اجتماعی

بوی بد زلزله در ترکیه، پیش‌بینی بارش‌های جدید و پایان موج هشتم کرونا در ایران

بارش برف و باران طی یکی دو روز اخیر اغلب مناطق کشور از جمله تهران را سفید پوش کرد، وضعیتی که منجر به لغزندگی معابر تهران و آغاز به کار مدارس این استان با دو ساعت تاخیر شد. در این شرایط سازمان هواشناسی اعلام کرده که بارش‌ها همچنان ادامه خواهد داشت و سه‌شنبه موج بارشی جدیدی وارد تهران می‌شود.

به گزارش دیباروز، درحالی اغلب مناطق کشور طی امروز برفی یا بارانی بود، اعلام شد که در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (۲۵ و ۲۶ بهمن) نیز بارش در ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی، استان‌های ساحلی دریای خزر، بخش‌هایی از دامنه‌های جنوبی البرز، نواحی غرب، مرکز، شمال شرق و شرق کشور ادامه خواهد داشت. همچنین طی سه روز آینده بیشینه بارش در استان‌های چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب و غرب اصفهان، شمال شرق خوزستان و شمال غرب فارس خواهد بود.

برای تهران نیز بارش‌های پراکنده برف، وزش باد، کولاک برف و احتمال سقوط بهمن در ارتفاعات و در بعضی ساعات طی امروز و فردا (۲۴ و ۲۵ بهمن) دور از انتظار نیست و از بعد از ظهر روز سه‌شنبه با ورود موج بارشی جدید به استان و بر اساس خروجی فعلی مدل‌های پیش‌بینی افزایش ابرناکی، بارش برف و باران، وزش باد و در ارتفاعات کولاک و پدیده مه و تا اواخر روز چهارشنبه (۲۶ بهمن) پیش‌بینی می‌شود.  امروز اداره کل مدیریت بحران استان تهران درباره کوهنوردی در ارتفاعات تهران نیز هشدار داد.

لغزندگی معابر تهران اما باعث شد که صبح امروز مدارس رودبار قصران و لواسانات تعطیل شوند و سایر مدارس مناطق ۱۹گانه آموزش و پرورش شهر تهران نیز از ساعت ۹ و نیم صبح باز شدند. در همین راستا مترو و اتوبوس‌های بی آر تی نیز تا ۱۰ صبح رایگان شدند.

بوی بد زلزله در ترکیه

شمار جانباختگان زلزله شدید هفته گذشته با کانون شهر “قهرمان ماراش” در جنوب شرق ترکیه اکنون از ۳۶ هزار نفر در هر دو کشور ترکیه و سوریه فراتر رفته، امدادگران به عملیات نجات و بیرون آوردن تعداد بیشتری از بازماندگان از زیر آوار ادامه می‌دهند.

امدادگران در شهر “قهرمان ماراش” ترکیه که کانون زلزله ویرانگر روز دوشنبه بوده، می‌گویند: اینجا هوا مسموم است، بوی تعفن از اجساد بلند می‌شود و بخاطر عملیات بازیابی در این شهر ابرهای غلیظی از غبار و خاکستر در هوا پخش شده است. همچنین “مارتین گریفیث”، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه گفت: مرحله نجات زلزله زدگان در ترکیه و سوریه در حال پایان است و اکنون فوریت در امدادرسانی به ارائه سرپناه، غذا، مدرسه و مراقبت های روانی-اجتماعی به نجات یافتگان تبدیل شده است. وی همچنین روز یکشنبه در بازدید از مرز ترکیه و سوریه در بیانیه‌ای اظهار کرد که سوری‌ها «به کمک‌های بین‌المللی نیاز دارند».

جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.

احتمال زلزله ۷ ریشتری در تهران

زلزله ترکیه و سوریه اما توجه‌ها به زلزله احتمالی در تهران را هم افزایش داده است. امروز علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در جریان تمرین دورمیزی برای زلزله احتمالی تهران گفت که «شهر تهران به دلیل نوع گسل‌هایی که در این شهر وجود دارد، پتانسیل وقوع زلزله‌هایی با توان لرزه‌خیزی با بزرگای هفت ریشتر را دارد.»

پایان موج هشتم کرونا در ایران

موج هشتم کرونا به پایان رسیده است و فعلا در مورد احتمال بروز موج نهم بیماری نیز نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی داشت؛ زیرا کرونا غیرقابل پیش‌بینی است. هرچند که برخی این امیدواری را می‌دهند که شاید از تابستان آینده دیگر مسئله‌ای با کرونا نداشته باشیم.

بروز پیک عفونت‌های تنفسی در فصل پاییز بار سنگینی به بیمارستان‌ها وارد کرد؛ به شکلی که برخی شهرها با کمبود داروهای درمانی عفونت‌های ریه هم مواجه شدند و حتی در برخی نقاطی که نیاز به مداخلات جراحی بسته قفسه سینه (بدون باز کردن قفسه سینه) به دلیل بروز رخداد “آمپیم” است که طی آن چرک داخل پرده جنب ریه، حالت چسبندگی ایجاد می‌کند، وجود داشت،‌ با نبود دستگاه مواجه بودند .
 
امسال عارضه “آمپیم” بیشتر رخ داده است که عمدتا به دنبال پیک عفونت‌های تنفسی بود؛ اما، دلیل دیگر می‌تواند این باشد که نوع پاتوژن‌های ویروسی تغییر کرده است؛ به شکلی که بیماری‌زاتر بوده‌اند که البته این هم موضوع جهانی بود. می‌توانید ادامه گفت‌وگوی دکتر سید احمد طباطبایی- عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا را در اینجا بخوانید.

دعوت از تهرانی‌ها برای اهدای خون در روزهای برفی پایتخت

انتظار می‌رود که شهروندان تهرانی اهدای خون را یک ضرورت حیاتی برای نجات جان بیماران بدانند و در این روزهای سرد زمستان نیز مانند دیگر ایام سال، به مراکز اهدای خون سطح پایتخت مراجعه کنند.
دکتر سید منتظر شُبّر- مدیرکل انتقال خون استان تهران از تهرانی‌ها درخواست کرد که در روزهای سرد زمستان برای اهدای خون مراجعه کنند. می‌توانید این خبر را در اینجا بخوانید.

عدم همکاری بانک‌ها برای پرداخت وام اشتغال/کدام بانکها به تعهداتشان عمل نکرده‌اند؟

طبق بند ب تبصـره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱، مبلغ ۱۰ هزار میلیـارد تومان برای تسهیلات اشتغال به جامعه هدف سازمان بهزیستی اختصاص داده شده است و این درحالیست که به گفته رئیس دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی ۵۱ درصد این منابع پرداخت شده اما توزیع در بانک‌ها کم بوده است. براین اساس رئیس دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی این سازمان ضمن انتقاد نسبت به نحوه عملکرد بانک‌ها در اعطای تسهیلات اشتغال به مددجویان، بانکهایی که به تعهداتشان عمل نکرده‌اند را اعلام کرد.

ادامه گزارش را اینجا بخوانید.

بهره برداری از سامانه تشخیص چهره در ثبت احوال

سامانه تشخیص چهره با حضور وزیر کشور در روز ملی ثبت احوال رونمایی شد. این سامانه امکان پردازش تصویر و تشخیص چهره به عنوان ورودی سامانه، از میان تصاویر موجود در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور را فراهم می کند.

هاشم کارگر رییس سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به بهره برداری از سامانه تشخیص چهره، گفته است: سازمان ثبت احوال کشور در نظر دارد برای ارتقای کیفیت و تنوع خدمات به شهروندان در خصوص استفاده از روش‌ها و ابزارهای نوین احراز هویت، تولید بدنه و تراشه کارت هوشمند ملی، ارتقاء و هوشمندسازی تجهیزات صدور شناسنامه، تولید اسکنرهای اثرانگشت و عنبیه، ابزارهای تصویربرداری و پردازش تصویر برای شناسایی و کشف جعل، تجهیزات امنیتی و ذخیره‌ساز و تولید کلید و گواهی الکترونیک، از ظرفیت و توان شرکت‌های دانش‌بنیان نیز استفاده کند.

به گفته وی، انجام مطالعه در این خصوص به منظور افزایش سطح اتقان اسناد و مدارک هویتی صورت پذیرفته است. در این رابطه تولید برخی نرم افزارهای مورد نیاز سازمان از طریق شرکت‌های دانش بنیان انجام می‌پذیرد. همچنین در تجهیز فناورانه مرکز داده و ادارات تابعه، از توان تولیدی شرکت دانش بنیان استفاده می شود.

چالش بزرگ سرقت‌های خُرد

امروز گروه حوادث نیز درگزارشی به موضوع سرقت‌های خرد و اثر آن بر ایجاد امنیت و احساس امنیت درمیان شهروندان پرداخته است. در ابتدای این گزارش آمده است: «گرچه خُرد در فرهنگ لغت با عبارت مترادفی چون حقیر، صغیر، اندک،کم، ناچیز و … معنا شده است، اما قرارگرفتنش در ادامه کلمه سرقت آن را به چالشی بزرگ برای دستگاه پلیسی و قضایی کشور تبدیل می‌کند؛ «سرقت خرد» پدیده‌ای که به اذعان پلیس یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های مردم است.»

در این گزارش شماری از مالباختگان سرقت تجربه خود از مورد سرقت واقع شدن را بیان کردند و یک جامعه شناس نیز تاکید کرده برای حل مساله سرقت ابتدا باید ریشه‌های آن شناسایی شود، او همچنین گفته که اگر پلیس احساس می‌کند که وظایفی دیگری هم دارد که سبب شده تا بر اقدماتش در مبارزه با سرقت اثربگذارد، لازم است که در این وظایف بازنگری شود، چرا که چیزی مهم‌تر از امنیت در جوامع وجود ندارد.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

برخی اخبار پربازدید امروز سرویس اجتماعی دیباروز:

دخمه‌هایی در غبار

شایع‌ترین علائم «کاوازاکی»

توضیح فراجا درباره ویدیوی مامور پلیس در کرمانشاه

تغییر برخی دکه‌های روزنامه به کتابفروشی و صنایع دستی/ لزوم خروج ۲۵ شغل مزاحم از تهران

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا