تفاوت فایل کا دندانپزشکی با فایل اچ چیست؟

تفاوت فایل کا دندانپزشکی با فایل اچ چیست؟

یکی از مهمترین فرآیندهای درمان ریشه، انتخاب فایل مناسب است. این انتخاب به این دلیل اهمیت پیدا می‌کند که تمیز کردن و آبیاری مکانیکی سیستم ریشه اولین قدم کانال ریشه است و عملکرد عالی آن می‌تواند منجر به درمان عالی کانال ریشه شود. برای تهیه بهترین فایل دندانپزشکی برای کار خود باید با انواع آن آشنا باشید.

دندان

فایل دندانپزشکی چیست؟

از فایل ها برای درمان اندو استفاده می شود. اما خود فایل ها به دو دسته کلی اندو دستی و اندو روتاری تقسیم می شوند. استفاده از انواع فایل های عصب کشی در دندانپزشکی از اواسط قرن هجدهم آغاز شد و در طول قرن بعد این فایل ها به حداکثر محبوبیت خود رسیدند. امروزه این فایل ها دارای طبقه بندی های زیادی هستند که به طور کلی می توان آنها را به چهار دسته کلی کاوش فایل ها، استخراج فایل ها، پر کردن فایل ها و بزرگنمایی فایل ها (برای تمیز کردن و شکل دادن) طبقه بندی کرد.

برای اینکه بتوانیم به سوال ذکر شده در عنوان مقاله پاسخ دهیم باید به آخرین دسته یعنی فایل های پاکسازی کانال ریشه برویم. این فایل ها به دو دسته روتاری و دستی تقسیم می شوند که فایل های H و فایل های نوع K دستی محسوب می شوند. اما بهتر است هر چه زودتر به سراغ سوال اصلی این مقاله برویم.

تفاوت بین فایل K و فایل دندانپزشکی H چیست؟

یکی از سوالاتی که همیشه همراه بسیاری از دندانپزشکان در هنگام انتخاب و خرید فایل های دستی است، تفاوت انواع K و H است. فایل های دستی نوع K و H هر دو از فولاد ضد زنگ و آلیاژ نیکل و تیتانیوم ساخته شده اند و هر کدام نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند. به طور کلی فایل هایی که از فولاد ضد زنگ ساخته می شوند خاصیت ارتجاعی ندارند و در عوض فایل های نیکل تیتانیوم (یا به اصطلاح فایل های NiTi) با انعطاف پذیری بالایی که دارند گزینه ایده آلی برای درمان کانال های منحنی به شمار می روند.

انواع فایل های دست دندانپزشکی

علاوه بر این، فولاد ضد زنگ نیروی برشی قابل توجهی برای این فایل های دستی ایجاد می کند که بسیار بالاتر از فایل های تیتانیوم نیکل است. این در حالی است که فولاد از نظر مقاومت در برابر شکستگی ضعیف تر از NiTi است. به همین دلیل استفاده از فایل های نیکل تیتانیوم معمولا امنیت بیشتری را برای بیمار فراهم می کند. حال برای اینکه تفاوت این دو فایل برای شما واضح تر شود به بررسی هر یک می پردازیم.

تفاوت در سری انواع فایل های دست دندانپزشکی

اولین چیزی که فایل های دستی را از یکدیگر متمایز می کند فرمت سری آنها است. کا فایل دندانپزشکی از صفحات خالی یا دیسک های مربع یا مثلثی ساخته می شوند. با اعمال نیروی چرخشی به این فایل ها، انتهای فعال آنها عملکرد چرخشی خود را به صورت مارپیچی اعمال می کند. این فایل ها پرکاربردترین فایل های دستی برای درمان ریشه به حساب می آیند و تقریباً در تمام مواردی که نیاز به درمان ریشه دارند استفاده می شود. اما سطح مقطع خالی فایل های H یا Hedstrom به صورت منحنی یا گرد طراحی شده است. این فایل ها با استفاده از نیروی برش قابل توجه و طراحی منحصر به فرد خود، کارایی بالایی در درمان ریشه دارند و گزینه ای عالی برای درمان ریشه به شمار می روند.

تفاوت در قدرت برش فایل های H و k

نیروی برش K فایل دندانی متوسط ​​است و این باعث می‌شود این فایل‌ها گزینه‌ای ایده‌آل برای تمامی تکنیک‌های آماده‌سازی و همچنین ایجاد فضا در کانال‌های با انحنای زیاد باشد. زاویه بین شیار برشی و محور طولی فایل K به طور کلی بین 25 تا 40 درجه تخمین زده می شود. شیار فایل دستی H به صورت مارپیچ پیوسته طراحی شده است. زاویه بین این شیار و محور طولی ابزار نزدیک به 90 درجه است، بنابراین فایل های H را فقط می توان برای حرکت طولی در کانال ریشه استفاده کرد. به همین دلیل برای استفاده از حداکثر پتانسیل این فایل ها، بهتر است آنها را همراه با ابزار چرخشی استفاده کنید. به عبارت دیگر، این فایل ها به طور خاص برای شکل دادن به کانال ریشه پس از تمیز کردن توسط فایل K استفاده می شوند.

محل استفاده از فایل K و فایل H

یکی دیگر از تفاوت های اصلی بین این دو نوع فایل دست دندانپزشکی استفاده صحیح از آنهاست. فایل های K به دلیل شکل خاص و قدرت برش متوسطی که دارند تقریبا در تمامی نواحی کانال قابل استفاده هستند. اما در استفاده از فایل های H باید کمی احتیاط کنید. استفاده از سوهان دستی H برای قسمت تحتانی کانال توصیه نمی شود زیرا به دلیل قدرت برش بالای این فایل ها خطر پارگی فورامن افزایش می یابد.

دکمه بازگشت به بالا