علمی و پزشکی

جیمز وب در مسیر کشف حیات فرازمینی

به گزارش اخبار اینترنتی و به نقل از فضا، جیمز وب می تواند امکان حیات فرازمینی را بسیار دقیقتر از ابزارهای دیگر بررسی کند.

به گفته ناسا، تلسکوپ فضایی جیمز وب گام مهمی برای ارائه بهترین اطلاعات در مورد پتانسیل حیات در سیارات فراخورشیدی است.

مرکز تحقیقات دره سیلیکون ناسا در مرکز تحقیقات ایمز در کالیفرنیا قصد دارد با استفاده از اولین تلسکوپ فضایی جیمز وب، سیارات فراخورشیدی را مطالعه کند.

البته، با گسترش دامنه سیارات مورد مطالعه، تنوع نیز افزایش می یابد. ناتاشا باتاگلیا، محقق چندین برنامه جیمز وب و دانشمند پژوهشی در مرکز تحقیقات ایمز ناسا، می گوید: «تنوع سیاراتی که ما در کهکشان کشف کرده ایم بسیار بیشتر از تنوع سیارات منظومه شمسی است. در منظومه شمسی ما دنیاهایی در داخل سنگ و خارج از گاز داریم، اما بیشتر سیارات فراخورشیدی که می بینیم در واقع چیزی در بین این دو هستند.

تیم بالتالیا 11 سیاره از سیاره های فهرست شده را کاوش خواهد کرد. هدف آنها دستیابی به درک اساسی از نحوه تشکیل و تکامل این سیارات فراخورشیدی است تا دریابند که آیا این سیارات دارای جو هستند یا در کجا امکان حیات وجود دارد.

توماس گرین، اخترفیزیکدان مرکز تحقیقات ایمز، می گوید: جو سیاره برای امکان حیات آن گونه که ما می شناسیم ضروری است. ما ابزار جیمز وب را توسعه دادیم تا داده هایی را در اختیار ما قرار دهد که نه تنها جو سیارات، بلکه اجزای آنها را نیز تعیین می کند.

انتظار می رود جیمز وب اطلاعاتی در مورد یک سیاره فراخورشیدی سنگی به نام TRAPPIST-1b جمع آوری کند. اگرچه اطلاعات در مورد این سیاره محدود است، اما واضح است که TRAPPIST-1b درونی ترین سیاره در منظومه آن است و به دور ستاره میزبان جوان، سرد و کوتوله خود در فواصل بسیار نزدیک می چرخد. با اطلاعات ارائه شده توسط جیمز وب، اطلاعات بیشتر در مورد این سیاره می تواند نشان دهد که آیا این سیاره دارای پتانسیل میزبانی حیات است یا خیر.

ناتاشا تالیا در حال تحقیق بر روی پنج سیاره فراخورشیدی است که دو تای آنها TRAPPIST-1h و TRAPPIST-1e در منظومه ای با سیاره TRAPPIST-1b نامیده می شوند. همچنین TRAPPIST-1e در منطقه قابل سکونت این سیستم شناخته شده است.

در پایان، در پایان رصد جیمز وب، می توان مشخص کرد که آیا این سیارات دارای اتمسفر هستند و اگر چنین است، اتمسفر آنها چیست.

هنوز چیزهای زیادی برای کشف در مورد زمین وجود دارد، به غیر از منظومه شمسی. اما دانستن بیشتر در مورد سیارات فراخورشیدی می تواند به ما در درک مناظر قابل سکونت کمک کند و ما را به راه ها و مسیرهای بهتر در اکتشاف فضا هدایت کند.

46

دکمه بازگشت به بالا