بین الملل

جنگنده نسل پنجم «چک میت» جزو بهترین هواپیماهای نظامی جهان

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین دیباروز، مجله آمریکایی در حوزه فضایی روز دوشنبه در گزارشی از جنگنده پیشرفته «چک میت» که توسط شرکت سوخودار روسیه تهیه شده است، در میان 10 دستاورد برتر جهان قرار گرفت. هواپیماهای جنگی جهانی در سال 2021

به گزارش خبرگزاری تاس، نشریه آمریکایی «ویژن ویک» نسل پنجم جنگنده های روسی «Checkmate» از جمله بهترین دستاوردهای سال 2021 در زمینه ابداع هواپیماهای نظامی بود.

به گفته این نشریه، این جنگنده تاکتیکی سبک قرار است در سال 2023 پرواز رسمی خود را آغاز کند و تولید سریال از سال 2025 آغاز شود.

شرکت فناوری دولتی روسیه روستاک از جدیدترین جنگنده تک موتوره داخلی خود در نمایشگاه بین المللی هوانوردی Max-2121 در ژوکوفسکی در حومه مسکو رونمایی کرد. این هجدهمین جنگنده دارای ویژگی های جنگنده روسی سوخو-57 است. مات اخیراً در نمایشگاه هوایی دبی 2021 در امارات متحده عربی رونمایی شد.

Checkmate دارای جدیدترین سیستم ها، از جمله پیکربندی و فناوری های منحصر به فرد هوش مصنوعی است. این جنگنده تک موتوره جدید مجهز به موشک های هوا به هوا و هوا به زمین مبتنی بر فناوری ضد رادار است و هفت تن مهمات حمل می کند و می تواند تا شش هدف را همزمان مورد اصابت قرار دهد.

جنگنده Checkmate می تواند با سرعت 1.8 ماخ (1.8 برابر سرعت صوت) پرواز کند و برد عملیاتی 3000 کیلومتری داشته باشد. جنگنده جدیدتر و پیشرفته‌تر روسی قرار است رقیب اف-35 ساخت آمریکا و گریپن-39 سوئد باشد.

امریکن اینترست اخیراً در توضیحی درباره این جنگنده نوشته است که چیت میت یک جنگنده رادارگریز چندمنظوره نسل پنجم تک موتوره و تک سرنشینه و هواپیمای تاکتیکی سبک سوخوی است که در حال توسعه است. به نظر می رسد که این جنگنده از موتور مورد انتظار روسی استفاده می کند و یک کابین شیشه ای مدرن با طراحی بسیار شبیه به نسل پنجم سوخو-57 روسی دارد.

نشنال اینترست می نویسد که این هواپیما ظاهراً توانایی برخاستن و فرود کوتاه در پیکربندی اصلی خود را دارد و همچنین از سیستم پشتیبانی لجستیکی ماتریوشکا مجهز به هوش مصنوعی برای مراحل تعمیر و نگهداری جزئی استفاده می کند. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/



این را برای صفحه اول پیشنهاد دهید

دکمه بازگشت به بالا