فرهنگ و هنر

درخشش نقاشان ایرانی در حراجی بونامز

موسسه بونامز در حالی مزایده سالانه هنر مدرن و معاصر خود را با محوریت هنر خاورمیانه و شمال آفریقا برگزار کرد که آثاری از شش هنرمند ایرانی خریداری شد؛ این در حالی بود که بیش از نیمی از آثار هنرمندان شرکت‌کننده در این حراج آنلاین، فروخته نشد.

ه گزارش دیباروز، در این حراج که از ۱۷ ژانویه آغاز شد و در تاریخ ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن ماه) به کار خود پایان داد، اثری کوچک از مجموعه «عشاقِ» صادق تبریزی مربوط به دهه هفتاد میلادی که با تکنیک رنگ روغن روی بوم در ابعاد ۴۵ در ۳۵ سانتی متر اجرا شده بود، با برآورد اولیه ۴ تا ۶ هزار پوند، در نهایت به قیمت ۶۱۲۰ پوند به فروش رسید.

تابلویی بدون عنوان (مربوط به ۱۹۶۹ میلادی) از سیراک ملکونیان هنرمند ایرانی نیز که دارای ابعاد ۶۹ در ۹۷ سانتی متر و متعلق به مجموعه‌ای خصوصی در آمریکا بود، به رقم ۱۵۳۰۰ پوند فروش رفت و جزو گران‌ترین آثار ایرانی این حراج بود.

درخشش نقاشان ایرانی در حراجی بونامز
اثر زنده رودی

همچنین حسین زنده‌رودی (۳۱۸۷ پوند)، لیلی متین دفتری/ سه اثر (۲۵۵۰ و ۳۸۲۵، ۴۴۶۲ پوند)، منیر فرمانفرمایان (۲۵۵۰ پوند) و اردشیر محصص/ دو اثر (۵۱۰ پوند)، از دیگر هنرمندان ایرانی این حراج بودند که آثار آنها با اقبال خریداران مواجه شد.

در این حراج که به طریق آنلاین برگزار شد، یکصد و یک اثر از هنرمندان صاحب نام منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از جمله کشورهای ایران، ترکیه، مصر، عراق، لبنان، سوریه، فلسطین، مراکش و… عرضه شده بود.

درخشش نقاشان ایرانی در حراجی بونامز
اثر سیراک ملکونیان

گران‌ترین اثر فروخته شده این حراج، تابلوی «فیگور نشسته» از عمر النّجدی هنرمند فقید مصری به ابعاد ۸۵ در ۵۷ سانتی متر مربوط به سال ۱۹۹۱ میلادی بود که به مبلغ ۲۵۵۰۰ پوند فروخته شد.

به رغم فروش خوب تابلوی النّجدی که از طریق فرانسین هینریش، دیپلمات سابق و مجموعه دار فرانسوی به بونامز ارائه شده بود، آثاری از هنرمندان پیشگام عرب همچون محمود سعید، نبیل نحاس، احمد عبدالوهاب، صبری منصور، سمیر سائق و صلاح طاهر به فروش نرسید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا