عمومی

درآمد صنعت بازی، ۲۲ برابر درآمد نفتی ایران!

در دنیای فناوری ، هر روز یک تغییر جدید و گاه عجیب اتفاق می افتد. تحولاتی که در دهه های گذشته برای ما مضحک بود. دنیای بازی و بازی یکی از این پیشرفت هاست.

به گزارش دیباروز ، امیر نعیمی ، محقق ، در ادامه سخنان خود در روزنامه “فرخیتگان” نوشت: “در دهه هفتاد و هشتاد ، در مورد بازی ها ، به خصوص نوع رایانه ، در میان افکار عمومی صحبت می شد ، که فقط به دانش دنیای کودکان و نوجوانان ؛ با این وجود ، به یک زمینه تبدیل شده است.بازی ها و سرگرمی ها امروزه صنعتی هستند که در آن مبالغ هنگفتی میلیون دلار منتقل می شود.

برای مقایسه ، بهتر است به سود صنعت بازی در سالهای اخیر نگاهی بیندازید. طبق آمار منتشر شده ، سود صنعت بازی در سال 2020 بالغ بر 180 میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با سال 2019 نیز رشد 20 درصدی را نشان می دهد که نشان دهنده رشد سریع این صنعت است. به منظور درک محسوس این عدد ، می توانیم آن را با درآمد سالانه نفت کشورمان مقایسه کنیم. درآمد سالانه این کشور از فروش نفت در حال حاضر حدود 5 تا 8 میلیارد دلار است. به عبارت دیگر ، درآمد صنعت بازی در حدود 22 برابر نفت ایران است.

در نسل جوان امروزی افراد کمی هستند که حداقل یک بار با سبک بازی های رایانه ای آشنا نباشند. از رایانه شخصی به لپ تاپ و از بازی با رایانه لوحی گرفته تا تلفن همراه. اما این نیروگاه مخصوص بازی محدود به جمعیت نیست و اخیراً در قالب یک صنعت معرفی شده است. شرکت های بزرگ غربی سرمایه گذاری زیادی در این زمینه انجام داده اند و سالانه سود زیادی را در صنعت بازی کسب می کنند. شرکت هایی مانند Valve ، Blizzard و EA Sports رهبران صنعت بازی در ایالات متحده هستند. البته رقابت در صنعت سرگرمی پرسود به حدی رسیده است که کشورهایی مانند چین ، هند و ژاپن سرمایه گذاری زیادی در این زمینه انجام داده اند.

با توجه به تحولات این صنعت ، در سالهای اخیر شاهد شکل گیری شکل جدیدی از اشتغال و درآمد زایی هستیم که ایجاد فرصت های شغلی از طریق بازی و بازی است. پیش از این ، کلوپ ها و بازی ها به عنوان فرصت های شغلی در نظر گرفته می شدند ، اما بازار کار گیم به این محدود نمی شد و اکنون حرفه ای به نام “گیمر” به فرصت های شغلی در این صنعت اضافه شده است.

بازیکنانی که به عنوان کاربران بازی های رایانه ای شناخته می شوند ، گیمر نامیده می شوند ، اما در میان متخصصان دنیای بازی های رایانه ای ، بازیکنان واقعی افرادی هستند که شبانه روز خود را در دنیای مجازی بازی های رایانه ای به صورت کاملا جدی و حرفه ای سپری می کنند. جوانان قرن 21 معمولاً هر روز ساعت ها به صفحه خیره می شوند و در بسیاری از موارد بازی را به عنوان شغل خود عنوان می کنند.

با پیشرفت تکنولوژی و سیستم های رایانه ای ، در سال های اخیر ، این امکان برای این بازیکنان حرفه ای فراهم شده است که محتوا را بر اساس بازی آنلاین مورد علاقه خود تولید کنند و کاربران زیادی را به صفحات شخصی خود جذب کنند. در این فرآیند که پخش نامیده می شود ، بازیکن حرفه ای در طول بازی صفحه وب خود را با پیروان خود به اشتراک می گذارد و پیروان در صورت رضایت از مطالب ، مبلغ مورد نیاز را به عنوان کمک مالی به حساب بازیکن واریز می کنند. دلار به بازیکن می رسد و اکنون او دیگر فقط یک بازیکن ساده نیست بلکه یک بازیکن حرفه ای به نام “Streamer” است.

اما واقعاً این بینندگان چه نقشی دارند؟ آیا آنها فقط یک آموزش ویدیویی برای بازی تولید می کنند یا فقط بازیکنان حرفه ای هستند که قلب طرفداران خود را تسخیر کرده اند؟ Streamer بازی های خود را به صورت زنده در شبکه های اجتماعی پخش می کند و ترفندهای جدید بازی آنلاین را برای پیروان خود نشان می دهد. در حال حاضر ، مهمترین پلت فرم پخش جریانی Twitch است. بنرهای موجود در این شبکه حساب های کاربری خود را ایجاد می کنند و بر اساس تعداد دنبال کنندگان خود بازخورد دریافت می کنند. بنرهای محبوب دارای تیک بنفش هستند که نشانگر اعتبار آنها و تعداد زیادی از دنبال کنندگان است.

اعداد و ارقام در سطح جهانی نشان دهنده ظهور شدید صنعت بازی است. به عنوان مثال ، یکی از آماری که بیشترین صحبت در مورد بازیکنان وجود دارد مربوط به جریانی به نام Shroud است. تعداد بازدیدهای پخش زنده یک شبه به بیش از نیم میلیون کاربر رسید. کفن حدود 5 میلیون پیرو دارد. البته ما پخش کننده هایی نیز داریم که دنبال کنندگان بیشتری دارند و در راس این لیست بازیکن چینی قرار دارد که بیش از 12 میلیون دنبال کننده دارد.

برای پخش کننده های زنده پیشرو در جهان ، درآمد بالایی داریم که در بالای لیست درآمد سال 2020 حدود 2 میلیون دلار درآمد سالانه است. Shoots Iranian Streamer از این کاروان عقب نماند و علی رغم تمام محدودیت ها ، رکوردهای جالبی از خود به جای گذاشت. به عنوان مثال ، ما کانال هایی با نزدیک به 10 تا 20 هزار فالوور ایرانی و خارجی پخش کرده ایم و اخیراً تعداد بی نظیری از بینندگان آنلاین ، حدود 5 هزار نفر ، ثبت شده اند. پخش در ایران به طرز چشمگیری در حال افزایش است و هر ماه تعداد آنها تغییر می کند.

دستگاه های جریانی بسته به تعداد دنبال کنندگان و کیفیت محتوایی که تولید می کنند ، میلیون ها تومان درآمد دارند. در حال حاضر ، برای بیشتر استریمرها ، این مبالغ سود چندانی ندارد ، اما برای افرادی که در انواع مختلف بازی های رایانه ای شناخته شده اند ، داستان کاملاً متفاوت است. درآمد نسبتاً زیادی برای آواتارهای مشهور محلی ثبت شده است که می تواند بیش از 20 میلیون تومان در ماه باشد. همچنین یک رکورد شکنی بیش از 5 میلیون در هر شب برای یک دستگاه پخش جریانی محبوب وجود دارد.

اگر بازیکن ایرانی توانایی تسلط بر زبان های انگلیسی ، روسی یا سایر زبان های مشترک در زمین بازی را داشته باشد ، در این صورت درآمد وی به ارز خارجی خواهد بود که در این صورت درآمد ماهانه بیشتری دریافت می کند. اگرچه شبکه هایی مانند Twitch پاتوق مشاهیر مشهور اروپایی ، چینی و آمریکایی است و طرفداران آنها از کشورهای دیگر درآمد هنگفتی را به جیب خود می کشند ، فقط چند روز پیش یک بچه هندی موفق شد این درآمد را زیر و رو کند و میلیون ها دلار برداشت کند از پخش یک بازی ساده.

محتوای تولید شده توسط پخش کننده ها البته محدود به پخش مستقیم بازی آنها نیست و می تواند موارد بیشتری را شامل شود. این بیشتر به خلاقیت فردی استریمر بستگی دارد و معمولاً شامل آموزش نکات مهم در هر سبک بازی ، نحوه یادگیری آن بازی و تبادل پرسش و پاسخ با مخاطب است.

جنبه دیگری از جهانی شدن صنعت بازی را می توان در رقابت پرشور بین المللی و مقدار زیادی پول صرف جوایز و جوایز مشاهده کرد. غالباً در بازی های مشهوری مانند “Counter Strike” ، “Call of Duty” ، “Dota 2” و “Paboji” ، مسابقات بین المللی هر ساله برگزار می شود که روند آنها مشابه مسابقات در دنیای ورزش است. همه کشورهای جهان در این مسابقات شرکت می کنند ، یکی از بازی ها لغو می شود و مرحله نهایی به صورت حضوری با تعداد محدودی تیم بزرگ و در سالن های خصوصی با تعداد زیادی مخاطب برگزار می شود. جوایز 4 تیم برتر 1 میلیون دلار است. در حال حاضر گرانترین مسابقه مربوط به مسابقات بین المللی “Dota 2” است که بودجه ای در حدود 33 میلیون دلار معادل 726 میلیارد تومان در سال 2019 دارد و تیم اول حدود 15 میلیون دلار یا 330 میلیارد تومان برنده شد.

برای بررسی انواع محبوب بازی ها به صورت آنلاین ، باید آنها را بر اساس گیم پلی و پلتفرم اجرا طبقه بندی کنید. بازی های رایانه ای امروزه در سیستم عامل هایی مانند رایانه ها ، کنسول های بازی و تلفن های هوشمند محبوب شده اند. در زمینه کنسول های بازی می توان به محصولات شرکت های پلی استیشن و مایکروسافت به نام Xbox اشاره کرد و در زمینه گوشی های هوشمند همه دستگاه های مبتنی بر Android یا iOS گنجانده شده اند.

بازی های رایانه ای رایج مبتنی بر ویندوز شامل انواع متنوعی از ژانرها هستند: از جمله اکشن و جنگ مانند Paboji ، Contrast ، Battlefield و Call of Duty. ورزش هایی مانند بازی های محبوب فوتبال مانند PES ، FIFA و Basketball Prophets. و در سبک باز و استراتژی شامل Skyrim ، World of Warcraft ، Dota 2 و League of Legends است. همچنین در دسته کنسول ها بازی هایی مانند GT و در دسته گوشی های هوشمند عبارتند از Clash Royale ، Clash of Clans ، Paboji Mobile ، Between Us و Asphalt.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا