علمی و پزشکی

تصادفات؛ اولین عامل مرگ و میر در کشور/لزوم توجه به زمان طلایی در نجات بیمار

وزیر بهداشت گفت: سرعت دسترسی اورژانس به تخت بیمار بسیار حیاتی است. سرعت دسترسی اورژانسی به بیمار باید در کمترین زمان ممکن برسد. مردم باید احساس کنند و مطمئن شوند که اورژانس همیشه در کنار آنهاست.

به گزارش دیباروز، دکتر بهرام عین الله در نشست نوروزی روسای اورژانس پیش بیمارستانی که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت والاسر (سلام الله علیها) اظهار داشت: سفرهای نوروزی و آمادگی برای سفرهای نوروزی. برای نوروز ما باید تا جایی که می توانیم به مردم خدمت کنیم. نیروهای اورژانس از نظر نوع خدمت شبانه روزی، نوعی جهاد است.

وی گفت: ایران به دلیل داشتن آب و هوای متفاوت و چهارفصل یکی از کشورهای حادثه خیز در آسیا و جهان است. ایران هم جاده های زیادی دارد و از نظر عرض جاده جزو ۱۹ کشور دنیاست. ایران بیش از 293 هزار کیلومتر راه دارد که بسیاری از آنها غیراستاندارد هستند.

تصادفات عامل اصلی مرگ و میر در کشور است

وی گفت: به جز کرونا که در دو سال گذشته گریبانگیر دنیا شده است، تصادفات عامل اصلی مرگ و میر در کشور هستند.

به زمان طلایی برای نجات بیمار توجه کنید

عین الله می فرماید: در پزشکی، دوران طلایی بسیار مهم است. اگر فردی بعد از تصادف خونریزی کند یا دچار شوک شود و به موقع درمان نشود، احتمال نجات او کمتر است و اگر به موقع درمان شود یا به یک کلینیک پزشکی معتبر منتقل شود، احتمال نجات او بیشتر است. پرسنل اورژانس در زمان طلایی به بالین بیمار می‌رسند و اقدامات حیاتی قبل از بیمارستان را انجام می‌دهند. اگر بخواهیم شاخص های سلامت را در کشورمان افزایش دهیم باید به اورژانس ها توجه کنیم. این بدان معنی است که اولین قدم ها باید در منطقه اورژانس باشد.

وی بر استفاده از روش ها و تجهیزات مدرن در حوزه اورژانس تاکید کرد و گفت: گام بعدی نوسازی وضعیت اضطراری و استفاده از فناوری های نوین است.

لزوم آموزش مدرن اورژانس

عین الله به تمرینات دوره ای اشاره کرد و گفت: سازمان اورژانس باید در زمینه آموزش مردم و همچنین کارکنان اورژانس گام های مهمی بردارد. به پرسنل اورژانس آموزش دیده و به روز نیازمندیم. بررسی و ایجاد تغییرات در برنامه های آموزشی ضروری است. تدوین دوره های آموزشی در سطوح مختلف الزامی است. از سوی دیگر، ممکن است بهترین کار این باشد که خدمات اورژانس به صورت حرفه ای آموزش دیده باشند. یعنی اورژانس های روحی، قلبی، اپیزودیک و ..

لزوم آموزش عمومی در زمینه اورژانس

وی درباره آموزش مردم گفت: بسیاری از حوادث به دلیل بی اطلاعی مردم از خطرات و اقدامات اولیه برای امدادرسانی رخ می دهد. بنابراین باید آموزش عمومی مردم را جدی بگیریم. این تمرینات می تواند از سطح مدرسه شروع شود.

وی گفت: مدیریت در حوزه اورژانس بسیار مهم است. چرا که گفته شد کشور ما حادثه خیز است و با هر نوع حادثه ای مدیریت بحران مهم خواهد بود.

وی بر استفاده از جدیدترین فناوری ها مانند تله مدیسین و فناوری اطلاعات در حوزه اورژانس تاکید کرد و خاطرنشان کرد: سهولت ارتباط مردم با اورژانس از دیگر نکاتی است که می تواند به بهبود خدمات اورژانس کمک کند و در این راستا تعامل با ارتباطات حائز اهمیت است. “

وزیر بهداشت در خصوص سرعت دسترسی به محل حادثه گفت: سرعت دسترسی اورژانس به تخت بیمار بسیار حیاتی است. سرعت دسترسی اورژانسی به بیمار باید در کمترین زمان ممکن برسد. مردم باید احساس کنند و مطمئن شوند که اورژانس همیشه در کنار آنهاست.

عین الله گفت: علاوه بر تامین و نوسازی آمبولانس ها، باید به فکر نوسازی هلیکوپترها و وسایل نقلیه دریایی نیز باشیم. امروزه می توان از پهپادها در جاده ها برای امداد رسانی استفاده کرد. همچنین پیشرفت های خوبی در زمینه پهپادها در سپاه پاسداران و وزارت دفاع صورت گرفته است.

و در مورد استفاده از نیروهای داوطلب گفت: این موضوعی است که باید روی آن کار کرد. مثلاً در مورد همیاران پلیس کارهایی انجام شده است، اما در مورد کمک های اورژانسی کار انجام نشده است. در اوایل انقلاب مساجد در زمینه امداد و کمک های اولیه فعال بودند و فعالیت های زیادی در زمینه آموزش داشتند.

وزیر بهداشت گفت: مردم ایران جهادگر هستند. مثلا در بحث تاج گذاری و واکسیناسیون همه جلو آمدند و کمک کردند. اکنون آماری از تزریق روزانه بیش از 1.5 میلیون واکسن داریم و این به دلیل حضور مردم در صحنه است. خدمات اورژانس نیز باید از حمایت مردم استفاده کند.

به گزارش وب دا، وی ضمن تاکید بر اورژانس بیمارستان و بهبود خدمات رسانی به مراکز درمانی پس از ورود بیمار گفت: گاهی اورژانس پیش بیمارستانی تمام تلاش خود را می کند و بیمار را به موقع و با حداقل امکانات به مراکز درمانی منتقل می کند. عوارض، اما در بیمارستان.» به دلیل مشغله‌های بخش اورژانس، ممکن است بیمار در زمان دیگری خدمات را دریافت کند که باید تقویت شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا