تتلو بازیگر یک سناریوی پولساز
تتلو اکنون می داند که چگونه هر از چند گاهی در مورد خودش صحبت کند. نماینده خوب و محبوبی است مخصوصا برای گردانندگان سایت های شرط بندی و برخی اپراتورهای بازار ارزهای دیجیتال!
Isnaples – سهیلا صدیقی: امیرحسین مقصودلو معروف به «تتلو» و طرفدارانش از دیرباز به عنوان یک پدیده مورد تحلیل و بررسی روانشناسان و جامعه شناسان بوده است. تتلو به خودی خود مهربان است. تیپ محبوب هر کاری می خواهد انجام می دهد. او به حرمسرا شخصی خود دعوت می کند، کنسرت می گذارد و مهمانی را با فحاشی های فراوان برای طرفدارانش لغو می کند و بسیاری چیزهای دیگر که در هر یک از آنها وجود دارد. آنقدر متروک و بی پروا که این دومی حتی روی صحنه قول خودکشی داد!
پسر ساکتی که از همه محدودیت ها عبور کرد
تتلو فعالیت خود را از زیرزمین در سال 2013 آغاز کرد. فعالیت اولیه او بر اساس یک وبلاگ شخصی بود که با دوستش ایجاد کرد. تتلو در سال 1390 اولین آلبوم خود را با نام زیرزمینی منتشر کرد. تتلو از دهه 80 یک رپر جوان با ویژگی ها و مختصات خاصی به این موسیقی بود و اشتباه اصلی او کم کردن آن بود. اولین دستگیری او در سال 1387 بود که خبری با عنوان «دستگیری رپر معروف و مبتذل» در رسانه ها منتشر شد. او با قرار وثیقه آزاد شد و آلبوم «تلتی» را در سال 2012 منتشر کرد. دستگیری او در سالهای 1992 و 1995 تکرار شد. این دستگیری به دلیل توهین به بازپرس با پرونده اش بود.
این روال ادامه یافت تا اینکه موجودی دیگر از پسری متولد شد که از زندگی فقط موسیقی می خواست و از همه محدودیت ها عبور می کرد. یکی از اولین انقلاب های او گفتن کلمات تحقیرآمیز به زنان بود. در 13 نوامبر 2017، اینستاگرام اعلام کرد که حساب کاربری امیر تیتلو را بسته است. زیرا او از «اصطلاحات تحقیرآمیز علیه زنان» استفاده کرده و از طرفداران مرد خود خواسته است «زنان را کتک بزنند یا توهین کنند». تتلو قبل از بسته شدن اکانتش حدود 4 میلیون فالوور داشت و بعد از این اتفاق نه تنها متوقف شد، بلکه با یک حساب کاربری جدید به فعالیت اینستاگرامی خود ادامه داد.
در 6 می 2019، حساب کاربری جدید تتلو در اینستاگرام که بیش از 4.4 میلیون دنبال کننده داشت، برای دومین بار بسته شد. ماجرا این بار بود که او در چند داستان نوشت که قصد راه اندازی «حرمسرا» را دارد و از دختران 15 تا 20 ساله خواست به «حرمسرا» بیایند. انتشار این داستان ها که به عنوان دعوت به رابطه جنسی تعبیر شد، با واکنش منفی شدید برخی از کاربران توییتر و خبرنگاران ایرانی و ترکیه ای مواجه شد. موجی از انتقادات به امیرحسین مقصودلو به دلیل درخواست رابطه جنسی با دختران زیر سن قانونی وارد شد. چند تن از فعالان حقوق زنان و روزنامه نگاران از اینستاگرام خواسته اند با ترجمه محتوای تتلو، حساب کاربری او را ببندد. بالاخره اینستاگرام اکانت تتلو را به طور کامل حذف کرد. سخنگوی فیس بوک، یک شرکت اینستاگرام، گفت: “ایمنی اعضای ما اولویت اصلی ما است و ما محتوایی را که از کودکان سوء استفاده می کند یا آنها را در معرض خطر قرار می دهد، تحمل نمی کنیم.”
حالا او یک شورشی شکست خورده است. خبری از کنسرت و مجوز نبود و از طرفی تنها راه ارتباطی تتلو با طرفدارانش برای همیشه گم شد. پس از اینکه تتلو نتوانست به اینستاگرام بازگردد، شبکه اجتماعی دیگری را برای ارتباط با مخاطبان خود انتخاب کرد. تتلو در کانال تلگرامی خود از همه طرفدارانش خواست اینستاگرام را ترک کنند و به یوتیوب بپیوندند.
پس از بازگشت تتلو به یوتیوب، او تصمیم به ثبت رکورد یوتیوب گرفت و از طرفدارانش خواست که در مورد پست “یه سرم بزن” در یوتیوب نظر بدهند و نظرات طرفداران به بیش از 19 میلیون نفر رسید و رکورد جهانی نظرات یوتیوب را شکست. .
پسری که قبلا فقط از اداره موسیقی وزارت ارشاد مجوز می گرفت و اوجش حضور در تمرینات پرسپولیس بود، حالا هر مجوزی را برای خودش صادر کرده است. صدور مجوز شخصی برای هر کار خلاف اخلاق از قبیل توهین به مقدسات، امام حسین (علیه السلام)، حضرت زینب (س) و … و در نهایت تبدیل شدن به خیانتکار که دیگر بنده خدا نیست و فحاشی. و استفاده از الفاظ رکیک تنها راه خیانت، ارتباط با مخاطبانش بود.
سریال عشق واقعی یا شب در اینستاگرام
بسیاری از مردم می گویند که او فقط نماینده یک فیلمنامه قوی است که اسکریپت اپراتور اصلی سایت های شرط بندی و برخی ارزهای دیجیتال را نوشته است. فیلمنامه ای که غیر از تتلو بازیگران زیادی دارد. این سناریوی قدرتمند دیگر تنها خلاصه ای از برخی پست های اینستاگرام و ویدیوهای یوتیوب نیست. این یک سریال طولانی است که در آن چندین شخصیت اصلی وجود دارد که در کل سریال عاشق می شوند، فارغ التحصیل می شوند، ازدواج می کنند و طلاق می گیرند. زنجیره ای که فقط به دنبال فالوورهای زیاد برای تبلیغ سایت های شرط بندی است!
قرارداد بازیگری در این سریال بی سر به قدری چاق و غنی است که هر جوانی را به دنبال شهرت می کشاند. مثل سحر قریشی که تصمیم می گیرد برای مدتی در نقش زوجی که عاشق تتلو هستند از کشور خارج شود. دستمزد حضور در این نقش به قدری وسوسه انگیز بود که سحر قریشی تصمیم گرفت چهره او را نادیده بگیرد و با خالکوبی های رنگارنگ روی دست و صورتش تماشاگران را مجذوب خود کند. این نقش در کمتر از یک سال به پایان رسید و سحر قریشی که در این بازی علاوه بر پول، بیش از 5 میلیون فالوور داشت، اعلام کرد که این رابطه (ازدواج به قول خودش) به پایان رسیده و تیتللو به او خیانت کرده است.
آرام اعتمادی (منتقد فیلم) چندی پیش صحنه های این بازی را فاش کرد و در توییتی نوشت: ازدواج سحر قریشی و امیر به دنبال قراردادی دو ساله به ارزش چند صد میلیارد با حمایت ارزهای دیجیتال و یوتیوب صورت گرفت. نظرات. تهیه کننده ای به نام سینما در این سناریو نقش دارد و دارایی خالص او بیست میلیارد از این داستان است. دوگانگی قریشی در این سناریو همانطور که تیترلو در آهنگ جدید خود به رمزارز اشاره می کند.
ورود تتلو به دنیای ارزهای دیجیتال
راه اندازی ارز دیجیتال تتلو در ژوئن 1400، که سر و صدای زیادی در جامعه کریپتو ایجاد کرد، می تواند آنلاین تاییدی برای این ادعا باشد. از آنجایی که همین خواننده اطلاعاتی از بازار ارزهای دیجیتال نداشت، شخصی به نام هومان کرامی مسئولیت این پروژه را بر عهده گرفت.
توکن TNT در 21 ژوئن سال گذشته به صورت عمومی منتشر شد. توکن ایجاد شده تحت نام Tetlo با مشکلاتی همراه بود. تتلو بارها از کرمی پرسیده بود که چرا کاغذ سفید توکن منتشر نشده است و او پاسخ داد که به دلیل مشکلات ترجمه به تأخیر افتاده است. اما یک هفته بعد تتلو اعلام کرد که این پروژه لغو شده و کرمی کلاهبرداری است. به گفته تتلو، هدف اصلی کرمی از راه اندازی توکن جدید TNT استفاده از شهرت تتلو برای تقویت توکن CCN خود بود. در آن زمان این خواننده در توییتی نوشت که کرمی باید یک میلیون دلار غرامت به او بپردازد.
اما اینکه تتلو اخیراً به صراحت در مورد کدهای یکی از آثارش صحبت کرده است به این معنی است که این بازی همچنان ادامه دارد. همانطور که چندی پیش در برنامه خانه باشگاه به هوادارانش اعلام کرد، آنها می توانند آهنگ های او را با ارز دیجیتال خریداری کنند. همچنین در آینده امکان خرید بلیت کنسرت و ژتون های غیرقابل تعویض (NFT) برای این خواننده با استفاده از این ارز دیجیتال وجود خواهد داشت.
به نظر می رسد ارتباط مستقیمی بین تتلو، سحر قریشی و پروژه ارزهای دیجیتال وجود دارد.
اینکه الان «تتلو» را در این عرصه بازی میکند و در ازای آن چه چیزی به دست میآورد، مطمئناً سؤال مهمی است، اما مهمترین سؤال این است که چرا تتلو، بعد از این همه تقلا برای کسب مجوز در ایران، بر خلاف سایر خوانندهها؟ ما هیچ جا نمی رویم و چرا مدیران موسیقی هرگز آن را ندیدند؟
ما با مردی طرف هستیم که موسیقی را می فهمد
رضا مهدوی (نوازنده و مدیرکل سابق حوزه هنری) در تحلیل شخصیت «تتلو» می گوید: ما با فردی روبرو هستیم که موسیقی را خوب می فهمد و می تواند در هر نوع موسیقی غیراستاندارد مجری توانمندی باشد. .. اما به دلیل تصادف و به دلیل مشکلاتی که بارها به آن اشاره کرد، دوران کودکی خوبی را پشت سر نگذاشته و روند عادی زندگی را پشت سر نمی گذارد و به همین دلیل عوارض و کمبودهایی دارد که دوست دارد به هر نحوی آنها را ببیند.
این نوازنده سنتوری معتقد است: «در سالهای اخیر جوامع به سمتی رفتهاند که مردم از هنرمندان خود انتظار «ماه شکاف» را دارند! اما از دهه 1980 تا کنون، با نفوذ بیش از حد فضای مجازی بر زندگی مردم و با وجود حجم گسترده اطلاعات در دسترس آنها، هرکسی کار نمی کند و انتظار عموم از یک هنرمند حتی کار هر هفته نیست. این یک لحظه شده است و از هنرمندان انتظار دارند در هر فرصتی چیزی خلق کنند!»
این مدرس دانشگاه ادامه می دهد: گاهی از دانشجویانم و دانشجویانم می پرسم چرا این موسیقی رپ را با الفاظ فحاشی در تلفن همراه خود ذخیره می کنید و گاهی گوش می دهید، می گویند از تفاوت اینها با دیگران لذت می بریم، ما تحت تأثیر قرار نمی گیریم. با این حال، ما بدمان نمی آید که یک ساعت در فضایی متفاوت به موسیقی گوش کنیم، به نظر من واقعاً لازم است در یک میز گرد جدی در یک محیط دانشگاهی و رسانه ای در مورد این موضوع بحث و چالش داشته باشیم. در زمینه های فرهنگی، بشردوستانه و آموزشی تحصیل می کنند و موسیقی برای آنها جنبه سرگرمی دارد و می خواهند علاوه بر فضای جدی که در زندگی روزمره دارند از موسیقی لذت ببرند، نظر تخصصی در مورد آن ندارند اما مردم. من و مثل خودم هم علاقه مند به موسیقی هستیم و هم نسبت به این موضوع حساس هستیم.» متأسفانه مسئولان خیلی به حرف های جماعت کارشناسان موسیقی در سطوح مختلف اهمیت نمی دهند.
این پژوهشگر موسیقی می گوید: تتلو موسیقی را به مخاطبان خود عرضه می کند که نمی توانم بگویم این موسیقی خوب است یا بد، او از بهترین تکنیک های زمانه برای تولید آثار استفاده می کند و هر چه کلمات زشت و نامربوط به کار می برد، سخت کار می کند. برای موسیقی او و هیچ مشاوری باتجربه شک نکرده است. اما انگار هرگز به سخنان معلمانش گوش نداده است تا او را متوجه برخی از چیزهایی کنند که باید از آنها اجتناب کرد و پایه های جهان در دنیای هنر را درک کند.
تتلو پسری ساکت بود که فقط اجازه می خواست
این نوازنده با اشاره به فعالیت های قبلی تتلو در ایران گفت: زمانی که در یک ویدیوی تبلیغاتی برای تتلو منتشر شد، تتلو در آن ویدئو مردی آرام بود که فقط اجازه می خواست بدون جنجال به فعالیت خود ادامه دهد و نشان داد که او صلاحیت داشت اما نبود، غیر از مدیران وزارت کشور، مسئول یا مشاوری هست که به این موضوع رسیدگی کند، ارشاد؟!متاسفانه مشاوران و دستیاران اغلب کوتاهتر از مدیران ارشد هستند.در دولت احمدی نژاد درخواست هایی از خوانندگان خارجی برای بازگشت به ایران وجود داشت، اما مدیر موسیقی آن زمان این کار را انجام نداد. او توانایی مدیریتی قوی داشت و ناامید از امضای آلبومی بود و «حبیب» خواننده بی گناه با صدای خاص و نویسنده عاقبت درگذشت. با ناراحتی.
مهدوی تاکید می کند: «آیا در دوران «تیتللو» سوار ناو نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نشد و برای خلیج فارس و تمامیت ارضی کشور نخوانده و تصاویر کوتاهی را از تلویزیون پخش نکرده است؟ حرف من این است که تتلو شایستگی و اهلی بود و آماده بود تا موانع و کاستی های خود را برای کسب مجوز در کمترین زمان در مجامع رسمی کنار بگذارد، اما این اتفاق مانند بسیاری از بی احتیاطی های دیگر به هر دلیلی رخ نداده است.تتلو می تواند با اجازه و تحت کنترل کار کند. عملکرد خارجی او زیر نظر مقررات کشورش است و در سال هایی که برای گرفتن مجوز می خواست جز توهین و بی تفاوتی و بی تفاوتی چیزی ندید و طبیعی است بعد از سال ها نتیجه نگرفتن به آن سوی آب برود. ، موضع مخالف، ماجراجویی ها و بداخلاقی ها یکی پس از دیگری دنبال می شود.بسیاری از مردم گاهی این گونه رفتار می کنند تا اینکه خارجی ها از آنها حمایت می کنند و همچنین شروع به ظلم می کنند!ما باید حداکثر جذب را داشته باشیم.از نظر من “تتلو” را مقصر نمی دانم به عنوان موضوع اصلی … اما برخی از مدیران محافظه کار به هر دلیلی پوست هندوانه را زیر پای افراد ساده و هنرمندان می گذارند و می فرستند. به طور غیرمستقیم طمع به آب. ! از یک بیمار روحی یا جسمی چه انتظاری می رود؟ آیا این نیست که چه کسی باید مورد رحمت و بخشش قرار گیرد؟ هنرمندان حساس تر و کاربردی تر از سایر گروه های جامعه هستند. بخشی از ستم فرهنگی ما ناشی از عدم جهت گیری و رفتار اکتسابی است نه از فرهنگ و جهت گیری ما.
ماجرای مهاجرت محسن نامجو چیست؟
مهدوی با اشاره به دوره مدیریت مرکز موسیقی حوزه هنری توضیح می دهد: در مرکز موسیقی، یک پروژه نیکوکاری ثروتمند داشتیم. برای محسن چافوشی، محسن نامجو و محسن یاجانیه برنامه داشتیم. این سه نفر از نظر ممیزی راهنمایی زیرزمینی کار می کردند. آنها توانایی کسب مجوز فعالیت را داشتند و به نظر من ناتوانی کارشناسان و عزم مدیریتی دلیل این بود که اصطلاح زیرزمینی را اشتباه گرفتند. تولیدات خانگی داشتند و به این فکر می کردند که موسیقی و هنر را از سطح دیگری توسعه دهند… وقتی با اجازه خود بخشی از آلبوم «ترنج» نامجو را منتشر کردیم، راضی بود چون می خواست بین هموطنانش و کشورش کار کند. همه چیز خوب پیش رفت، اما بخشی از بدنه مدیریتی معاونت ارشاد هنری پس از دو مجوزی که برای موسیقی تئاتر عاشورایی و تولید کتاب صوتی به او داد و سپس به دلایل نامعلومی از رفتن نامجو جلوگیری کرد. نامجو بود که در «حلقه رندان» حوزه هنری در تالار اندیشه برنامه هایی را ارائه می کرد. اما برخی از راهنماهای آن زمان هنگام بررسی آلبوم او روی کاغذ نوشتند: این موسیقی نیست..!؟
این منتقد هنری میافزاید: حفظ تتلو در ایران راحتتر بود، اما متأسفانه مرز مشخصی بین نگرش منفی و مثبت خود نداریم، هنوز جایگاه رافت اسلامی را نمیدانیم، مسئله اینجاست که برخی از جوانان ایرانی ها چند سالی است که دنبال این هستند که مجوز نگیرند، چون طرف مقابل را به گرمی می پذیرند و این خیلی خطرناک است.»
انتهای پیام