حال تالاب انزلی خوب نیست

حال تالاب انزلی خوب نیست

پس از انتشار تصاویر و فیلم های کاهش شدید عمق لنگر تالاب من طی هفته گذشته ، یک متخصص گفت: “کاهش عمق باتلاق های انصالی مسئله جدیدی نیست و بیش از یک دهه پیش اتفاق افتاده است و لازم است اقدامات جدی برای مقابله با عوامل تهدید کننده این تالاب ها انجام شود.

نسیم طواف زاده در مصاحبه با دیباروز ، وی ضمن اشاره به اینکه موضوع پایین آمدن سطح آب در تالاب های انزلی موضوع جدیدی نیست و بیش از یک دهه پیش این اتفاق افتاده است ، اظهار داشت: چندین عامل عمده در کاهش سطح آب در تالاب های انزلی من وجود دارد از جمله ورودی رسوبات بالادست. از رودخانه های آبرسانی ، تالاب ها به کف تالاب ها ، به ویژه رودخانه هایی که از حوضه آبریز تالش به باتلاق های انزلی سرازیر می شوند ، اشاره دارند.

وی ادامه داد: جنگل زدایی که در ارتفاعات بالایی این رودخانه ها اتفاق افتاد منجر به افزایش خاک موجود شد و این باعث می شود که هر بارندگی شدید به سیلاب تبدیل شود و خاک موجود از مسیر کوه سقوط کند و هنگام اجرا آب فشرده شده است. این ریزش باید در قلب دریاچه رسوب کرده و باقی بماند. “

دبیر سازمان تالاب های غیر دولتی با اشاره به اینکه جریان آب فاضلاب از شهرهای رشت ، انزلی ، صومیحسرا و روستاهای اطراف تالاب ها عامل دیگر کاهش عمق تالاب ها است ، گفت: این فاضلاب ها در آب باتلاق های انزلی که رشد گیاهان را در قلب حوضچه افزایش می دهد و حالتی را ایجاد می کند که خود به خود تحریک می شود. طول عمر این گیاهان به دلیل خودگل دهی کاهش می یابد و در نتیجه با از بین رفتن این گیاهان ، آنها به کف دریاچه می روند و کف دریاچه بالا می رود.

مدیرعامل موسسه سبزکران بالان با اشاره به اینکه مجموعه ای از عوامل با هم عمق تالاب انزلی را کاهش داده اند ، در مورد راه حل های این مشکل گفت: نمی توان از روش های عمومی مانند پاکسازی از کف تالاب یا لایروبی برای بهبود وضعیت تالابهای خانه من زیرا لایروبی مفید نیست تالابها باعث اختلال در کف زمین مرطوب و تخم ریزی بسیاری از ماهیها می شوند. از این رو ، یک برنامه جامع در این زمینه مورد نیاز است.

در ادامه مشخص شد: برای بهبود وضعیت تالاب های انزلی ، لازم است تدابیری در سرچشمه این حوزه تالاب اتخاذ شود ، از جمله نصب تله های رسوبی در بالادست سرزمین های کوهستانی و کاهش ورود مواد آلی به تالاب ها برای کاهش مقدار رسوبات وارد شده به منطقه. زمین باتلاقی.

دبیر سمپوزیوم سازمان مردم نهاد در مورد تالاب های کشور افزود: جریان آب به این تالاب ها به طرز چشمگیری کاهش یافته است و به دلایل مختلف ، آب رودخانه هایی که این تالاب ها را تغذیه می کنند ، یعنی رودخانه های جاودرود و زرجوب است که به آنها می پیوندند. آرایش در خارج از رودخانه رشت و بیربازار ، برای کاهش یا پف کردن. اگرچه شرکت آب منطقه ای استان گیلان ادعا می کند که از رودخانه های جواهرود و سیرود آب جمع نمی کند ، اما واقعیت این است که جریان آب از این رودخانه ها کاهش یافته و فقط فاضلاب به تالاب ها می رود.

به گفته توآوزاده ، سد شفرود در حوالی تالیش نیز رودخانه های اطراف را با مشکلات زیادی روبرو کرد ، زیرا سد دریاچه به گونه ای طراحی شد که آبهای اطراف آن جریان داشته و باعث بحرانی شدن بسیاری از رودخانه های منطقه شد. کاهش جدی جریان آب از رودخانه های هالکای و مورجک ، بخشی از آن به دلیل تغییرات آب و هوایی و بخشی دیگر به دلیل مدیریت ضعیف منابع آب در مناطق مختلف استان است که منجر به تشدید کاهش در سطح آب تالابهای انزلی.

دبیر سمپوزیوم سازمان مردم نهاد تالاب ها در کشور با بیان اینکه مسئولان می توانند در بهبود شرایط تالاب های خانه من نقش داشته باشند ، توضیح داد: بهبود وضعیت این تالاب ها را تنها یک نهاد مانند سازمان حفاظت محیط زیست نمی تواند به دست آورد و همه نهادهای ذیربط باید در این زمینه همکاری کنند تا از طریق وارد کردن کود ، سموم دفع آفات یا فاضلاب به تالاب ها از طریق اقداماتی مانند تغییر الگوی کشاورزی جلوگیری کنند.

تووازاده خاطرنشان کرد: کمیته مدیریت تالاب های انزلی که به ریاست فرماندار و کلیه نهادهای مربوطه در آن حضور دارند ، دو سال پیش توسط کمیته احیای دریاچه ارومیه تشکیل شد ، اما متأسفانه هیچ نماینده جامعه محلی کرسی این کمیته را ندارد و نه اطلاعات كامل و كافی است. این كمیته در دسترس است تا ما را از تصمیمات و رویدادهایی كه اتفاق می افتد مطلع سازد.

وی گفت: بارها و بارها بودجه هایی در این زمینه در منطقه تالاب های انزلی به این کمیته اختصاص داده شده است که از طریق گزارش های سازمان مدیریت و برنامه ریزی دریافتیم که این بودجه ها به دلیل عدم برنامه ریزی برگشت داده شده است.

Tavzadeh در پایان سخنان خود ضمن تأکید بر اینکه در گام اول مدیران منطقه باید بپذیرند که زمین انزلی نقطه صفر زیست محیطی استان گیلان است ، گفت: هر آنچه در قسمت بزرگی از استان اتفاق می افتد خود را نشان می دهد در قلب باتلاقهای انصالی. ” اگر وضعیت تالاب انزلی خوب باشد ، بنابراین به طور کلی می توان گفت که وضعیت قسمت مرکزی استان گیلان ، حوزه انزلی و تالش نیز خوب است. اگر اهمیت تالاب های انصالی را بپذیریم ، در این صورت مشکلاتی از جمله سایت دفع پسماند سراوان و شیرابه و فاضلاب حاصل از آن برای شهرهای رشت ، انزلی و صومیه سرا به عنوان بزرگترین شهرهای ورودی به تالاب های انزلی آلوده خواهد شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا