فرهنگ و هنر

برپایی مراسم پایانی جشنواره فیلم کوتاه تهران

مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران تقریباً با حضور گروهی منتخب از فیلمسازان در ایران مال آغاز شد و این رویداد به کادر پزشکی اختصاص داشت که به دلیل شیوع کرونا در طی یک سال گذشته زحمت کشیده اند.

به گزارش دیباروز ، جشنواره فیلم کوتاه تهران که به دلیل شیوع کرونا تا چند ماه دیر برگزار شد و سرانجام در تهران زرد شد ، به عنوان ترکیبی مجازی و حضور محدود مخاطبان ، برندگان را در بخشهای مختلف معرفی می کند و پرونده مختومه می شود. .

مراسم اختتامیه 6 بهمن با تلاوت قرآن کریم آغاز شد و سرود جمهوری اسلامی ایران توسط نعاما کرمی هنگام پوشیدن لباس پزشکی پخش شد.

نعاما کرمی در یک کلمه گفت: من به احترام کادر پزشکی کلاه خود را بر نمی دارم ، ماسک می زنم روی صورتم.

در این مراسم مجید مجیدی ، فریشتا طائرپور ، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی ، حمیدی مقدم مدیر مرکز توسعه فیلم مستند و تجربی ، دکتر حریرچی معاون بهداشت ، احمد مسجد جامعا ، عضو شورای شهر تهران و … حضور داشتند.

در یک سخنرانی کوتاه ، سیدصدیق موسوی ، مدیرعامل انجمن فیلم جوانان و دبیر جشنواره فیلم کوتاه ، از 65000 بازدید مجازی در طول جشنواره به دلیل شیوع کرونا خبر داد.

وی با بیان اینکه این جشنواره شخصاً و به صورت مجازی برگزار شده است ، تشکر کرد و از همه مسئولان که در برگزاری این رویداد کمک کردند تشکر کرد

آقای صدیق موسوی در پایان سخنان خود با تشکر از حسین انتظامی رئیس بنیاد سینما گفت: “من از آقای انتظامی که به جوانی و عقاید جسورانه اعتماد می کند تشکر می کنم.” آنچه که امسال در مورد محل برگزاری جشنواره دیده ایم این است که جشنواره به دلیل اعتماد به نفس آنها در مخلوطی از اینترنت و آفلاین برگزار می شود. در این چهار سال مقیاس جشنواره را تغییر داده و پیشاپیش برندگان را تبریک می گوییم.

سپس محمد جواد حق شناس رئیس کمیته فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در سخنانی گفت: بیش از یک سال است که با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کنیم و بسیاری از مشاغل و مشاغل از جمله اهالی فرهنگ و هنر تحت تأثیر قرار گرفته اند.

وی افزود: “به دلیل این اپیدمی و طولانی شدن آن ، سینما خاموش شد ، راهروهای موزه افتتاح شد ، تئاترها شلوغ شد ، کتابخانه ها بدون مشتری بسته شدند ، کافه ها و کنسرت ها بسته شدند و ساکنان ناامید و خاموش شدند.”

و رئیس کمیته فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: با شرایط موجود فرهنگ و هنر برای مدت طولانی پس از کرونا رنج خواهد برد. علاقه به بحث در مورد اقتصاد فرهنگ و هنر و رشد طبقه خلاق در مدیریت شهری در این دوره از شورای شهر مورد توجه قرار گرفت.شهر باید یک محیط جذاب برای توسعه ایده ها و استفاده از آنها برای ایجاد خلاقیت ، دانشمندان ، نویسندگان و شهروندان عادی باشد.

وی با اشاره به اینکه دیدگاه کمیته فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ، شهری با گرایش اومانیستی ، در مورد شکوفایی فرهنگ و هنر جدی بود ، گفت: استراتژی تقویت هویت ایرانی – اسلامی ، اقداماتی مانند نقش آفرینی آیینی و تحولات زندگی مردم. آموزش برای افراد جامعه اطلاعات و سرگرمی است.
رئیس کمیته فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: در شرایط فعلی وضعیت هنرمندان خوب نیست ، راهپیمایی هنرمندان سخت است و سازندگان فیلم مجبور هستند پس از سالها تجربه ساخت فیلم کوتاه را ادامه دهند. فیلم کوتاه و بازده مالی مورد انتظار روند این سینما را مخدوش می کند.
“انجمن سینمای جوانان ایران یکی از قدیمی ترین مدارس فیلم سازی در جهان است و جشنواره های ملی و بین المللی را برگزار می کند.” دولت با حداکثر حمایت و حداقل دخالت ، نتوانست کاری را که باید در فیلم های کوتاه انجام می داد ، انجام دهد.

دکتر ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت همچنین در سخنانی گفت: “من تشکر می کنم که چنین جلسه ای با شکوه و عظمت جشنواره ای مهم برگزار شد. تخصیص بخش بهداشت جای تقدیر دارد.” با تشکر از شما برای بزرگداشت شهدای سلامتی. من از شما درخواستی دارم گفته می شود که یکی از وظایف اصلی ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی تبادل اطلاعات ، مشاوره ، نظرات و پیشنهادات بین متخصصان و افراد در معرض خطر برای کاهش خطر و تغییر رفتار اجتماعی است. در نهایت هدف نهایی این است که فرد در معرض خطر را از خطرات آگاه سازد چه عواملی وجود دارد و چه باید کرد تا دیگران از این خطر خارج شوند؟ از جمله بزرگترین ابزارها در این زمینه می توان به سینما و به طور کلی ابزار هنری اشاره کرد. بیماری های عفونی می توانند مهمترین خطرات را برای جامعه ، اقتصاد و حتی سیاست به وجود آورند ، بنابراین ما باید به آن توجه کنیم و درخواست من این است که با ابزار خود ، هنر ، سلامتی مردم را بهبود ببخشیم.

در حضور حریرچی جایزه بهترین فیلم در گروه Covid 19 به شاهان آب روشن برای فیلم “Ansins” تعلق گرفت.
این جوایز همچنین پس از کنفرانس مطالعات فیلم کوتاه اهدا شد. جایزه سوم به محسن راهاناما ، جایزه دوم برای بارسا حسین زاده و جایزه اول به احمد خوش نیت اهدا شد.
تو خوشحالی وی پس از دریافت جایزه خود گفت: “من از دریافت جایزه برای دومین بار در این همایش خوشحالم.” من از معلم ارجمندم نورالدین زارانکالک تشکر می کنم. آقا عزیزم را هم یادم هست. بزرگترین دانشی که به دلیل کرونا از دست دادیم.

در بعدی برندگان ISFA در حضور الهام حسین زاده ، عضو هیئت داوران ، ضمن تقدیر از فیلم “MAST” ساخته بابک مصطفوی ، به دلیل ارائه فیلم “تحولات ترس” ساخته ایمان صالحی ، مدال ISFA را برای نوآوری در موضوع و خلاقیت دریافت کرد. .
ایمان صالحی پس از دریافت جایزه خود آن را به بازیگران و عوامل فیلم خود اهدا کرد.

الهام حسین زاده وی در پایان این قسمت از مراسم اهدای جوایز گفت: “من فکر می کنم تغییرات این روزها در جهان و ویروس Covid 19 ما را ملزم می کند که روش های سیاست های فرهنگی را تغییر دهیم تا از جریان غیررسمی خارج نشویم.”

سپس جایزه طوفان در حضور مریم کشکولانیا ، عضو هیئت داوران به مهسا سامانی ، مدیر انیمیشن “محبوب” اهدا شد.

در بعدی امیرشهاب رضویان این کارگردان و فعال قدیمی در زمینه فیلم کوتاه در سخنرانی پروفسور اکبر علیمی ، خسرو سینایی ، بارتوفی و ​​… که درگذشت نیز اشاره کرد و گفت: امسال پنجاه و یکمین سال فعالیت فیلم کوتاه در ایران است. سینما پدیده ای یکپارچه است اما یکی از شاخه های آن فیلم کوتاه است. ما قبلاً فیلم هشت میلی متری می ساختیم. فیلم کوتاه یک رسانه مستقل با هویت مستقل است.

وی افزود: “من فکر نمی کنم هرکسی که فیلم کوتاه می سازد باید در این زمینه باقی بماند. همه ما فیلم کوتاه ، فیلم داستانی و غیره ساختیم.” در دوره کرونا ، سینمای کوتاه کمتر رنج می برد زیرا به چرخه اقتصادی سینما بستگی ندارد. من فکر می کنم مدیران و سیاستمداران می توانند بنشینند و فیلم های مستند و کوتاه ببینند و روایت های صادقانه ای را برای درک خوب و بد جامعه پیدا کنند. ما کشوری با یک سنت کوتاه سینمایی هستیم.

امیر شهاب رضویان همچنین با اشاره به پوچی ضبط تصاویر تهران در سینما ، افزود: شهرداری و حوزه فرهنگ و هنر که باید فیلمی درباره تهران تولید می کردند ، مورد غفلت قرار می گیرند. وقتی “قصه های کیش” تولید شد ، کدهای خوبی را برای بخشی از جزیره ضبط کردید و اکنون زمان ساخت فیلم هایی درباره تهران فرا رسیده است. در صورت فعالیت شهرداری ، وزارت بهداشت ، شورای شهر و سایر سازمان ها می توان این فیلم ها را تولید کرد. امیدوارم کرونا تا یک سال دیگر پدیده نوستالژی برای ما باشد اما این دوره قابل ثبت است. امیدوارم با هم صدمین دوره جشنواره را جشن بگیریم.

حسین انتظامی ، رئیس بنیاد سینما ، ضمن تشکر از برگزار کنندگان این مراسم ، گفت: “من از آنها بخاطر روشن نگه داشتن چراغ های سینما و فیلم کوتاه تشکر می کنم.” وقتی پدیده ای دنیا را تسخیر می کند ، می توانیم دو قدم برداریم ، یکی بستن همه چیز و دیگری آزمایش Culmination و پیشبرد آن. این جشنواره مسیر دوم را طی کرد و من باید از همکارانم تشکر کنم.

متعاقباً تندیس جشنواره و جایزه نقدی بهترین فیلم با عنوان هویت ملی و افزایش سرمایه اجتماعی به علیرضا کاویان راد برای فیلم انیمیشن “من ایرانی هستم” اهدا شد.

بزرگداشت شاهزاده حسین لطفیان با حضور مسجد احمد جامع ، محمد حمیدی مقدم و سیدصدیق موسوی برگزار شد.

قبل از مراسم ، ویدئویی توسط امیرحسین لطفیان (فیلمبردار و عکاس) نمایش داده شد که در آن برخی از فیلمسازان درباره این هنرمند صحبت کردند.

پس از مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران ، کلیپی از هنرمندان درگذشته به نمایش درآمد.

در زیر نامزد دریافت جایزه برای این رویداد سینمایی است که در طول مراسم به روز خواهد شد:

بهترین فیلم با عنوان هویت ملی و افزایش سرمایه اجتماعی:

امیر ماهران ، برای «نهنگ سفید».

– علی رضا کافیان راد ، برای فیلم من ایرانی هستم.

– عمار خطی برای “سکوت”.

محسن ظریفی پور ، برای “لالایی های ابوحمزه”.

* دیپلم افتخار برای بهترین نوآوری و خلاقیت در ویژگی های بازیگری ، موسیقی ، عناوین ، جلوه های ویژه ، طراحی مد و سایر موارد:

– فردین انصاری برای طراحی لباس های “مد”.

– نیلوفر یکی از طرفداران موسیقی “تابوت ساز” است.

امیرحسین حسینی در فیلم داش شرکت می کند.

لیا میرناسیری ، برای بازی در “زهره”.

بهترین فیلمبرداری:

امیر پور حکمت ، برای «ناهید».

– اصغر لای برای “بلین”.

وحید زیبا ، برای “جبرئیل”.

سروش علیزاده ، برای “اسب بالدار سفید”.

– آرماند قلیبور دشتکی ، برای “بچه های خونین”.

* بهترین ویرایش:

عماد خدبخش ، برای «جبرئیل».

– مهیار ماندیگر ، برای “اسب بالدار سفید”.

بابک بهرام بیجی ، برای فیلم “بچه های خونین”.

مرضیه خان احمدی ، برای فیلم “ترس او را تغییر دهید”.

– بویان چولاوار ، برای “دکل”

* بهترین صدا:

احسان خوزایی و حسین قریسیان ، برای “مست”.

مجید نجاتی و آرش قاسمی ، برای “آیدین”.

بهروز شهامت ، برای “آتش سرخ”.

– محمد حسین مهراجو و سید محمد کاشفی ، برای “خاناب”.

ایمان باقری و سید محمود مصفنگاد ، برای «کانگورو».

بهترین حالت:

– مصطفی داوطلب حضور در فیلم “نفسیه” شد.

صمدعلی زاده ، برای «ناهید».

مجتبی برابادالله ، برای فیلم مصدر.

– ایمان صالحی ، برای تغییر ترس شما.

– مریم آسميخانی و وحيد حسن زاده ، برای «يك فوريت».

بهترین کارگردان فیلم انیمیشن:

هاجر اسدی ، برای «خلانا فه».

سارا نامجو ، برای ستارگان در باران.

– مونا عبدالله شاهی ، برای “آتش سرخ”.

شیوا صدیق اسدی برای خرچنگ

– مهسا سامانی ، برای “لوبیا”.

بهترین کارگردان مستند:

– آرماند گلیبور دشتکه ، برای “بچه های خونین”.

– جمشید فرگوند فردا برای فیلم “کیک ایرج”.

مهدی ایمانی شاهمیری ، برای پریزاد.

بهترین کارگردان آزمایشی:

– امید ادبارور ، برای “زنجیر”

– محبوب قلی ، برای فیلم “سراب”.

کمال کشویان ، برای فیلم Adapt.

فرهاد نجف فرد برای «انباشت».

– فرزین نوبرانی ، برای “ققنوس”.

بهترین کارگردان فیلم داستانی:

– ایمان صالحی ، برای تغییر ترس شما.

– مهیار ماندیگر ، برای “اسب بالدار سفید”.

سامان تفرشی ، برای “دشنه”.

صمدعلی زاده ، برای «ناهید».

– بابک مصطفوی ، برای “MAST”

بهترین فیلم در مسابقه سینمای ایران:

– ردا نصرتی حبیبی ، برای “ناهید”.

– بابک مصطفوی ، برای “MAST”

– مالیکا غلامی و ایمان صالحی ، برای تغییر ترس شما.

حمید ردا الزبیر ، برای “اسب بالدار سفید”.

برندگان سایر بخشهای لیست که هیچ نامزدی برای آنها اعلام نشده است ، در پایان سی و هفتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران اعلام خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا