استان ها

بودجه کافی و بدون دردسر در اختیار انجمن‌های علمی قرار گیرد/ استقبال از برنامه‌های رصدی گروه فیزیک

گروه استانی خبرگزاری آنامجتبی ایزدیان؛ انجمن های علمی دانشجویی متشکل از دانشجویان فعال ، پرشور و بسیار توانمند است که دانشجویان متمرکز بر تحقیق و فعالیت های علمی را گرد هم می آورد..

بیشتر این ظرفیت ها احتمالاً نوپا هستند و اگر دانشگاه ها بستر مناسبی برای فعالیت های انجمن فراهم کنند. تحقق این توانایی ها دور از ذهن نخواهد بود. بنابراین ، برای تقویت ، تقویت و ایجاد انگیزه در روحیه علمی دانشجویان ، دانشگاه باید جوامع علمی دانشجویی را تحریک و حمایت کند..


بیشتر بخوانید:

بودجه ای ثابت به انجمن های علمی فعال پرداخت کنید


خبرنگار آنا در سی و هشتمین شماره پرونده “توسعه دانش جدید با جوامع علمی” در مورد ماموریت ها ، اهداف ، برنامه ها ، دستور کارها و دستاوردهای انجمن علمی فیزیک در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با صفا جامی ، رئیس آن و قائم مقام. یک عضو هیئت علمی تمام وقت در دانشگاه آزاد اسلامی یک صحنه مکالمه داشت که می توانید جزئیات آن را بخوانید.

آنا: لطفاً انجمن علمی دانشجویان فیزیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد را با جزئیات ، نحوه شکل گیری و نوع و دامنه عملکردها و فعالیت های آن در اختیار دانشجویان قرار دهید..

جیمی :انجمن علمی فیزیک در شعبه مشهد برای اولین بار در مارس 2011 شروع به کار کرد و من در آن زمان دبیر جامعه بودم و 6 عضو داشتیم ، دو نفر آنها دانشجو هستند و چهار عضو هیئت علمی و بازرسان انجمن ..

تاکنون دوره های آموزشی شامل دوره های نظری مانند انتخاب موضوعات از فیزیک و سمینارهای مشابه برگزار شده است. کارگاههایی نیز برگزار شد که در آن استاد ابتدا مباحث نظری داشتند و سپس به موضوع اصلی می پرداختند..

برنامه های مشاهده از دیگر فعالیت های انجمن علوم فیزیک مشهد بود ، زیرا یکی از زیرمجموعه های فیزیک ، نجوم و اخترفیزیک است و گروه فیزیک در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد یک تلسکوپ نسبتاً خوب است ، ما برنامه های مشاهده ای را برگزار کرده ایم ، اما در یک سال و نه فقط برای دانشجویان فیزیک. زیرا این شاخه از فیزیک در رشته های دیگر شیفتگان زیادی دارد؛ بنابراین ، ما این مشاهدات را به طور کلی برای کودکان دانشکده علوم انجام می دهیم.

برای انجام برخی از این مشاهدات ، ما دانش آموزان را به عنوان اردوگاه های تفریحی علمی به مکان هایی بردیم که مشاهده بسیار بهتر است. مکانی در خارج از مشهد به نام میل رادکان وجود دارد و یکی از مکانهایی است که فیزیکدانان نجومی و کسانی که به عنوان سرگرمی در نجوم کار می کنند به آنجا می روند از آنجا که از شهر دور است و آلودگی نوری و مشاهده در آن منطقه بسیار خوب است ، از این رو بسیاری از مشاهدات نجومی مانند مقایسه مشتری یا شهاب سنگ ها وهمانطور که اتفاق می افتد ، مردم برای مشاهده به آنجا می روند و انجمن یکی دو بار دانش آموزان را به رادکان می برد و برنامه های نظارتی را در آنجا اجرا می کند..

سپس ، در دوره انجمن که از سال 1989 آغاز به کار کرد ، و از آنجا که گروه فیزیک دانشگاه آزاد اسلامی در مشهد نزدیک به چند سال هیچ لیسانس نداشت ، این انجمن متوقف شد و تقریباً هیچ فعالیتی تا انتخابات سال 1999 نداشتیم. و ما این کار را کردیم. انجمن را دوباره فعال کنید.

واقعیت این است که در گروه فیزیک در حال حاضر فقط دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکتری داریم و در نتیجه ما اتحادیه را فقط با همان فارغ التحصیلان و دانشجویان دکترا راه اندازی کرده ایم..

طبق قوانین موجود ، یک عضو هیئت علمی باید عضو هیئت مدیره انجمن و دبیر انجمن باشد. من در حال حاضر به انجمن خدمت می کنم و اعضای باقیمانده از بین دانشجویان انتخاب می شوند. انجمن فیزیک ، از 6 عضو هیئت مدیره ، یک عضو هیئت علمی است و بقیه دانشجویان دکترا هستند. این دوره از اول آگوست سال 1399 آغاز شد.

فعالیتهای فوق الذکر در دوره اخیر به دو دلیل بسیار مهم که تأثیر منفی بر فعالیتهای انجمن داشت ، اجرا نشدند. در طی این مدت چندین ماه ، ما قادر به انجام این کار نبودیم. اما ما علاقه زیادی به برگزاری دوره های آنلاین و مجازی برای بچه های مرتبط با فیزیک و سایر دانشجویان علاقه مند داریم..

آنا: موقعیت و وظایف انجمن های علمی در دانشگاه را چگونه ارزیابی می کنید؟

جیمی :کاملاً واضح است که انجمن ها می توانند نقش بسیار مهمی در بدنه دانشگاه ایفا کنند ، خواه دانشگاه آزاد اسلامی باشد یا دانشگاه های دولتی. از آنجا که دانشجویان بسیار فعال و علاقه مند در انجمن ها شرکت می کنند ، محل استقرار انجمن ها بسیار متفاوت از گروه آموزشی یا پژوهشی است که معمولاً با دانشجویان تحصیلات تکمیلی مرتبط است. البته گروه آموزشی شامل کلیه دانش آموزان است.

معمولاً در همه دانشگاه ها ، جوامع دانشگاهی می توانند مخاطبان بسیار زیادی داشته باشند و دانشجویان علاقه مند می توانند به این جوامع بپیوندند و در گروه های کاری مختلف تیم تشکیل دهند و در زمینه های مختلف کار کنند..

دانشجویان معمولاً تقسیم شده و می توانند با یک یا چند استاد علاقه مند به انجام کاری و انجام کارهایی برای دوره های کارشناسی یا علوم یا اردوگاه های تفریحی همکاری کنند. برخی فعالیت ها را انجام دهید.

بنابراین ، من وضعیت جوامع علمی در دانشگاه را بسیار مهم و ارزشمند می دانم. زیرا دانشجویان احساس می كنند كه انجمن محلی برای خود آنهاست كه می توانند زیر نظر اساتید از فاصله دور و احساس تعلق به دانشگاه و حوزه كار علمی انجام دهند..

آنا: نقش جوامع علمی به عنوان هسته ای متخصص در پیشرفت علمی و توسعه علم و دانش ، به ویژه علوم جدید چیست؟

جیمی :انجمن های علمی دانشجویی نقش بسیار مهمی در توسعه علم و دانش جدید دارند و همانطور که گفتم دانشجویان می توانند از زمانی که در دانشگاه می گذرانند استفاده کنند و در مکانی به نام دفتر انجمن برای تشکیل گروه ها با هم دیدار کنند. هر گروه روی یک موضوع کار می کنند و دانشجویان با اساتید خود ارتباط برقرار می کنند و آنها می توانند نقش بسیار مهمی در پیشرفت دانشگاهی داشته باشند.

در مقاطع بالاتر ، جایی که دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکتری قرار دارند ، گروه های ایجاد شده می توانند انسجام بیشتری داشته و بهتر باشند. اکنون کودکانی که در یک زمینه مشترک کار می کنند و یا حتی دانشجوی دکتری شاغل در یک زمینه خصوصی می توانند از امکانات انجمن به طور طبیعی استفاده کرده و تحقیقات خود را با دستی بازتر انجام دهند..

آنا: حمایت از انجمن های علمی دانشجویی را چگونه ارزیابی می کنید و مشکلات و چالش های پیش روی شما چیست؟

جیمی :کاملاً واضح است که حمایت مالی از دو جنبه برخوردار است: حمایت مالی و معنوی. حقیقت این است که بودجه بندی برای هر شغل نیاز به بودجه دارد. برگزاری کلاس ها ، برگزاری دوره های آموزشی ، برگزاری اردوهای تفریحی علمی و … همه به بودجه نیاز دارند. حمایتی که می توان از انجمن ها داشت این است که این بودجه بسیار آسان ، بدون دردسر و کافی برای انجمن ها برای انجام کار خود است..

علاوه بر این ، می توان از انجمن های دیگر پشتیبانی کرد ، بنابراین کار اداری مورد نیاز آنها را تسهیل می کند. به عنوان مثال ، وقتی می خواهیم برای اعضای انجمن برنامه نظارتی تنظیم کنیم و دانش آموزان را به جایی خارج از شهر برسانیم. ما به تعدادی تسهیلات از قبیل حمل و نقل احتیاج داریم و در این زمینه دو مشکل وجود دارد که یکی از آنها مسئله مالی و دیگری اخذ مجوزهای لازم برای راه اندازی چنین اردوهایی است..

همچنین صدور مجوز به دلیل برگزارکنندگان و مسئولان ارشد انجمن ها است که می توانند به انجمن ها در گرفتن راحت این مجوزها کمک کنند و به قول معروف از برگزاری چنین دوره هایی غافل نشوید..

آنا: چگونه جوامع علمی توانمند پیشرفت علم هستند؟

جیمی :دست انجمن ها باید برای انجام فعالیت هایی که قصد انجام آن را دارند و برای انجام هر فعالیتی که دارند باز باشد که قطعاً این فعالیت ها با توجه به حوزه مربوطه متفاوت است. به عنوان مثال ، گرایش های فنی دوره های طراحی دارند و باید از یک معلم دعوت کنند و به تعدادی امکانات نیاز دارند.

بهترین راه برای تقویت انجمن ها ارائه تسهیلات لازم با توجه به حوزه مربوط به انجمن ها ، ارائه حمایت های لازم از آنها و به دست آوردن بودجه به موقع و با همان میزان مجوز و مجوز مورد نیاز است..

آنا: و حرف آخر

جیمی :در دوره اخیر که ما تازه شروع کرده ایم ، فکر می کنم همکاری مسئولان انجمن های علمی در شعبه مشهد بسیار خوب بوده است.. همانطور که گفتم ، انجمن فیزیک بنا به دلایلی که گفتم خیلی فعال نبوده است. اما من کار انجمن های دیگر را دنبال می کنم و می بینم که آنها در فضای مجازی بسیار خوب عمل می کنند و این تعامل حداقل بهتر از قبل است ، که این نشانه خوبی و دلیل امید است..

انتهای پیام / 4103/ 4062 /

دکمه بازگشت به بالا