فرهنگ و هنر

تئاتر به ما چه می‌گوید؟

رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت روز جهانی تئاتر پیامی صادر کرد.

به گزارش دیباروز، محمدعلی خبری، رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت روز جهانی تئاتر پیامی ارسال کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

«تئاتر در طول تاریخ خود همواره آینه تمام نمای زندگی بشر بوده و تجربیات زنده بشری را به تصویر می کشد، ایده های اصلی زندگی بشر را می توان در آثار نمایشی تجربه کرد.

تئاتر تنها هنری است که با تماشاگر ساخته می شود و اگر تماشاگر نبود نمایش تئاتر شکل نمی گرفت. انسان محوری ترین عنصر در تئاتر است و حقیقت این است که آنچه در تئاتر ظاهر می شود به مسئله اصلی و پرسش اساسی انسان در هر دوره تاریخی مربوط می شود.

من کی هستم ؟ زندگی چیست، عشق چیست؟ مرگ چیست؟ آزادی چیست؟ صلح و دوستی چیست؟ چرا من در این دنیا هستم؟ رابطه من با جهان و هستی چیست؟ وظیفه و هدف من از این زندگی چیست؟ و …

تئاتر نشان می دهد که چگونه شخصیت انسان ریشه دوانده است و نفرت خود را از تمام ویژگی های غیرانسانی عبارات اصطلاحی، انحرافات، آزار و اذیت، بی عدالتی، جنگ ها، خونریزی ها، جستجوی قدرت و نادرستی صحنه ای که از زندگی می سازد، ابراز می کند.

تئاتر به ما می گوید که انسان همیشه در زمان حال زندگی می کند، خود را کشف می کند و شخصیت خود را می پرستد، خود را می یابد و خود را می شناسد.

انسان امروزی در عصر جدید در خطر غریب شدن است و فرار او از خود در رفتار انسان امروزی به خوبی شناخته شده است. ارتباط انسانی در هیچ زمانی به اندازه امروز امکان پذیر نبود. با وجود همه این امکانات ارتباطی، روابط انسانی هرگز به سختی زمان ما نبوده است و انسان ها هرگز از هم دور نبوده اند. امروزه زمان و مکان معنای دیگری پیدا کرده است و تقسیمات نسلی به گونه ای رخ می دهد که حتی همجنس گرایان هم نمی توانند یکدیگر را درک کنند.

انسان امروز برخی از حقایق وجودی خود را می پوشاند تا برخی از ضعف های فعلی خود را بپوشاند. انسان با ایستادن بر دانش، پژوهش، فناوری های پیشرفته و دنیای ارتباطات، خود را در هستی تنزل می دهد. امروزه تغییرات عمیقی در زندگی بشر رخ داده است و بیگانگی او را به شدت تهدید می کند. اما این هنر تئاتر است که می تواند امروز به شکلی خاص و مناسب به کمک بشر بشتابد. او در همه زمان ها به کمک انسان آمده است و این را وظیفه خود می داند. هیچ رسانه دیگری جز هنر تئاتر وظیفه این مهارت و توانایی کمک به انسان مدرن را ندارد.

تئاتر بهترین تجربیات انسانی را ارائه می دهد، مانند زندگی، همانطور که مردم در زمان زندگی خود بازی نمی کنند. تئاتر همه پنجره ها را می گشاید، تئاتر زبان مشترک همه نسل ها و همه مردم در زمان و مکان است. تئاتر می تواند همه فضاهای انسانی را نزدیک به هم و یک زبان مشترک ایجاد کند.

اگر معتقد باشیم که تئاتر این ویژگی ها و ویژگی ها را دارد، در سال 1401 و در قرن جدید شرایطی را فراهم می کنیم که تئاتر خالی از اجرا نباشد و همه هنرمندان تئاتر در سراسر ایران اسلامی بتوانند یک ثروتمند خلق کنند. فرهنگ انسان نوآورانه این یک نمایش پر از موضوعات است. این یک ویترین برای انسان های امروزی است که در یک فضا و زبان مشترک نمایش داده می شود.

برای جست و جوی یک گوهر فلز، یک فلز
هوس کردن یک لقمه نان، نان
این راز است اگر بدانید، می دانید
هر چیزی که به دنبال فوری و فوری باشد
اخبار محمد علی »

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا