اقتصادی

تمرکز بر اشتغال فارغ‌التحصیلان، برنامه وزارت کار در سال ۱۴۰۳

معاون اشتغال وزیر کار بزرگترین چالش و مسأله حاکمیت در حوزه بازار کار را اشتغال فارغ‌التحصیلان ذکر کرد و گفت: مهمترین برنامه و تمرکز ما در سال ۱۴۰۳ بر اساس دستورات رئیس‌جمهور، حوزه اشتغال فارغ‌التحصیلان است.

به گزارش دیباروز، محمود کریمی بیرانوند اظهار کرد: با توجه به چالشی که در بازار کار در خصوص بیکاری فارغ‌التحصیلان است در سال ۱۴۰۳ برنامه ریزی اصلی ما تمرکز روی این مسأله است.علیرغم آنکه سهم فارغ‌التحصیلان از کل بیکاران در دولت سیزدهم کاهشی بوده ولی با توجه به تسهیلات و مشوق هایی که دولت در این زمینه درنظر می گیرد، امیدواریم سال درخشانی برای اشتغال فارغ التحصیلان باشد و با همکاری مردم و بخش خصوصی یکسال درخشان را رقم بزنیم.

۷۸۰ هزار فرصت شغلی،خالص اشتغال ایجادی ۱۴۰۲

وی خالص اشتغال ایجادی در سال ۱۴۰۲ را بیش از ۷۸۰ هزار فرصت شغلی عنوان کرد و گفت: تفاوت خالص اشتغال مرکز آمار با ایجاد فرصت‌های شغلی این است که وقتی می‌گوییم خالص اشتغال ایجادی یعنی ورودی و خروجی بازار کار.در واقع آمارهای بازار کار تایید می‌کند که حداقل یک میلیون فرصت شغلی ایجاد شده که بیش از ۷۸۰ هزار فرصت شغلی شده و عدد قابل  ملاحظه ای است.
 

تزریق ۱۶۰ همت اعتبار اشتغال در دولت سیزدهم

وی میزان اعتبار تخصیص یافته در سال ۱۴۰۳ برای ایجاد اشتغال را مورد اشاره قرار داد و گفت:از ابتدای دولت سیزدهم یعنی از مهرماه سال ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۲ منابعی که برای حوزه اشتغال در نظر گرفته شده و آنچه که دولت فقط برای ایجاد اشتغال به کار برده و به بازار کار تزریق کرده است تقریباً حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان است که در قالب تبصره‌های بودجه سالانه  یا در قالب طرح‌هایی بوده که نهادهای حمایتی به مردم و جامعه کار وتولید اعطا کرده است.
 

جذب ۹۵ درصد منابع در حوزه اشتغال خانگی

کریمی بیرانوند که در یک گفت و گوی تلویزیونی سخن می گفت افزود: این عدد ۱۶۰ هزار میلیارد تومان به نسبت سال‌های قبل از خودش عدد کم نظیری است.مثلاً در حوزه مشاغل خانگی در سال گذشته ۹۵ درصد جذب منابع اشتغال را داشتیم که معادل ۴.۸ هزار میلیارد تومان منابع حوزه مشاغل خانگی بوده و تقریبا کامل جذب شده است.

معاون اشتغال وزارت کار تصریح کرد: این عدد به اندازه قانون مشاغل خانگی از قبل از دولت تا سال ۱۳۹۰ است یعنی فقط در یکسال منابع اعتباری حوزه مشاغل خانگی اندازه سالهای قبل از دولت را پوشش می دهد.
 

میزان تسهیلات پیش بینی شده در بودجه ۱۴۰۳

وی ادامه داد: ما برای سال جاری در قالب تبصره ۲ بودجه ۱۴۰۳ منابع خوبی درنظر گرفتیم که حدود ۱۲۵ هزار میلیارد تومان منابع و تسهیلات تکلیفی است.در سال ۱۴۰۳ ظرفیت قانونی تبصره ۲ چیزی حدود ۲۲۰ هزار میلیارد تومان است که عدد قابل ملاحظه ای است و امیدواریم بخش قابل توجهی از آن را به بازار کار تزریق کنیم تا هم نیازهای سرمایه در گردش کارگاه ها تامین شود، هم اشتغال ایجادی و توسعه ای داشته باشیم.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار در ادامه به هدف‌گذاری اشتغال ایجادی بر اساس سامانه رصد اشاره کرد و گفت:آمار سامانه رصد یک‌میلیون شغل بود که هم در سال ۱۴۰۱ هم در سال ۱۴۰۲ به گواه آمار به این تعهد رسیدیم و برای سال ۱۴۰۳ هم تقسیم کار استانی انجام شده و تعهدات استانها به استانداران ابلاغ شده است.
 

اشتغال فارغ التحصیلان، ۲۵ فرصت‌های شغلی استان‌ها

به گفته کریمی بیرانوند برای اولین بار در تعهد استانداران سهم اشتغال فارغ التحصیلان هم گنجانده شده است و به صورت متوسط ۲۵ درصد از فرصتهای شغلی که در سطح استان‌ها ایجاد خواهد شد باید مربوط به حوزه فارغ التحصیلان باشد.

معاون اشتغال وزیر کار در عین حال به سامانه جست وجوی شغل اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغه های اصلی کارجویان و کارفرمایان در بازار کار پیدا کردن شغل مناسب با شرایط خودشان است؛ یعنی کارفرما به دنبال کارجویی می گردد که بتواند کار را به نحو احسن انجام بدهد و طبعا کارجو هم به دنبال فرصت شغلی است که هم شرایط و شأنیت مناسبی داشته باشد و هم درآمد مناسبی به او بدهد.

وی افزود: ما سکوهای مجازی در سطح کشور داریم که این فعالیت را انجام می دهند و کاریابی های حضوری را داریم که طبق آمار بیش از ۱۳۰۰ کاریابی مجاز هستند و فهرست کاریابی های مجاز روی سامانه وزارت کار است ولی لازم بود که دولت نه در حوزه تصدی‌گری بلکه در حوزه نظارت و قاعده سازی یک سامانه ای راه اندازی کند که بتوان از ظرفیت آن استفاده کرد.
 

ثبت ۳۰۰ هزار فرصت شغلی در سامانه جستجوی شغل

کریمی بیرانوند اضافه کرد: این سامانه تیرماه سال ۱۴۰۲ راه اندازی و مورد استقبال واقع شدکه تا کنون بیش از ۳۰۰ هزار فرصت شغلی توسط خود کارفرمایان یا کاریابی های سراسر کشور در آن بارگذاری شده و حدود ۳۰۰ هزار کارجو در سامانه ثبت نام  و درخواست‌های شغلی خود را ارائه کردند.

به گفته وی متقاضیان جهت ثبت درخواست شغلی می توانند به نشانی http://shoghl.mcls.gov.ir   مراجعه کنند.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا