اجتماعی

تشکیل سالانه ۳۵هزار پرونده پزشکی در کشور/۹ درصد شکایات در حوزه جراحی‌های زیبایی

جانشین رئیس پلیس سازمان نظام پزشکی با تشریح تعداد شکایات مربوط به جراحی پلاستیک و تخلفات تعرفه ای ، توضیح داد که سالانه تقریباً 30 تا 35 هزار پرونده پزشکی در کشور تشکیل می شود.

دکتر علی فتاحی در گفت وگو با دیباروزوی درباره تعداد شکایات در زمینه جراحی پلاستیک گفت: “ما سالانه حدود 900 میلیون مراجعه پزشکی در سراسر کشور داریم و افراد به کلینیک های سرپایی یا مراکز درمانی بستری مراجعه می کنند.” بر این اساس ، هر ایرانی 10.5-11 بار در سال تحت درمان پزشکی قرار می گیرد.

وی افزود: از 900 میلیون مراجعه ، پرونده های تشکیل شده در زمینه های مختلف از 30 هزار به 35 هزار پرونده نزدیک می شود.

فتحی با تأکید بر اینکه علاوه بر اقدامات پزشکی ، در همه دنیا عوارضی داریم ، گفت: اکنون این عارضه ؛ یا یک عارضه طبیعی یا ناخواسته ناشی از درمان است یا به دلیل سهل انگاری است. از آنجا که این دو قابل تشخیص نیستند ، منجر به شکایت می شود “

وی افزود: “در کل دنیا ، سه درصد اقدامات پزشکی منجر به شکایت می شود ، یعنی یک دهم درصد در ایران”. یعنی یک دهم روش های درمانی منجر به شکایت در مناطق مختلف می شود.

معاون سازمان نظام پزشکی گفت: “بر این اساس ، افراد می توانند برای طرح شکایت در این موارد به دادگاه انقلاب ، دادگاه انتظامی نظام پزشکی ، نهاد زندان های ایالتی یا هر سه پرونده مراجعه کنند.” البته 30٪ از شکایات در این زمینه با هم تداخل دارند ، به این معنی که بیمار هر سه مکان را نشان داده است.

فتاحی گفت: “نحوه توزیع شکایات خود با شکایات پزشکی قانونی متفاوت است.” 9٪ از شکایات ما مربوط به اقدامات زیبایی و ترمیمی و آرایشی است ، اما فکر می کنم آمار پزشکی قانونی بیش از این است. از آنجا که شخصی که به دلیل انجام کارهای آرایشی و بهداشتی با مشکلی روبرو شده است ، بیشتر جبران خسارت و خسارت می کند ، اما احکام ما به دلیل انضباطی و تنبیهی کمتر به ما تحمیل می شود.

وی در مورد احکام صادره برای قصور پزشکی گفت: “قضاوت ها به پرونده ، عوارض رخ داده ، تعداد دفعات عوارض و سابقه پزشک بستگی دارد.” از هشدارها و توبیخ ها گرفته تا احکام دائمی احکامی که صادر می کنیم.

وی همچنین در مورد وضعیت تخلفات تعرفه ای به خبرگزاری دانشجویان ایران (دیباروز) گفت: می توان گفت نزدیک به 20 درصد شکایات ما شکایات گمرکی است. البته طی این سالها افزایش شکایات در زمینه تعرفه ها نداشته ایم و همیشه 15-20٪ شکایات شکایات گمرکی است.

فتحی گفت: اگر در زمینه شکایات تعرفه ای به موسسه اصلاح و تربیت دولت ارجاع شویم جریمه مالی برای متخلف در نظر گرفته می شود و پزشک یا بیمارستان سه تا چهار برابر افزایش تعرفه جریمه می شود. مقررات تنظیم کننده نظام پزشکی نیز جنبه تنبیهی در این زمینه دارد. هشدارها و توبیخ ها بسته به شدت و فراوانی موضوع صادر می شود.

وی گفت: “دادگاه های انتظامی شرکت نظام پزشکی در 208 شهر حضور دارند و ما یک سیستم پزشکی داریم و مردم می توانند برای طرح شکایت به آنها مراجعه کنند.” در آنجا پرونده تشکیل شده و سپس برای تجربه دعوت شده و در سالن دادگاه قرار می گیرد. در صورت محکوم شدن ، کیفرخواست صادر خواهیم کرد. سپس کیفرخواست به هیئت دادگاه بدوی ارجاع می شود که متشکل از 13 عضو است و نمایندگان مختلفی از پزشکی ، پرستاری ، پزشکی قانونی و دادگستری را در بر می گیرد و در حضور آن حکم صادر می شود.

فتاحی در مورد بیشترین شکایات در حوزه پزشکی گفت: در زمینه کلینیک های سرپایی بیشترین شکایات از دندانپزشکی و پزشکان عمومی است و در زمینه بستری شدن در بیمارستان بیشتر شکایات مربوط به زنان ، ارتوپدی و جراحی است. در زمینه تعاریف ، بیشتر شکایت می شود تا در زمینه زنان ، زنان و ارتوپدی.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا