فرهنگ و هنر

حسن ذوالفقاری به پرکاری مشهور بود

غلامحسین غلامحسین زاده حسن ذوالفقاری از او به عنوان معلمی پرکار یاد می کند که در انجام کارها بسیار سریع بود.

پس از درگذشت حسن ذوالفقاری، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرسه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (دیباروز)، اظهار کرد: دکتر ذوالفقاری از اساتید برجسته و پرکار زبان و ادبیات معاصر ما بود. زمان. دانشگاه ها. شهرت او در درجه اول به دلیل کار او بود. تعداد مقالات و کتاب هایی که منتشر کرده و آثار و تصحیحاتی که دارد بی شمار است. او بیشتر به دلیل فعالیت در بین اساتید زبان فارسی شناخته شده است و زمینه های کاری او زبان، ادبیات و فرهنگ عامه فارسی است. فرهنگ و ادبیات عامه رشته تخصصی او بود و یکی از برجسته ترین اساتید دانشگاه در زمینه زبان فارسی، ادبیات عامیانه و فرهنگ ایران بود.

وی افزود: ذوالفقاری جدای از تألیفات، مقالات و سخنرانی های فراوانی که در این زمینه داشت، فعالیت های اساسی و اساسی در این زمینه داشت. کتاب های دکتر ذوالفقار همگی کتاب های ضروری برای هرکسی است که می خواهد در حوزه ادبیات عامیانه ایران فعالیت کند. مهم ترین کاری که در عرصه دانشگاهی انجام داد، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته ادبیات عامیانه بود. من شخصاً سرفصل ها را دنبال کردم و پیش نویس اولیه این دوره را تهیه کردم و با تلاش ایشان دوره کارشناسی ارشد ادبیات عامیانه ایجاد شد. همچنین مجله «فرهنگ و ادبیات عامه» را در دانشگاه تربیت مدرسه تأسیس کردیم که او سردبیر و سردبیر مجله بود. دکتر ذوالفقاری هر دوی اینها را خیلی خوب انجام داد. روند ادبیات عامیانه در دانشگاه آموزش و پرورش به شدت آغاز شده است و همه ساله دانشجویان زیادی داریم که پایان نامه ها و رساله های بسیار خوبی در این زمینه می نویسند که همگی در تولید منابع علمی در این زمینه نقش دارند. از دیگر آثار او مجله «فرهنگ و ادبیات عامه» است و قرار بود این مجله فصلنامه باشد، اما به همت او مقالات زیادی به مجله رسید تا این که به دو هفته نامه تبدیل شد و ادبیات زیادی تولید می کند. در حوزه ادبیات عامه پسند. همچنین مجله در رتبه بندی معمول مراکز دانشگاهی همیشه رتبه های بالایی دارد.

غلامحسین زاده ادامه داد: دکتر ذوالفقاری در زمینه آموزش زبان فارسی کارهای زیادی انجام داده است. وی با همکاری برخی اساتید دیگر در زمینه آموزش زبان فارسی چندین کتاب برای فارسی آموزان خارج از کشور تألیف کرد که کتاب های خوب و موفقی بود. در آموزش زبان فارسی بسیار فعال بود. در دانشگاه تربیت مدرس برنامه آموزش زبان فارسی را برای فارسی زبانان و غیر بومی زبانان در دوره کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی راه اندازی کرده ایم. یکی از پایه های اصلی این جریان بود. در فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز مسئولیت تدریس زبان فارسی را بر عهده داشت.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: می توان گفت همیشه به مسائل زبان فارسی علاقه داشت و روی همه مسائل حساس بود، نظر می داد و موضع گیری می کرد که آخرین آن موضوع «حذف زبان فارسی در ورودی» بود. امتحانات به صورت از دروس عمومی» که در آن مقاله ای در این زمینه نوشت و سخنانش این بود که زبان فارسی یک موضوع کلی محسوب نمی شود، بلکه یک موضوع اساسی است. تا اینکه آخرین جلسه ای که با روسای انجمن های ادب و زبان فارسی داشتیم (یوم الشهرشانی، 15 تیرماه) درباره نحوه اقدام در این زمینه بود. تصمیماتی گرفتیم و بخشی از کار به او واگذار شد. دکتر ذوالفقاری همیشه داوطلبانه کار را پذیرفته و در سریع ترین زمان ممکن تحویل داده است.

غلامحسین زاده گفت: از جمله موارد دیگری که آقای ذوالفقاری به آن معروف بود سرعت در کار بود. هر کاری که پیشش بود، قبل از هرکسی تحویل می داد و گاهی هم کار را در محل انجام می داد، مثلاً در جلسه ای که تصمیمی گرفته می شد، تلفن هایشان را هر از گاهی بیرون می آورد و توسط در پایان جلسه می بینم که او آن را تمام کرده و نتیجه را اعلام می کند. گاهی یکی دو ساعت بعد از جلسه می دیدم که دارد اطلاعات لازم را می گیرد. یا پیگیر بود و کاری را که باید پیگیری می کرد گزارش داد.

وی خاطرنشان کرد: از نظر خصوصیات فردی بسیار خوش برخورد بود، به کسی آزار نمی داد و از دست کسی ناراحت نمی شد و چیزی که باعث رنجش کسی می شد نمی گفت و آنچه را که می گفت، نمی گفت، بلکه آنچه را می گفت. او گفت. نظر حتی اگر تلخ بود یا ممکن بود بر خلاف نظر باشد.. دیگرانی باشید که بسیار مدارا می کردند، مخصوصاً در مسائل علمی. گاه در میان محققین و اساتید دانشگاه که دستاوردهای علمی دارند و شخصاً به آن نتایج می‌رسند، از چاپ عقب می‌افتند و در اختیار دیگران قرار می‌دهند، اما اصلاً اینطور نبوده و همه آنچه به دست می‌آورند دستی است. جایی که تمام اطلاعات و مدارک خود را به هر که اهل مطالعه بود، چه همکار، چه دانشجو و چه هر محقق دیگری می داد. او به خوبی به محققان پاسخ می داد، در جمع هایی که با هم بودیم، حتی در مجالس خصوصی و سرگرمی های گروهی، نیمی از وقت خود را صرف پاسخ دادن به تلفن هایی می کرد که دیگران داشتند، همه راهنمایی می خواستند و سوالی داشتند و همه با حوصله پاسخ می دادند، همکاران ما. و اساتید خاص بودند.

غلامحسین زاده افزود: دکتر ذوالفقاری توان کار خوبی داشت، خوب کار می کرد و دغدغه فرهنگ و زبان ایرانی و فارسی داشت. او تمام زندگی خود را صرف این کار کرد، کتاب ها و مقالات زیادی داشت و احتمالاً از این واقعیت الهام گرفته بود که زمان کمی برای تولید و عرضه محصولات مرتبط با فرهنگ و ادبیات عامه داشت. مرگ او برای ما سخت، سنگین و کاملاً غیرقابل باور بود و هنوز او را باور نداریم. او جوان‌ترین و تازه‌ترین فرد در بین همکاران ما بود، اما سرنوشت آن دوران چیز دیگری است. او خیلی زود از جامعه علمی و ادبی ایران کنار گذاشته شد و به سختی می توان جای او را پر کرد و شاید نتوان آن را بخصوص با ویژگی هایی که داشت. مرگ او ضایعه بزرگی برای فرهنگ ایرانی و عرصه زبان فارسی به ویژه زبان و ادبیات عامیانه است که به راحتی قابل جبران نیست.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا