فرهنگ و هنر

جعلیاتی به نام مولانا در «دورهمی»

شعری منسوب به مولانا که قبلاً نادرست اعلام شده بود ، به این شاعر نسبت داده شد ؛ این بار دکتر انوشه ، شخصیتی شناخته شده در روانشناسی ، در برنامه تلویزیونی “نمایشی”.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ، دکتر سید محمود انوشه در حال خواندن بخشی از برنامه تلویزیونی “دورهمی” مهران مدیری است که در ماه دسامبر از تلویزیون پخش شد ، در آیاتی منسوب به مولانا و می گوید که او ساختار زندگی خود را تغییر داده است. با این حال ، این چهره مشهور در زمینه روانشناسی می گوید که این دو آیه را – که البته در واقع از مولانا نیستند – به کسی که می تواند توصیه کند.

به دنبال این حادثه ، کارزار مبارزه با نشر جعل آغاز شد که چندین سال است در زمینه معرفی آثار ادبی جعلی با فرزندان تعدادی از نویسندگان و شاعران و همچنین اساتید دانشگاه کار می کند و این نشان می دهد که قبلاً جعل این آیات منسوب به مولانا اعلام شده بود. سمیرا فرقانی ، یکی از اعضای این کمپین ، نوشت: “چندی پیش ، دهم دسامبر سال جاری ، آقای ماهران مدیری میهمان ویژه ای در برنامه دورهمی بود. دکتر سید محمود انوشه عزیز ، بیشتر ما او را از طریق سخنرانی های صادقانه و متواضعانه اش در مورد مسائل زندگی ، به ویژه جوانان ، می شناسیم. فلسفه زندگی را توضیح دهید و آن را با بیان ملایم و صمیمانه توضیح دهید ، و در توصیف عشق و ازدواج آنها آیات و عباراتی را برای مخاطب و مخاطب تلویزیون می خوانند. همه چیز خوب پیش می رود تا زمانی که دکتر دو متن نادرست منسوب به مولانا را بخواند و تأیید کند که این دو آیه ساختار زندگی او را تغییر داده است. در تمام جنبه های جامعه ادبی و هنری جا افتاده و به فضای مجازی و واقعی زندگی ما راه یافته است ؛ همچنین توسط افراد آشنا انجام می شود!

این دو بیت قبلاً توسط # مبارزات_مبارزه_با_انتشارات_ جعلهای جعلی اعلام شده است:

“هر لحظه در کارگاه سرنوشت تسلیم می شوم / آرامتر از آهو ، شجاع تر از شیر

“هر وقت سعی می کنم کار کنم ، درایت / رنج پس از رنج ناشی می شود ، و محدودیت ها پس از محدودیت.”

البته این تنها شعر جعلی منسوب به مولانا نیست و این نمایش تلویزیونی تنها مکانی نیست که در آن جعل هایی به نام مولوی نمایش داده می شود. پیش از این ، در مورد شعر “تا آنجا که می توانید از یک دوست بد فرار کنید” که در کتاب فارسی سال نهم ذکر شده و نام مولانا را حذف کنید ، اختلاف نظر ایجاد شد ، که بعدا گفته شد البته او شاعر این شعر نیست. سرانجام اعلام شد که حذف نام مولانا مربوط به شعری در کتاب درسی و عنوان “شاعر” هیچ ارتباطی با موضوع بحث برانگیز حذف و تغییر کتب درسی ندارد و این حذف برای تصحیح شعر دروغ منسوب به مولانا است.

سایر آیات جعلی تحویل داده شده به نام مولانا در فضای مجازی و زندگی واقعی می تواند “بگویید قلبم در بند دوستم چیست / پس از ملاقات با من به من بگویید چشمهایم کجاست” ، “تا زمانی که ذوب شود ، من یک سراب دیدم / دریایی که شدم ، یک حباب دیدم / متوجه شدم ، غفلت خود را دیدم / بیدار شدم ، خواب خودم را دیدم “و … او اشاره کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا