جنگ روسیه و اوکراین سرنوشتی مشابه جنگ دو کُره خواهد داشت؟

جنگ روسیه و اوکراین سرنوشتی مشابه جنگ دو کُره خواهد داشت؟

واشنگتن پست در تحلیلی از زمینه و تأثیرات جنگ طولانی اوکراین نوشت: «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا اخیراً یک بسته نجات یک میلیارد دلاری برای اوکراین را اعلام کرد. کمک های این بزرگی، از یک سو، تاکنون بی سابقه بوده و نشان دهنده عزم واشنگتن برای اطمینان از اینکه اوکراین می تواند از حملات روسیه جلوگیری کند، دارد. کشورهای اروپایی از جمله آلمان و اسلواکی نیز از ارسال تسلیحات پیشرفته از جمله هلیکوپتر و پرتاب کننده های موشکی متعدد خبر داده اند.

تصمیم برای ارسال تسلیحات به اوکراین که پیشرفته‌تر شده‌اند، مانند موشک‌های ضد کشتی و توپخانه‌های دوربرد متحرک با قدرت تخریب بالا و توانایی رسیدن به خاک روسیه، نشان می‌دهد که کشورهای غربی در معرض خطر تشدید ناخواسته تنش هستند. روابط با روسیه

این حمایت همچنین به نظر می رسد که قلب رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی را تقویت کرده است. زلنسکی این هفته متعهد شد که تمام بخش‌های اوکراین تحت اشغال روسیه را پس بگیرد، حتی آن‌هایی که مدت‌ها قبل از حمله ولادیمیر پوتین در 24 فوریه به مسکو ضمیمه شده بودند.

اما تحلیلگران می گویند که با وجود افزایش ناگهانی کمک های خارجی و روحیه بالای نیروهای اوکراینی، کیف و حامیان آن نمی توانند انتظاری جز “بن بست” با روسیه داشته باشند، زیرا ارتش مسکو بسیار بزرگتر و مسلح تر است. با وجود تلاش ناموفق مسکو برای تصرف کیف، روسیه در نبرد دونباس قدرتمندتر ظاهر شد و توانست مواضع اوکراین را با حملات توپخانه ای درهم بشکند و به تدریج پیشروی کند.

ایوو دالدر، فرستاده سابق ایالات متحده در ناتو، گفت که بن بست میدان نبرد، ایالات متحده را با یک تصمیم جدی مواجه می کند: به اوکراین کمک کنید تا وضعیت خونین فعلی خود را با پیامدهای ویرانگر جهانی حفظ کند، یا عقب نشینی کند و شاهد شکست اوکراین باشید.

دالدر توقف با کمک کیف را به ” انداختن اوکراین به چنگال گرگ” تشبیه کرد: “هیچکس نمی خواهد این کار را انجام دهد.”

یک مقام ارشد پنتاگون که نخواست نامش فاش شود، گفت که حتی قبل از شروع حمله در ماه فوریه، مقامات دولت بایدن درگیری طولانی‌مدت با پیامدهای جهانی داشته‌اند و اطلاعات آمریکا نشان می‌دهد که پوتین برای حمله آماده می‌شود.

دولت ایالات متحده امیدوار است که تسلیحات جدید، همراه با موج موفقیت آمیز تحریم ها و انزوای دیپلماتیک روسیه، تفاوتی در نتیجه نهایی مذاکرات جنگ ایجاد کند و ممکن است تمایل پوتین برای ادامه جنگ را تضعیف کند.

حتی اگر این بلافاصله اتفاق نیفتد، مقامات دولتی خطرات پیروزی روسیه در جنگ را آنقدر زیاد توصیف کرده اند که دولت ایالات متحده مایل است درگیر درگیری طولانی مدت و اجتناب از رکود جهانی و قحطی فزاینده باشد. برخی از تحلیلگران پیش بینی کردند که اگر روسیه اوکراین را شکست دهد، به پوتین جرات و انگیزه کافی برای انجام اقدامات مشابه علیه سایر همسایگان یا حتی یکی از اعضای ناتو می دهد.

تاکنون، جنگ – که اثرات اپیدمی کروناویروس را تشدید می کند – اقتصاد جهانی را وارد یک بحران جدید کرده است که اکنون انتظار می رود برای چندین سال به کندی رشد کند. این جنگ همچنین وضعیت اضطراری جهانی غذایی را تشدید کرد، قیمت کالاها را بالا برد و صادرات غلات از اوکراین را که سالانه صدها میلیون نفر را تغذیه می کرد، متوقف کرد. بر اساس گزارش برنامه جهانی غذا، حمله روسیه به اوکراین 44 میلیون نفر را به گرسنگی نزدیک کرد.

این مقام وزارت امور خارجه گفت: «روش ما برای حرکت در این آب‌های پرتلاطم این است که اگر روسیه به حداکثر آرزوهای خود دست یابد، برای ایالات متحده، شرکا، متحدانش و جامعه بین‌المللی بسیار بد خواهد بود».

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش، هشدار داد که در حالی که روسیه با مسائلی مانند رهبری، روحیه و تدارکات در اوکراین مواجه است، از نظر پرسنل و تجهیزات در شرق اوکراین مزیت آشکاری دارد.

چشم انداز یک نتیجه از طریق مذاکره قابل دستیابی به نظر نمی رسد، زیرا پوتین احتمالاً کل منطقه دونباس را با کمی مشکل تصرف خواهد کرد و سپس پیشنهاد آتش بس را به شرط حفظ کنترل مناطقی که به دست آورده است، ارائه می دهد.

ساموئل کراب، کارشناس روسیه گفت: «آنچه که من را نگران می کند این است که روسیه از یک سو و اوکراین و شرکای آن از سوی دیگر اهداف متناقضی را دنبال می کنند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که جنگ بین روسیه و اوکراین سرنوشتی مشابه جنگ کره خواهد داشت. کره شمالی و جنوبی در سال 1953 آتش بس موقت اعلام کردند، اما پایان جنگ هرگز به طور رسمی اعلام نشد. تجهیزات نظامی سنگین در مرزهای دو کشور پراکنده است و هر از گاهی درگیری های جزئی بین دو کشور رخ می دهد. این سناریویی است که برخی کارشناسان و تحلیلگران برای اوکراین و بخش هایی از خاک آن تحت کنترل روسیه در نظر گرفته اند.

یک دریاسالار بازنشسته نیروی دریایی آمریکا گفت: «فکر نمی‌کنم پوتین و زلنسکی بتوانند جنگ کنونی را برای چندین سال ادامه دهند.» این وضعیت ممکن است چند ماه طول بکشد، اما احتمالا تا چندین سال ادامه نخواهد داشت.

کمیته نیروهای مسلح سنا روز پنجشنبه با اشاره به تورم و جنگ، 45 میلیارد دلار به بودجه دفاعی اوکراین اضافه کرد و لایحه بودجه احتمالی این کشور برای سال مالی آینده را به 847 میلیارد دلار افزایش داد.

برخی کارشناسان همچنین بر این باورند که دخالت ایالات متحده در جنگ اوکراین ممکن است مانع برنامه ریزی بلندمدت و نوسازی شود. مقامات آمریکایی بحران هایی مانند جنگ چند ساله علیه داعش را دلیل تاخیر در تمرکز بر رشد چین می دانند.

استیسی پتیگان، رئیس برنامه دفاعی در مرکز امنیتی آمریکای جدید گفت: «آنها هنوز باید به اوکراین نگاه کنند، زیرا وضعیت در حال تحول است و نیاز به توجه فوری دارد، و ما باید کمک ها و راه های لازم را برای حمایت از اوکراینی ها ارائه دهیم.» . اما این بدان معناست که مقامات ما زمان و توجه کافی برای پیشبرد سایر موضوعات حیاتی و چالش های بلندمدت مورد نیاز برای تغییر تمرکز سیاست خارجی ایالات متحده به سمت چین و اقیانوس آرام را نخواهند داشت.

دولت بایدن متعهد شد که برای دستیابی به راه حلی برای جنگ، کیف را مجبور به امتیازگیری نکند. مقامات خاطرنشان کردند که حتی اگر خود زلنسکی بخواهد بخش‌های زیادی از خاک اوکراین را واگذار کند و شرایط مسکو را بپذیرد، این مردم اوکراین هستند که علیه او شورش می‌کنند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه گفت: «وظیفه ما تعیین این شرایط نیست، بلکه ارائه تجهیزات کافی به اوکراین برای قرار دادن کیف در قوی‌ترین موقعیت ممکن است».

311311

دکمه بازگشت به بالا