عمومی

«خانواده»رأس هرم مقابله بااعتیاد است/ضرورت توجه به نظارت آگاهانه – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین ، گروه استانی – اعظم سالار: خانواده به عنوان مهم ترین کانون شکل گیری شخصیت از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است و از این رو والدین سهم ویژه ای در پیشگیری از آسیب ها و انحرافات اجتماعی به ویژه اعتیاد به مواد مخدر دارند.

این روزها باغ ها یا محله های خلوت در سیطره گروهی از جوانان است و مواد مخدر قوی از دور بوی گل می دهد، منظره ای که اهالی استان سمنان به ویژه در شهرهای بزرگ بارها شاهد آن بوده اند. از این استان مانند سمنان، شاهرود و دامغان.

معتادانی که نه تنها با اشتباه خود به خود آسیب رسانده اند، بلکه باعث بروز ناهنجاری هایی در جامعه شده اند و سازمان هایی هستند که سعی می کنند جوانان ما را درگیر این بلای خانمان نکنند.

سازمان‌های غیردولتی هم هستند که به جوانان مبتلا به اعتیاد کمک می‌کنند، اما اگر از همه این‌ها بگذریم، به خانواده‌هایی می‌رسیم که تکیه‌گاه هستند. ریکن راه اصلی مقابله با اعتیاد به حساب می آید. نقش خانواده ها در این مقوله بسیار مهم است، اما سوال اساسی اینجاست که خانواده های ما چقدر برای مواجهه با این پدیده باید آموزش ببینند؟

در همین راستا به سراغ سرهنگ سیدامیر حسین موسوی فرمانده پلیس مواد مخدر استان سمنان رفتیم تا با وی گفت و گو کنیم.

* ابتدا بگویید آیا این درست است که میانگین سن اعتیاد در استان سمنان کاهش یافته است؟

متاسفانه بله؛ با اشاره به آمار رسمی منتشر شده از سوی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کشور، متاسفانه در سال های اخیر سن شروع مصرف مواد مخدر کاهش یافته است.

از نظر مقایسه باید گفت که میزان اعتیاد به مواد مخدر در سمنان نسبت به اکثر استان های کشور کمتر است و قطعا این به معنای عدم وجود اعتیاد در استان سمنان نیست، بلکه مقایسه ای مختصر و کلی از سمنان است. استان شرایط و وضعیت اخبار و آمار اعتیاد در سایر نقاط کشور بهترین مورد سمنان را نشان می دهد.

* شایع ترین عوامل سوء مصرف مواد مخدر در استان سمنان چیست؟

شیشه، هروئین، گل و تریاک

مردم چگونه می توانند با پلیس همکاری کنند زیرا گاهی دیده می شود که مواد مخدری مانند گل در پارک ها خرید و فروش می شود.

بهتر؛ ساده ترین و راحت ترین راه برای ارتباط با پلیس این است که با مرکز فوریت های پلیسی 110 تماس گرفته و هرگونه اطلاعات و اخبار را به این مرکز اطلاع دهید. مردم می توانند مطمئن باشند که تمام اخبار مربوط به مواد مخدر با احتیاط رسیدگی می شود. البته با توجه به شرایط خاص و اقدامات رسانه ای خاص در این بخش، ممکن است مدتی طول بکشد تا پلیس وارد عمل شود. طبیعی.

بیایید در مورد اعتیاد صحبت کنیم، به نظر شما مواد مخدر چه آسیبی به جسم و روحیه افراد می زند؟

در تحقیقات گسترده ای که طی سالیان متمادی بر روی عوارض سوء مصرف مواد مخدر انجام شد، مشخص شد که این آفت سوزان، آثار و عواقب نامناسبی بر جسم و روح افراد بر جای می گذارد و این عوارض بسیار جدی تر و خطرناک تر از داروهای صنعتی است. ..

اختلال در سیستم های مختلف بدن از جمله هضم غذا، ضعف سیستم عصبی بدن، افزایش اضطراب و تنش، بروز مشکلات عدیده برای هوش و سیستم حافظه افراد، هذیان و تخیلات ذهنی و مستعد شدن فرد به بیماری های مختلف از جمله انواع سرطان ها می باشد. فقط برخی از آنها از این عوارض

* درباره معروف ترین سوء مصرف مواد مخدر توسط جوانان استان صنعتی یا سنتی سمنان توضیح دهید؟

صنعتی

اقدامات پلیس برای مبارزه با مواد مخدر در استان سمنان چیست و چه برنامه ای دارید؟

پلیس مبارزه با مواد مخدر استانداری در راستای رسالت ذاتی خود و در راستای تحقق حق شهروندان در ترک اعتیاد و ایجاد امنیت و آرامش در محلات، اقدامات گسترده و مستمری را در دستور کار خود قرار داده است. پریز.

از سوی دیگر، اقدامات متقابل، اطلاعاتی و اقدامات قاطع با سوداگران مرگ و قاچاقچیان حرفه‌ای با جدیت دنبال می‌شود، با تمام قوا و قاطعیت تسکین و اجرا می‌شود.

علاوه بر برخورد قهری و پلیسی با عاملان تهیه و توزیع مواد مخدر، برنامه های آموزشی و پیشگیرانه نیز در دستور کار کارشناسان مبارزه با مواد مخدر پلیس شهرستان ها و شهرستان ها، شرکت در برنامه های رسانه ای و برگزاری جلسات تعاملی قرار دارد. و طوفان فکری: جلسات آموزش عمومی در موسسات اداری و غیر اداری و برپایی نمایشگاه های دائمی، تعاونی و موقت از جمله موارد است.

لازم به ذکر است که انجام کارهای مختلفی از جمله پاکسازی مناطق آلوده، کنترل محورهای مواصلاتی، پاکسازی باغ ها و پارک ها و استریل سازی حریم محیط های آموزشی از دیگر اقداماتی است که می توان به آن اشاره کرد.

* به نظر شما خانواده رکن اصلی مقابله با اعتیاد است و توصیه شما به خانواده ها برای پیشگیری از اعتیاد فرزندانشان چیست؟

مسلما؛ خانواده به عنوان مهم‌ترین کانون در شکل‌گیری شخصیت، جایگاه بسیار مهمی دارد و به همین دلیل والدین سهم ویژه‌ای در پیشگیری از آسیب‌ها و کجروی‌های اجتماعی به‌ویژه اعتیاد به مواد مخدر دارند.

یکی از مهمترین توصیه های پلیس به والدین برای پیشگیری از اعتیاد نوجوانان و جوانان، برقراری ارتباط سازنده، عاطفی و هدفمند مبتنی بر اعتماد متقابل و اخلاق اسلامی در محیط خانه است.

نظارت آگاهانه بر روابط کودکان هم در دنیای واقعی و هم در دنیای مجازی بسیار مهم است. روابط نابهنجار بدون نظارت صحیح والدین یکی از زمینه های مهم گرایش نوجوانان و جوانان به اعتیاد به مواد مخدر است و خانواده ها باید در این زمینه هوشیار بوده و کمترین غفلت را برای افتادن فرزندان خود در بلای اعتیاد بدانند.

* مجریان قانون چه کمکی می توانند برای مبارزه با مواد مخدر داشته باشند؟

از آنجایی که مبارزه با مواد مخدر امری عمومی و جهانی است، بدون تردید همکاری، هماهنگی و تعامل بین تمامی نهادها و دستگاه های دولتی، غیردولتی و اجرایی در این راستا یک ضرورت ضروری و مؤلفه های بسیار حیاتی و مؤثر در دستیابی به نبردی همه جانبه است. در برابر اعتیاد

با توجه به این موضوع و رویکرد عمیق و اجتماعی پلیس در امر خطیر مبارزه با مواد مخدر، اهتمام ویژه پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان برای جلب همکاری تمامی سازمان ها و نهادها وجود دارد و در این راستا بر مبنای مستمر و برابر. جلسات مختلفی با نهادهایی مانند سپاه پاسداران، اداره اطلاعات، مراجع قضایی، گمرک، پایگاه های مقاومت بسیج، آموزش و پرورش، مدارس و مقاطع مختلف تحصیلی، دانشگاه ها، مراکز علمی و … برنامه ریزی شده و برگزار خواهد شد. .

* نظر شما درباره مراکز ترک اعتیاد در استان سمنان چیست؟ آیا آنها کار می کنند؟

با پیگیری های فشرده پلیس مبارزه با مواد مخدر در استانداری و برگزاری جلسات تخصصی فراوان، خوشبختانه کمپ های ترک اعتیاد ماده 16 در استانداری راه اندازی و فعال شد که تاثیر بسیار مثبتی در افزایش امنیت و افزایش امنیت داشت. کاهش بسیاری از ناهنجاری ها و جرایم از جمله سرقت های کوچک. نکته بسیار مهم در این زمینه این است که در این کمپ ها اعتیاد را ترک می کنند. از سوی دیگر شکی نیست که استخدام مانع از بازگشت این افراد به چرخه سوء مصرف مواد می شود.

برای باغچه ها چه برنامه ای دارید؟ متأسفانه این مکان ها توسط جوانان مصرف کننده گل تسخیر شده است.

پاکسازی باغات و بوستان ها یکی از طرح های ویژه پلیس مبارزه با مواد مخدر استانداری به منظور ایجاد محیطی امن و آرام برای مردم و حضور خانواده ها در این اماکن است که به صورت مستمر در حال اجراست.

در این راستا علاوه بر اجرای موقت این طرح، ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان و شهرستان با همکاری سایر یگان های انتظامی از جمله اورژانس و کلانتری به صورت مستمر بر این اماکن نظارت و بازرسی می کنند و در صورت وقوع. از برخورد با هر یک از آنها پرونده مشکوک را بررسی کنید.

نکته قابل ذکر نقش مهم شهروندان و عموم مردم هنگام حضور در پارک ها و استراحتگاه هاست. از آنجایی که امنیت یک محصول اجتماعی است و بدون شک هیچ نهاد و دستگاهی نمی تواند در کل ایجاد آن سهیم باشد، بنابراین شهروندان می توانند با ایفای نقش در این زمینه همراهان خوبی برای پلیس به ویژه در حوزه مقابله با اعتیاد باشند.

مصرف مواد مخدر در بین زنان به ویژه دختران استان را چگونه ارزیابی می کنید؟

متأسفانه پس از افزایش دعواهای خانوادگی؛ گرایش زنان و دختران به مصرف مواد نیز افزایش یافته است. این قضیه زنگ خطر بسیار جدی برای جایگاه بنیادین خانواده اسلامی ایرانی است. البته لازم به ذکر است که مطالعات آماری دقیقی در این زمینه انجام نشده است.

نهادها و نهادهای فرهنگی و اجتماعی باید با برنامه‌ریزی همه‌جانبه و اجرای طرح‌های مؤثر در این زمینه، زمینه‌های ارتقای امنیت روانی خانواده را فراهم کنند، به این ترتیب می‌توان شاهد کاهش گرایش زنان و دختران به اعتیاد باشیم.

* خانواده ها اگر با مشکل استفاده پسر یا دخترشان از مواد گل مواجه شوند چه می کنند؟

تمام تمرکز کارشناسان نیروی انتظامی و ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر بر خانواده ها و والدین موضوع پیشگیری است، ما بر این باوریم که لازم است والدین در پیشگیری از آسیب ها و انحرافات فرزندانشان به ویژه اعتیاد به مواد مخدر دقت و هوشیاری داشته باشند، اما خدایا در صورت عدم اعتیاد کودکان به مواد مخدر، مراجعه به مراکز مشاوره و روانپزشکان متخصص ترک اعتیاد ضروری است.

نیروی انتظامی استان سمنان نیز مانند سایر مناطق کشور با راه اندازی مراکز مشاوره خدمات مختلفی را به مردم ارائه می کند. از سوی دیگر، آگاهی یکی از مهم ترین مواردی است که به خانواده ها در مقابله با اعتیاد کمک می کند.

دکمه بازگشت به بالا