بخش بین المللی تاثیرگذارتر و جدی تر باشد. تمرکز بر سینمای مستند منطقه ای بخش مهمی از برنامه این بخش است. سینمای ایران با همه زیرمجموعه‌هایش از جمله سینمای مستند جایگاه ویژه‌ای در آسیا و منطقه دارد و برای ما مهم است که جشنواره «سینما حقیقت» صدای فیلمسازان درجه یک در عرصه مستند را بازتاب دهد. فیلم های. باید به سینمای کشورهایی که ریشه های مشترک فرهنگی، مذهبی و فرهنگی با ما دارند توجه شود.

رئیس سازمان در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: تعامل با سینمای مستند و سینماگران از برنامه ها و اولویت های نهاد سینمایی است. خوشبختانه توسعه این رابطه دو جنبه دارد و در «سینمای جکریت» از این ثروت و همدردی استفاده می شود.

وی ادامه داد: توسعه عدالت فرهنگی و توجه به فیلمسازان در استانداری ها از اولویت های سازمان سینمایی است که مطمئناً کانون برگزاری شانزدهمین جشنواره «سینما جکریت» خواهد بود. کاری که باید در سازمان و زیر مجموعه های آن انجام دهیم افزایش آگاهی و علاقه به اخلاق و امید است. در این حوزه سینمای مستند می تواند تاثیرگذارتر از سینمای داستانی باشد.

رئیس سازمان سینمایی گفت: احیای جشنواره های مستند منطقه ای می تواند وسیله ای برای ارائه و ارائه آثاری باشد که به هر دلیلی به جشنواره «سینما کریکت» نرسیده اما در نمایش دیگری قابل مشاهده و ارزیابی است.

در بخش دیگر جلسه، هر یک از اعضا پیشنهادات و توصیه های خود را در خصوص این دوره، ویژگی ها و اولویت های آن ارائه کردند. ردا خوشدل راد و امین قدمی، نمایندگان صنفی در شورا نیز در جشنواره «سینما جکریت» به تشکل سندیکای فیلم مستند اشاره کردند و مواردی را در این زمینه مطرح کردند.

محمدرضا اصلانی یکی از اعضای شورا به اهمیت توجه به قابلیت غربالگری آنلاین پرداخت و گفت: می توان از این ظرفیت برای نمایش کسب و کار در کشورهای دیگر استفاده کرد. توجه به حوزه فکری در جشنواره ها و کارگاه های آموزشی ضروری است، بحث های کیفی و هنری مهم است، اما باید به تولید فکر توجه ویژه شود. در سینمای مستند می‌توان دید جدیدی به جهان داشت که در سینمای داستانی فرصت کمیاب است.

مهدی مسعودشاهی به ضرورت پژوهش در سینمای مستند اشاره کرد و گفت: پژوهش در سینمای مستند بسیار مهم است و نباید از آن غافل شد. از سوی دیگر علاقه به استان ها و نیروهای جوان و حمایت از تولید و ارائه آثار مرتبط با فرهنگ و اقوام مختلف باید در اولویت جشنواره باشد.

آقای سالم غفوری بر برگزاری کارگاه های آموزشی در جشنواره «سینما الکاکریت» تاکید کرد و گفت: کارگاه های آموزشی با موضوعات مختلف از جمله بررسی آسیب های سینمای مستند می تواند زمینه انتقال دانش و تجربه را فراهم کند. از سوی دیگر باید به این موضوع بپردازیم که گونه هایی که کمتر در این زمینه کار کرده اند، برجسته تر شوند. بهتر است به ارائه تصویر ایران در آثار بیشتر توجه شود. مشارکت رسانه ای و پخش برنامه های تلویزیونی مرتبط با جشنواره «سینما GKRET» باید قبل از روزهای جشنواره آغاز شود.

قادر علاوه بر تاکید بر موضوع علاقه مندی هنرمندان استان ها و استان ها در هیات داوران و هیات انتخاب، با بیان اینکه ما زنده ایم گفت: تعیین دبیر برای سه دوره متوالی جشنواره باعث می شود زودتر به اهداف خود برسیم.

محسن یزدی از تولید آثار با معنا و مبتنی بر اندیشه صحبت کرد و گفت: سینمای مستند از نظر فنی پیشرفت کرده است اما در تولید معنا و فکر مشکل داریم. هدف تولیدات ما باید تعریف معنا و بر اساس باورها و بینش ما باشد تا رضایت بخش جشنواره ها. این مایه نگرانی و تقاضای جدی است.

ردا خوشدل راد با اشاره به اهمیت و نقش سندیکاهای فیلم مستند خاطرنشان کرد: باید اعضای اتحادیه را جدی بگیریم و زمینه عادلانه فعالیت و مشارکت را برای همه فراهم کنیم. جشنواره «سینما جکریت» اتفاقات خوبی را به دنبال داشته است و امیدوارم در جشنواره امسال هم این تفاهم و همراهی حاصل شود.

امین قدمی با اشاره به اهمیت ایجاد فضای نقد و بحث در جشنواره «سینما حقیقت» گفت: کمیته انتخاب و داوری از جمله موضوعات مهمی است که تمرکز زیادی روی آن دارد. چه خوب است که به هنرمندان درجه یک و حرفه ای فرصت همراهی با جشنواره داده شود، همدلی هنرمندان و اعضای صنعت با جشنواره مهم و حیاتی است. افزایش تعداد اعضای هیات گزینش احتمال خطا را کاهش می دهد.

محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره و مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انیمیشن در پایان این نشست با ارائه اعضای هیئت مدیره و توجه رئیس سازمان. وی به سینما کریکت گفت: بعد از تجربه موفق جشنواره پانزدهم یکی از برنامه های ما این است که به فکر ارائه و پخش جدی و حرفه ای مستند باشیم و برگزاری جشنواره و ارائه آثار در آن تنها هدف نهایی ما نیست. از همکاری اعضای هیئت مدیره تشکر می کنم و امیدوارم در جلسات آتی در بحث های تخصصی وارد شویم و از تجربیات شما بهره مند شویم.

در پایان این نشست اعضای شورای سیاستگذاری این جشنواره محمدرضا اصلانی، قدیر آشنا، سید سلیم غفوری، مهدی مسعود شاهی، محسن یزدی، محمد حمیدی مقدم، رضا خوشدل راد و امین قدمی احکام خود را از رئیس سازمان.

ششمین جشنواره بین المللی «حقیقت سینما» به دبیری محمد حمیدی مقدم از 28 تا 28 آذرماه 1401 در تهران برگزار می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا