اقتصادی

خواب بازار مسکن در ۶۰ درصد محله‌های تهران

معاون وزیر راه و شهرسازی در اظهاراتی مبنی بر اینکه از 399 محله تهران ، 250 محله به هیچ وجه معامله نمی شود ، گفت: “قطعاً اگر در بازارهای موازی اختلالی ایجاد شود ، تأثیر آن در بازار مسکن کمتر خواهد بود و ثبات. بازار فعلی.

محمود محمودزاده در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران گفت: در ماه ژوئن ، مدیترانه اعلام شد قیمت مسکن در تهران 3 درصد افزایش یافت. از 399 محله پایتخت ، 250 محله به هیچ وجه تجارت نمی شد. به عبارت دیگر ، در حدود 60٪ محلات ، حتی یک قرارداد منعقد نشده است. از 40٪ باقیمانده ، در برخی از محله ها ، تنها نتیجه گیری یک یا دو بند از قرارداد فروش را مشاهده کرده ایم. بنابراین ، ارائه داده های قیمت از چنین بازاری اشتباه است و به همین دلیل ، از سال 2009 ، اعلام کرده ایم که این روش را قبول نداریم.

وی افزود: قیمت های اعلام شده براساس میانگین نرخ معاملات انجام می شود در حالی که معاملات بسیار کاهش یافته است. وقتی دو معامله در یک محله انجام می شود ، نمی توان همان معیار را برای اعلام میانگین آن محله در نظر گرفت.

معاون وزیر مسکن و ساختمان با اشاره به 5102 مورد خرید و فروش مسکن در تهران در خردادماه 1400 گفت: وقتی می خواهید آماری ارائه دهید ، جامعه آماری شما باید تعداد زیادی باشد تا بتواند آنها را منتشر کند. اما به عنوان مثال ، هنگامی که 1000 معامله در یک ماه انجام می شود و 50 معامله در ماه دیگر انجام می شود ، نتیجه مساوی از این دو ماه حاصل نمی شود.

به گفته محمودزاده ، در تهران محله های محدودی در مناطق 1 ، 3 ، 4 ، 5 و 6 وجود دارد که فضای بورس در آنها واقع شده است. به عنوان مثال ، در شرق منطقه 4 ، معاملات بسیار بیشتری نسبت به سایر محله های این منطقه انجام شده است. بنابراین ، براساس قیمت های استخراج شده از قراردادهای این محله ، نباید قیمت برای سایر محله های منطقه 4 یا کل شهر تهران تعیین شود.

وی با بیان اینکه طرحی برای ارائه آمار دقیق از بازار مسکن در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است ، گفت: به دلیل درگیری و نگرانی های ما درباره سیستم املاک و مستغلات موضوع آمار به تعویق افتاد اما آمار به زودی اعلام خواهد شد. “

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: تمرکز اصلی ما این است که نباید انتظار تورم در بازار مسکن را داشته باشیم. وقتی فضای عمومی بازار تثبیت می شود و فروشندگان تمایل دارند واحدهای خود را با قیمت پایین تری بفروشند ، این نشان می دهد که قیمت ها قبلا واقعی نبوده اند. در حال حاضر ، خریداران به ندرت یافت می شوند ، ممکن است فروشندگان دست به دست هم دهند ، اما بازار در یک وضعیت پایدار است.

محمود زاده در مورد انتظارات از وضعیت آینده بازار مسکن گفت: ثبات قیمت در بازار مسکن به شرایط اقتصاد کلان بستگی دارد. در واقع ، هیچ یک از بازارهای طلا ، ارز ، مسکن و سهام استقلال مشخصی ندارند و بهم پیوسته اند. از این نظر ، آنها با هم در نسبت خاصی حرکت می کنند.

وی در جریان سیاست های وزارت راه و شهرسازی برای کنترل بازار مسکن قرار گرفت و افزود: برنامه هایی از جمله برنامه اقدام ملی مسکن ، مالیات مسکن خالی ، سیستم املاک و مسکن ، نرخ اجاره ، وام رهنی و بسیاری اقدامات دیگری که اجرا شده است. در این مسیر ، مسکن از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی تبدیل می شود. با نگاهی به این موارد ، فکر می کنم اگر در بازارهای دیگر اختلال ایجاد می کردیم ، مسلماً در بازار مسکن کمتر بود. انتظار می رود این واکنش های بازار باشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا