بین الملل

دعوای معاون بایدن و زلنسکی بر سر حملات اوکراین به تاسیسات نفتی روسیه

یک رسانه آمریکایی در گزارشی با اشاره به استدلال مقامات اوکراینی نسبت به هدف قرار دادن پالایشگاه‌های نفتی روسیه، مطرح کرد که این موضوع با توجه به نگرانی دولت بایدن از افزایش قیمت جهانی انرژی و در پیش بودن فعالیت‌های انتخاباتی رییس جمهور آمریکا، موجب افزایش تنش‌ها در روابط کی‌یف-واشنگتن شده است.

به گزارش دیباروز، یک رسانه آمریکایی در گزارشی با اشاره به حملات اوکراین به پالایشگاه‌های نفتی روسیه، نوشت که دولت بایدن این حملات را «بی‌ملاحظه» می‌داند که می‌تواند قیمت نفت را بالا ببرد. اگرچه، کی‌یف آن را برای بالا بردن هزینه حملات روسیه ضروری می‌داند.

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی در این باره نوشت: «کامالا هریس» معاون اول رییس جمهور آمریکا در فوریه در حاشیه نشست امنیتی مونیخ دیداری خصوصی با «ولودیمیر زلنسکی» رییس جمهور اوکراین داشت، چیزی به او گفت که به مذاقش خوش نیامد و آن این بود که از حمله به پالایشگاه‌های نفتی روسیه خودداری کند. مقامات آمریکایی معتقدند که این تاکتیک موجب افزایش قیمت جهانی انرژی و حملات تلافی‌جویانه بیشتر روسیه به داخل مرزهای اوکراین می‌شود.

به گفته مقامات مطلع، این درخواست موجب برآشفتن زلنسکی و دستیاران ارشد او شد که حملات پهپادی اوکراین علیه تاسیسات انرژی روسیه را نقطه قوت نادری در جنگی دشوار با دشمنی بزرگ‌تر و مجهزتر می‌دانند.

به گفته آن‌ها، زلنسکی این توصیه را نادیده گرفت و مطمئن نبود که این نظر واحد دولت بایدن بوده باشد. اما در هفته‌های بعد، واشنگتن در گفت‌وگوهای متعددی با کی‌یف هشدار خود را تکرار کرد.

اگرچه، اوکراین به جای عمل به درخواست‌های آمریکا، استراتژی خود را تشدید کرده و به طیفی از تاسیسات روسیه حمله کرد، از جمله، حمله ۲ آوریل علیه سومین پالایشگاه بزرگ روسیه در ۸۰۰ کیلومتری شمال آن.

دعوای معاون بایدن و زلنسکی بر سر حملات اوکراین به تاسیسات نفتی روسیه
آتش‌نشانان روس در حال مهار آتش در یک انبار نفتی در بلگورود، 2022

در ادامه این مطلب آمده است: این رخدادها تنش‌ها در روابط میان کی‌یف و واشنگتن را افزایش داده است. در این میان، کی‌یف در حالی که نیروهای روس به مواضع اوکراین در خط مقدم نفوذ می‌کنند،‌ منتظر این است که ببیند کنگره کمک ۶۰ میلیارد دلاری به اوکراین را تصویب می‌کند یا نه. حملات دوربرد اوکراین که از ماه ژانویه، ده‌ها پالایشگاه را در روسیه هدف قرار داده و حداقل ۱۰ درصد از ظرفیت پالایشگاه‌های نفتی روسیه را مختل کرده است، در برهه‌ای انجام شده که «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا در حال بیشتر کردن فعالیت‌های کارزار انتخاباتی خود است و قیمت جهانی نفت به بیشترین میزان خود در شش ماه گذشته رسیده.

مقامات آمریکایی می‌گویند، تامین بازارهای انرژی جهانی برای کمک به کاهش تورم برای دولت اولویت محسوب می‌شود. اما از نظر حفظ حمایت‌ها از جنگ اوکراین نیز حائز اهمیت است. یک مقام ارشد آمریکایی در این باره گفت، «افزایش قیمت انرژی خطر کاهش حمایت‌های اروپا برای کمک به اوکراین را در بر دارد.»

یکی دیگر از نگرانی‌های کارشناسان نظامی و استراتژیست‌های آمریکا این است که حملات آمریکا تاثیر چندانی روی محدود کردن توانمندی‌های جنگی روسیه نمی‌گذارند اما حملات تلافی‌جویانه روسیه علیه شبکه برق اوکراین می‌تواند بسیار بیشتر از حمله اوکراین به پالایشگاه‌های روسی، برای اوکراین آسیب‌زا باشد.

روسیه در هفته‌های گذشته، دسته‌ای از پهپادهای انتحاری و موشک‌ها را به سمت زیرساخت‌های انرژی اوکراین روانه کرد و باعث قطعی برق میلیون‌ها نفر و ایجاد این نگرانی شود که این حملات موجب ورشکستی اقتصاد اوکراین شود.

دعوای معاون بایدن و زلنسکی بر سر حملات اوکراین به تاسیسات نفتی روسیه
آتش‌سوزی در پالایشگاه نفتی در بلگورود روسیه در پی حمله بالگردهای اوکراینی، 1 آوریل 2024

مخالفت آمریکا با حمله به پالایشگاه‌ها موجب عصبانیت مقامات کی‌یف شده است که این حملات را تلافی عادلانه‌ای در قبال حملات روسیه به داخل اوکراین می‌دانند. آن‌ها همچنین این حملات را برای بالا بردن هزینه حملات روسیه و تاکید بر این لازم می‌دانند که جامعه روسیه مادامی که جنگ پایان نیابد، در امان نخواهد بود.

مقامات اوکراین همچنین این حملات را با توجه به کاهش مهمات توپخانه‌ای لازم برای درگیر کردن مواضع روسیه در خط مقدم، ضروری می‌دانند. عرضه تسلیحات بیشتر به اوکراین در ماه‌های گذشته، به دلیل مخالفت جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا کند شده است.

با این حال، موضع آمریکا خلاف متحدان آن در اروپا است که تلاش چندانی برای مخفی کردن رضایت خود از این حملات اوکراین نکرده‌اند. «استفان سژورنه» وزیر امور خارجه فرانسه در این باره گفت که «مردم اوکراین در حال دفاع از خود هستند و ما روسیه را متجاوز می‌دانیم. در چنین شرایطی، چیزی برای گفتن باقی نمی‌ماند.»

«دیوید کامرون» وزیر امور خارجه انگلیس نیز از حق اوکراین برای هدف قرار دادن پالایشگاه‌های روسیه دفاع کرده و گفته است: «این طور نیست که روسیه خود را فقط به حمله به اهداف نظامی یا حملاتش در خط مقدم محدود کرده باشد. به سراسر اوکراین حمله می‌کند.»

انتهای پیام

تیم تحریریه مقالات بین المللی

تحلیل‌گر خبری بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای داغ جهانی. به شما اخبار روز را با نگاهی بی‌طرف و با تحلیل‌های کارشناسی ارائه می‌دهم. با دسترسی به منابع قوی، اطلاعاتی دقیق و جامع را به شما می‌رسانم.
دکمه بازگشت به بالا