علمی و پزشکی

دلایل ریزش مو و 5 راهکار جلوگیری از آن

ریزش مو در هر زمان و به دلایل مختلف ممکن است رخ دهد. آیا می دانستید ریزش 50 تا 100 تار مو در روز کاملا طبیعی است؟ ممکن است موهای زیادی به نظر برسد، اما اگر به طور روزانه متوجه ریزش مو می شوید، احتمالاً همینطور است. این نوع ریزش مو به دلیل چرخه طبیعی رشد مو و شکستگی مو است. بنابراین، اگر متوجه موهای بیشتری روی برس خود یا در حین حمام شدید، ممکن است جای نگرانی نباشد. همچنین، اگر موهای شما تیره یا بلندتر است، ممکن است به نظر برسد که موهای شما بیشتر می ریزد، اما نگران نباشید. اگر احساس می کنید بیش از حد نصاب روزانه خود ریزش دارید و می خواهید بدانید چگونه از ریزش مو جلوگیری کنید، این مقاله برای شما مناسب است.

ریزش مو باعث می شود

علل ریزش مو به سه دسته تقسیم می شوند: نوع یک ژنتیکی است که معمولاً به معنای ریزش موی دائمی است. نوع دوم ریزش مو ناشی از آسیب و ریزش مو است که اغلب در نتیجه یک بیماری موقت رخ می دهد و در نوع سوم تغییرات هورمونی (مثل بعد از بارداری) یا عوامل سبک زندگی منجر به ریزش مو می شود. شما نمی توانید ریزش موی ارثی را متوقف کنید و فقط می توانید حجم کاشت مو را افزایش دهید، اما خبر خوب این است که می توان از ریزش موی ناشی از آسیب یا عوامل سبک زندگی جلوگیری کرد.

استفاده از شامپوی نامناسب

انتخاب شامپو نادرست می تواند باعث ریزش مو و آسیب به ساقه مو شود. در واقع استفاده نکردن از شامپوهایی که با شرایط محیطی و پوست سر شما مناسب نیستند، برای شما مفیدتر خواهد بود. شامپوهای خارجی موهای برخی افراد را وز می کند و می سوزاند. دلیل این مشکل عدم تطابق شامپو با محیط و اقلیم داخل ایران است. محصول ایرانی با کیفیت را تهیه کنید. انواع محصولات برند شون انتخاب مناسبی برای شماست. محصولات مختلف این برند برای سلامت مو و پوست سر می تواند یک رژیم کامل برای موهای شما باشد.

گرمای بیش از حد مضر است

دلایل ریزش مو و 5 راه برای جلوگیری از آن

تقریباً همه از سشوار و اتو مو استفاده می کنند و بیشتر مردم راه درست را نمی دانند. برای استفاده از سشوار از دمای متوسط ​​استفاده کنید و سشوار را در فاصله 20 سانتی متری از مو نگه دارید تا تارهای مو نسوزد. در مورد استفاده از اتو، سشوار و برس های حرفه ای بعد از دوش گرفتن، سعی کنید ابتدا موهای خود را کاملا خشک کنید و سپس شروع به استفاده از این محصولات کنید. همچنین برای کاهش آسیب بهتر است از بهترین مارک سشوار استفاده کنید.

چگونه از ریزش مو بر اثر آسیب و عوامل سبک زندگی جلوگیری کنیم؟

عوامل سبک زندگی مانند استرس، محیط و عادات بدی مانند سیگار کشیدن می توانند در ریزش مو نقش داشته باشند. بنابراین، اگر می خواهید بدانید چگونه از ریزش مو جلوگیری کنید، باید بتوانید شرایط زندگی و سلامت خود را به درستی بررسی کنید. در زیر تعدادی از عوامل آسیب رساندن به مو را می خوانید:

  1. سطوح استرس را کاهش دهید

اگر بیش از حد معمول تحت فشار هستید، ممکن است متوجه ریزش بیشتر شوید. بنابراین با صرف زمان برای خود و ارزیابی مجدد اولویت های زندگی خود با این تأثیر مقابله کنید. ممکن است ساده به نظر برسد، اما ورزش و گذراندن وقت برای پیاده روی، خواندن مجله یا کتاب، خواب یا مدیتیشن می تواند سطح کلی استرس شما را برای جلوگیری از ریزش مو تغییر دهد. این یکی از اصلی ترین مناطقی است که می توانید ریزش مو را متوقف کنید و به طور طبیعی موها را دوباره رشد دهید. وقتی سطح استرس پایین باشد، سرعت رشد مو تنظیم می شود، بنابراین ریزش مو کمتر خواهد بود.

  1. رژیم غذایی خود را کنترل کنید

دلایل ریزش مو و 5 راه برای جلوگیری از آن

خوردن یک رژیم غذایی سالم و سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی به حفظ سلامت تارهای مو کمک زیادی می کند. اگر رژیم غذایی شما فاقد مواد مغذی ضروری مورد نیاز برای یک رژیم غذایی متعادل باشد، نه تنها بر رشد مو بلکه بر وضعیت تارهای موجود نیز تأثیر می گذارد. اگر کالری کافی مصرف نمی کنید یا پروتئین ندارید، به خاطر داشته باشید که بدن شما برای عملکرد صحیح به مواد مغذی نیاز دارد.

  1. نوسانات هورمونی

نوسانات هورمونی می تواند بر ریزش مو به خصوص در خانم ها تاثیر بگذارد. یک رژیم غذایی خوب، همانطور که پزشکان توصیه می کنند، ممکن است کلید جلوگیری از ریزش مو به دلیل عدم تعادل هورمونی باشد. همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که سطح هورمون ها در طول زندگی یک زن تغییر می کند، که ممکن است بر سطح ریزش مو در هر مرحله تأثیر بگذارد. اگر بعد از بارداری هستید نگران نباشید، این کاملا طبیعی است! در دوران بارداری موها کمتر می ریزند و در نتیجه بعد از بارداری بیشتر متوجه ریزش مو می شوید. بنابراین، اگر متوجه شدید که بیشتر از حد معمول موهایتان می ریزد، نترسید! اگر فکر می کنید عدم تعادل هورمونی ممکن است دلیل ریزش مو باشد و نگران هستید، به پزشک خود مراجعه کنید.

  1. پوست و پوست سر را بررسی کنید

یک پوست سر سالم می تواند به رشد موی سالم منجر شود. بنابراین، اگر متوجه تحریک پوست سر شده اید، به عنوان راهی برای جلوگیری از ریزش مو، ارزش آن را دارد که علل احتمالی آن را بررسی کنید.

  1. تغییرات محیطی باعث ریزش مو می شود

محیط می تواند نقش زیادی در وضعیت موهای شما داشته باشد. تغییر در فصل های مو به این معنی است که شما باید روتین مراقبت از مو را کمی تغییر دهید تا از تارهای مو در برابر آسیب محافظت کنید. کلاه در تابستان برای محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش می تواند تفاوت زیادی در استحکام موهای شما ایجاد کند. در حالی که استفاده از کلاه در ماه‌های زمستان باعث می‌شود موها خشک و شکننده به نظر برسند، باید هر فصل یک روش جدید را تغییر دهید تا آسیب به موهایتان کاهش یابد. آلودگی همچنین با ریزش مو و آسیب به وضعیت تارها همراه است. اگر در محیط زندگی می کنید یا در معرض آلودگی زیادی هستید، از شامپوی شفاف کننده استفاده کنید که ناخالصی ها را از بین می برد و در عین حال تارهای مو را تقویت می کند تا در برابر آلودگی محافظت کند.

دلایل مختلف دیگری مانند رنگ مو، دکلره شدن، رطوبت زیاد، استفاده از داروهای شیمیایی و برخی مکمل های غذایی می تواند باعث ریزش مو شود که برای مقابله با آن ها باید قبل از استفاده از هر محصولی اطلاعات لازم را کسب کرد.

نویسنده: سراقب علی

دکمه بازگشت به بالا