تاکسی خطی با نرخ دربست!

تاکسی خطی با نرخ دربست!

مسافران می گویند نه اتوبوس، نه خط مترو، نه تاکسی! بعد از مردم می خواهند با ماشین شخصی سفر نکنند! هزینه اضافی وجود دارد اما خدمات نه! این وضعیت را در حومه تهران هم می توان دید.

به گزارش روزنامه دیباروز ایران وی نوشت: «ترافیک پر سر و صدا این روزهای تهران تخلفات جدیدی در حوزه تاکسی را به همراه داشته است.برخی از رانندگان تاکسی به بهانه ازدحام ترافیک به خصوص در ساعات اوج ترافیک با امتناع از مسافرکشی به راه های جدیدی برای دور زدن قانون روی آورده اند. که منجر به افزایش تصاعدی کرایه ها شده است.» دو برابر. مثلاً کرایه خط که در روزهای عادی و با مصوبه شورای شهر تهران اکنون ۱۲ هزار تومان است، برای مسافرانی که منتظر مانده اند تا ۴۰ هزار تومان قیمت دارد. برای ساعت ها تاکسی در ایستگاه مذکور.چون رانندگان تاکسی با تغییر مکان خود در ایستگاه های تاکسی، عملا مسافران را در شرایطی قرار می دهند که مجبور به پذیرش تاکسی با قیمت های گزاف باشند، این کرایه ها طی فرآیندی که تاکسی تعیین می کند، ارائه می شود. رانندگان خارج از ایستگاه به این ترتیب در ارتفاع چند متری و دور از دید مدیر خط و مسافران عادی در نقطه مشخصی منتظر می‌مانند و مسافران عادی که با این ترفند آشنا هستند در گروه‌های تاکسی سوار می‌شوند. چهار نفر دست در دست هم.در این میان مسافرانی که از این روش اطلاعی ندارند باید ساعت ها منتظر تاکسی بمانند. تاکسی در همان خط و منتظر تاکسی خیالی است که هرگز نخواهد آمد. البته برخی از آنها باید به تاکسی های خیابانی یا حتی تاکسی های آنلاین بسنده کنند.

خانم ریاحی یکی از مسافرانی است که بارها با این صحنه مواجه شده است. وی با یادآوری اینکه این اتفاق در روز چهارشنبه در ایستگاه سیدخندان رخ داد، گفت: ظهر چهارشنبه حوالی ساعت 3 بامداد یک صف طولانی به سمت جاده بانک بود که حدود یک ساعت و نیم تاخیر داشتم و تاکسی و کامیونی نبود. از سر ناچاری وارد صف شدم مسافرانی که در این مدت افراد زیادی به سمت تاکسی ها می رفتند از خط خارج شدند زیرا مدیر مستقیمی برای شکایت و اعتراض وجود نداشت و اگر اصرار داشتیم بمانیم تا راننده تاکسی پیدا شود. وقت و سلامتی خود را از دست می‌دادیم، زیرا حتی تعدادی از مسافران نیز مجروح شده‌اند، به دلیل سرمای هوا و ایستادن طولانی مدت بیمار می‌شوند.

او می گوید در این صورت مسافران کرایه را بین خود تقسیم می کنند، بنابراین با اینکه مثلاً به جای 12 هزار تومان باید 40 هزار تومان بپردازند، باز هم به صرفه تر از کرایه 160 هزار تومانی برای هر نفر است!

یکی دیگر از مسافران از خطوط آریاشهر به میدان آزادی گلایه دارد. وی به مشکل تاکسی ها نیز اشاره می کند و می گوید: داستان تاکسی از روزهای بارانی به روزهای عادی کشیده شده است و این کاهش قیمت در مقایسه با هزینه های نجومی تاکسی های آنلاین هزینه کمتری دارد چرا که حداقل معطلی چند ساعته وجود ندارد. او البته از مسافران نیز انتقاد می کند و می گوید: این روش را خودمان ایجاد کردیم و تاکسی ها به جای اینکه ساعت ها در ترافیک بمانند و خودروهایشان را بیکار کنند، این پیشنهاد ناعادلانه را پذیرفتند. چون در نهایت به نفع هر دوی ما خواهد بود! “

خستگی در ترافیک در ساعات اوج مصرف

البته این ماجرا از سوی بسیاری از رانندگان تاکسی رد شد. آنها معتقدند که نباید داستانی یک طرفه به نفع مسافران نوشته شود. چون آنقدر تحت تاثیر ترافیک چند ساعته تهران و گرانی قطعات خودرو قرار گرفته بودند که بعضی روزها از ساعت 4 صبح به بعد فقط 2-3 خط رفت و آمد می کنند. آقای روزبهانی با بیان اینکه ترافیک در ساعات اوج بار بسیار پراسترس است، گفت: برخی از رانندگان از ساعت 4 صبح به بعد کاملاً گیر می کنند، چون خطی که می روند برنمی گردد در حالی که راننده حتی 50 هزار تومان هم درآمد نداشته است، اینها هستند. همون تاکسی های تو اینترنت.» کنتور را روی دوم می گذارند و هیچ کس شکایت نمی کند. گزینه «عجله دارم» را هم می گذارند تا سود بیشتری ببرند. بسیاری از این رانندگان به جای پرداخت هزینه، به شمال شهر می روند. برای یک جاده شلوغ و فقط برای یک یا دو خیابان همان هزینه را دریافت می کنند.به همین دلیل است که تاکسی های آنلاین زیادی وجود دارد که گاهی اوقات برای چند خیابان 70000 تومان می گیرند و هیچ کس شکایت نمی کند برخی از مسافران نیز از قیمت تاکسی ها شکایت دارند و فکر می کنند تاکسی های گشت و گذار بیشتر است. برای آنها مقرون به صرفه است.

یکی از مسافران می گوید: کاهش تاکسی ها بی دلیل نیست، بسیاری از مردم وانت بار خریده اند اما به عنوان سرمایه گذاری آن ها را در گاراژ خود پارک کرده اند.

یکی دیگر از مسافران با اشاره به جاده یوسف آباد به فینک می گوید: کرایه مبدا تا مقصد 8 هزار تومان است اما در این ترافیک راننده ارزش این همه راه رفتن را ندارد و در نهایت مسافر سقوط می کند. پیاده در حیاط کلانتری.» و همان هشت هزار تومان را می گیرد. اگر می خواهید تمام راه را به سمت افراط بروید یا برعکس، باید آن را بپوشانید. کرایه 32000 تومان برای 4 سرنشین برای شما 70000 تومان تمام می شود. به همین دلیل هیچ خبری از تاکسی چه در مقصد و چه در مبدا نیست و صف مسافران به دنبال تاکسی آنلاین برای مقایسه قیمت ها هستند! برخی از مسافران بارها به رئیس خط شکایت کردند و با 137 تماس گرفتند و اوضاع بدتر شد و نتیجه ای اعلام نشد.

برخی می گویند راننده ها با رئیسشان تبانی می کنند و مبلغی را به عنوان حق السکوت به آنها می پردازند! مشکل هنوز تایید نشده است. مسیر فانک به شهرها کمتر از این نیست و کامیون های فرسوده با قیمت هایی نزدیک به تاکسی های معمولی برای مسافران دردسرساز شده است. مسافران می گویند نه اتوبوس، نه خط مترو، نه تاکسی! بعد از مردم می خواهند با ماشین شخصی سفر نکنند! هزینه اضافی وجود دارد اما خدمات نه! این وضعیت را در حومه تهران هم می توان دید. مسافری از فرامین به تهران به صف های طولانی اشاره می کند که حتی ساعات کم پیک را نیز غیرقابل تحمل می کند. تاکسی هست اما آنقدر محدود است که در ورودی مترو شهریه جوابگوی مسافران نیست. راه حدود یک ساعت طول می کشد، حدود دو تا سه ساعت انتظار برای تاکسی لازم است وگرنه قیمت آن به جای 15000 تومان (قیمت مجاز تاکسی) 150000 تومان است که برای تاکسی آنلاین غیر ممکن است! اینجا هم اتوبوس، ون و مترو نیست!

ریشه مشکلات در بخش اتوبوسرانی

علی اصغر قمی، یکی از اعضای شورای شهر تهران به ایران می گوید که این اتفاق غیرقابل قبول است و شرکت های تاکسیرانی که نام اصلی آنها نظارت و مدیریت است باید وظایف نظارتی خود را انجام دهند و اگر این کار را نکردند باید وارد شویم. در این مورد به عنوان یک شورا.!

وی معتقد است: «تاکسی در شبکه حمل و نقل نوعی حمل و نقل عمومی نیست، اما به دلیل نبود اتوبوس و مترو به ناچار به آن نقش عمومی دادیم در حالی که نقش خصوصی است».

ریشه این مشکلات در شبکه حمل و نقل عمومی است، زمانی که در تهران باید 9000 اتوبوس وجود داشته باشد، اما حدود 2400 اتوبوس داریم و بیش از 6000 اتوبوس یا 2000 خودروی دیگر کمبود داریم که باید به مترو اضافه شود. قایمی می‌گوید: «کرایه و این ترافیک آزاردهنده در تهران. مردم مجبورند به ماشین شخصی بروند، چون ماشین عمومی در دسترس نیست! من شخصاً این مشکل را داشتم که آنها برای جاده میدان مادر در خیابان میرداماد به بهارستان 200 هزار تومان گرفتیم که بی انصافی است! جلسات متعددی با مسئولان حمل و نقل عمومی برگزار کردیم و شهرداری قول رفع این وضعیت را داد و حدود 150 اتوبوس به ناوگان تزریق شده و 180 اتوبوس دیگر نیز در حال حاضر هستند. قرار است تا پایان سال اضافه شود اگر شبکه حمل و نقل عمومی هر سه ماه یکبار تقویت شود قیمت ها تعدیل می شود البته رانندگان هم مشکلات خاص خود را دارند بارها در مورد درآمدزایی از طریق تبلیغات صحبت کرده ایم اما به دلیل عدم هماهنگی بین زیرمجموعه های مشارکت کننده در شهرداری، تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

با این توضیحات، این ترکیب به دلیل مشکل نیست! سربرگ این فایل گیج کننده با چند نقطه به پایان می رسد که یکی از آنها «رانندگان تاکسی» است. حتی اگر با تخلفات آنها برخورد شود، هیچ تضمینی وجود ندارد که راه حل دیگری برای درآمدزایی و فرار از هزینه های ترافیکی سنگین تهران پیدا نکنند! “

انتهای نامه

دکمه بازگشت به بالا