عمومی

بیمار، معاند و حقوق بگیران مخالف سد چم شیر

نمی دانم مخاطب شما شخص خاصی است یا همه مخالفان را خطاب قرار داده اید. در رزومه شما دیدم که دکترای حقوق هم دارید. یکی از آشنایان به الفبای حقوق مشکلات حقوقی این نوع واژه ها را بهتر از من زیست شناس می داند. اگر شخص خاصی را می شناسید که یکی از این سه ویژگی صبور، متوسط، حقوق و دستمزد و مخالف سد شام شیر یا ترکیبی از آن را دارد، لطفاً مشخص کنید. این چیزی است که من گفتم اگر کسی در مورد آن صحبت می کند، پس سازمان دفاع باید بگوید که دلیل قانونی و علمی که می خوانند مشکل دارد!

آقای استاندار مخالفان سد شام شیر زیادند. جامعه محیط زیست کشور و هزاران کارشناس با برداشت آب از این سد مشکل ساز مخالفند. تاکنون ۲۳ هزار و ۱۸۹ نفر از مسئولان برای جلوگیری از آبگیری این سد درخواست کرده اند. سه انجمن علمی مهم کشور و 20 کارشناس شناخته شده طی نامه ای با نام و امضای خود به مسئولان اعلام کردند که باید از وقوع این فاجعه جلوگیری شود. کمیته اصل 90 شورا با تخلیه پروژه تا رفع ابهامات پروژه مخالف است. EPA، رئیس و معاون سازمان، دلایل علمی خود را به وضوح به ریاست جمهوری و DOE اعلام کرده اند. آیا همه آنها مریض و مریض و مریض می شوند؟ آیا همه آنها دروغ می گویند؟

آقای فرماندار، تنها چیزی که هرگز نمی تواند دروغ بگوید شوری آب، چشمه های نمک، رخنمون های نمک و مواد تشکیل دهنده میلیون ها سال از زمان ایجاد آن در یک منطقه می گذرد. اتهامات شما فشار سیاسی برای برداشت آب از یک سد مرموز است که منجر به بحران آب و آلودگی در کشور شده است. به عنوان استاد دانشگاه تهران که بر حسب وظیفه اخلاقی و شغلی و بر اساس تحقیقات علمی و گزارشات شرکت های مشاور و موسسات رسمی در کنار حفاظت محیط زیست از دولت جمهوری اسلامی ایران حقوق دریافت می کنم. سازمان و جامعه علمی، موظف به نظارت بر ذخایر زیستی این سرزمین می دانم طبق اصل 50 قانون اساسی.

اگر دلیلی برای مخالفت من با خروج سد شام شیر وجود دارد، این اظهارات لازم است. کاملا غیر علمی، تهمت و تاکید بر استفاده از آب سد شام شیر برای صنایع و پالایشگاه های پتروشیمی کافی. اگر سوابق پروژه را مطالعه کنید، می بینید که طبق گزارش ارزیابی، قرار بوده این سد ساخته شود. آب آشامیدنی و کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد. به نظر می رسد با افشای نتایج مطالعاتی که بیشتر آنها در مورد کیفیت آب مشکوک بود، با تغییر هدف گذاری اولیه از شرب به صنعتی، هزینه هزاران میلیاردی از بودجه دولتی توجیه می شود.

مقام معظم رهبری: ایران به اندازه کافی از تخریب رودخانه ها خسارت دیده است تا صنایع آلاینده بسازد. خشک شدن زاینده رود حاصل ذوب مبارک فولاد و آهن است. به قیمت نابودی بهترین شهر توریستی ایران تمام شد. ایران سرزمین یکپارچه است. بنابراین به دلیل استقرار صنایع در یک منطقه، محیط آبخیزداری در بسیاری از استان ها از بین رفته است با شور شدن زمین های کشاورزی و گسترش گرد و غبار سلامت بخش مهمی از کشور ما آسیب دیده و مشکلات مهاجرتی و تهدیدات امنیتی جدی برای کشور پدید آمده است.

استان زیبای کهکیلویه بخشی از ایران عزیز است و با رود گل و مناظر زیبا حتی در سازند گچساران ظرفیت گردشگری فراوانی دارد، اگر تنها بخشی از هزینه ساخت سد چم شیر صرف شود که پایدار و سالم باشد. درآمد برای افراد عزیز یک منطقه پیدا کردم.

به هر حال امیدوارم با معذرت خواهی از حرف های غیرحرفه ای خود به حفظ این زمین به قول آقای د. سیلو. از تکرار، می توانیم دومی را بدست آوریم جلوگیری می شود

استاد دانشگاه و فعال محیط زیست *

4747

دکمه بازگشت به بالا