اقتصادی

تراشه‌ها؛ گلوگاه اصلی صنعت خودرو

تراشه های نیمه هادی از جمله قطعات مهم و خفه شده صنعت خودرو هستند که مقیاس ظرفیت ساخت داخل آن اندک بوده و تامین آنها به شدت وابسته به واردات است. از سال گذشته، بحران تولید این تراشه‌ها در سطح جهانی به صنعت خودروسازی ما سرایت کرده و مبنایی برای تشدید محدودیت‌ها برای خودروسازان شده است. در یک گزارش، موسسه مطالعات و تحقیقات بازرگانی، تحولات، بحران‌ها و راه‌حل‌های صنعت تراشه‌های خودرو را تحلیل کرد.

به گزارش دیباروز، پس از شیوع ویروس کرونا، جهان با مشکل کمبود چیپ‌هایی مواجه شد که نقش مهمی در ساخت خودرو، تلفن همراه و هر وسیله‌ای که به نوعی با قطعات الکترونیکی سروکار دارد، ایفا می‌کند. در سال 2022، این مشکل بدتر شد و به یک بحران جهانی تبدیل شد. به این ترتیب نه تنها خودروسازان داخلی، بلکه خودروسازان مطرح دنیا نیز در این زمینه با مشکلات فراوان و اختلالات تولید مواجه شدند. در عین حال بسیاری از خودروها به دلیل نبود این قطعات حیاتی ناقص ماندند.

انواع تراشه های نیمه هادی (ریزپردازنده های نیمه هادی) قطعات بسیار مهمی هستند که تولید آنها در زمان شیوع ویروس کرونا و از سال گذشته با بحران مواجه شده و به گلوگاه بزرگی در صنعت خودروسازی ایران تبدیل شده است و البته خودروسازان و دیگر صنایع بزرگ دنیا تولید و عرضه داخلی این قطعات محدود به شدت وابسته به واردات است که باعث شده کمبود این چیپ ها در دنیا به دلیل تحریم ها به موضوع عرضه آنها در ایران اضافه شود و صنعت خودروسازی کشور با مشکلات فراوانی روبرو باشد. پایه و اساس تولید خودروهای معیوب را ایجاد می کند

بحران جهانی تراشه های خودرو

بر اساس تحقیقات موسسه مطالعات و تحقیقات بازرگانی، صنعت خودرو با سهم 5.11 درصدی (تقاضا 50 میلیارد دلار) پس از رایانه و ارتباطات بیشترین تقاضا را برای تراشه دارد. انتظار می رود تقاضای این صنعت برای تراشه ها تا سال 2030 به بیش از دو برابر (بیش از 100 میلیارد دلار) برسد.

پیامدهای دوران کرونا، مانند تعطیلی مشاغل، دورکاری و یادگیری از راه دور، باعث افزایش تقاضا برای طیف گسترده ای از لوازم و تجهیزات الکترونیکی شده است. از این رو، از ابتدای سال 2020، تمرکز تولیدکنندگان تراشه بیشتر بر روی پوشش تقاضا در این بخش از بازار بوده و همین امر نیز منجر به کمبود تراشه برای خودروهای خاص و کاهش تولید کارخانه‌های بزرگ خودروسازی در جهان شده است. به نظر می رسد کمبود تراشه های نیمه هادی در سال 2022 و تا حدودی در سال 2023 به دلیل مشکلات تغییر خطوط تولید از لوازم جانبی و تراشه های تجهیزات الکترونیکی به تراشه های خودرو ادامه خواهد یافت.

با توجه به اینکه قطعات الکترونیکی حدود 40 درصد از ارزش یک خودرو را تشکیل می‌دهند، در اواسط سال گذشته، امیدها برای تولید بیشتر خودرو و قیمت‌های پایین‌تر از بین رفت زیرا کمبود تراشه‌های نیمه‌رسانا ادامه داشت و خودروسازان مجبور به کاهش تولید شدند. همانطور که جنرال موتورز اعلام کرد، تولید 8 کارخانه از 15 کارخانه خودروسازی خود در آمریکای شمالی را به دلیل کمبود قطعات یدکی متوقف خواهد کرد. فورد همچنین اعلام کرد که تولید پیکاپ در دو کارخانه را متوقف کرده و شیفت های کاری را کاهش می دهد. تصمیم این دو خودروساز بزرگ آمریکایی برای کاهش تولید پس از تصمیمات مشابه نیسان، فولکس واگن، تویوتا، مزدا، سوبارو و … به دلیل نبود قطعات حیاتی مورد نیاز برای راه اندازی سیستم های کامپیوتری خودرو اتخاذ شد. . در همین حال، چالش کمبود نیمه هادی ها تا کنون ادامه داشته است.

مدیرعامل خودروساز آلمانی مرسدس بنز اخیرا اعلام کرد: کمبود جهانی تراشه های نیمه هادی در طول سال جاری و تا سال 2023 ادامه خواهد داشت. وضعیت نیمه هادی ها در طول سال جاری و سال آینده چالشی برای صنعت خواهد بود و هنوز سفارشات معلق زیادی وجود دارد. به دلیل نوسانات بازار

بحران تراشه در صنعت خودرو ایران

توسعه نیافتن صنعت قطعه سازی کشور در راستای صنعت خودرو طی سال های گذشته منجر به ضعف در طراحی و قابلیت های تکنولوژیکی برخی قطعات و در نتیجه افزایش وابستگی به واردات برای تامین قطعات و مجموعه ها از خارج از کشور شده است. عرضه اقلامی مانند تراشه های نیمه هادی که در تولید سیستم های الکتریکی خودرو استفاده می شود، به دلیل بحران جهانی اخیر با چالش های بیشتری مواجه شده است.

افزایش تقاضای نیمه هادی ها به دلیل تولید خودروهای برقی از یک سو و نیاز به خودروهای برقی برای انواع تراشه های نیمه هادی از خودروهای بنزینی، صنعت خودروسازی ایران را از دو سو نابود کرده است؛ اما در این میان، تولید خودروهای برقی از سویی دیگر به تولید خودروهای برقی نیاز دارد. در وهله اول افزایش تقاضا به دلیل کمبود تراشه های نیمه هادی در بازار جهانی که بر عرضه تراشه های تولید داخل از محل واردات نیز تاثیر می گذارد. همچنین با تغییر الگوی تولید چیپس برای استفاده در خودروهای جدید، کمبود چیپس برای خودروهای بنزینی محدودیت‌های بیشتری را برای خودروسازان ایرانی ایجاد کرده است.

سابقه تولید تراشه در کشور به تأسیس شرکت صنایع قطعات الکترونیکی ایران (صاایران) عمدتاً با هدف حمایت از گروه پدافندی کشور و یک شرکت دانش بنیان برای طراحی و تولید تراشه‌های ارتباطات، فناوری اطلاعات و ارتباطات بازمی‌گردد. تجهیزات. علیرغم همه تلاش های صورت گرفته هنوز جایگاه قابل قبولی در بین بازیگران اصلی این صنعت به دست نیامده است و برای تجاری سازی فناوری و تولید در سطح وسیع نیاز به پیشرفت بیشتر است. همچنین برای همگامی با کشورهای پیشرو در این زمینه نیاز به برنامه ریزی و سیاست گذاری ویژه است.

بر این اساس پیشنهاد می شود قطعه سازان بتوانند به منظور مدیریت واردات (حمایت از تولید داخلی)، ارتقای توانمندی های فناورانه (تقویت همکاری های فناوری) و راهکارهای مرتبط با سیاست تجاری کشور از جمله راهکارهای عملی در این زمینه، نسبت به طراحی IPI قطعات خودرو اقدام کنند. رشته.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا