اقتصادی

راه‌های توسعه روابط تجاری ایران و پاکستان چیست؟

در دیدار سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی پاکستان با رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تمرکز و انحصار در تجارت ایران و پاکستان و راهکارهای توسعه روابط تجاری بخش خصوصی بین دو کشور دو دولت مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش دیباروز، در این نشست که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، موضوعات مهمی از جمله عدم آشنایی مردم و فعالان اقتصادی دو کشور با توان تولید، کالا و خدمات دو طرف مطرح است. ، و وجود برخی از مخاطبین. انحصارات تجاری، کاهش هیئت های تجاری به دلیل کرونا، لزوم توسعه همکاری در برگزاری نمایشگاه ها و افزایش علاقه به گذرگاه های مرزی.

نوریان با اشاره به حجم مبادلات تجاری ایران و پاکستان گفت: تجارت غیررسمی دو کشور زیاد است و بسیاری از محصولات ایرانی در بازار پاکستان با ریال مبادله می شود. علاوه بر این، تجارت از طریق کشور ثالث و حتی قاچاق کالا صورت می گیرد و برآورد می شود که آمار واقعی تجارت بین دو کشور بسیار بیشتر از آمار رسمی باشد.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی افزود: مدت هاست بحث تسویه روابط تجاری دو کشور مطرح بوده و در این مورد تفاهم نامه ای بین اتاق بازرگانی زاهدان و اتاق کویته منعقد شد. بازرگانی اما تاکنون اتفاق خاصی از نظر اجرا نیفتاده است و به نظر می رسد باید روی این موضوع تمرکز شود.» در این زمینه باید تلاش بیشتری شود.

وی همچنین تمرکز و انحصار را یکی از مشکلات پیش روی توسعه تجارت دو کشور عنوان کرد و تاکید کرد: حضور فعال اتاق تهران و اتاق ایران می تواند تجارت را از تمرکز در مناطق مرزی توسعه داده و موجب رونق بیشتر روابط رسمی شود. . بین دو کشور.

حسن نوریان افزود: ناآگاهی مردم و فعالان اقتصادی دو کشور از توانمندی های هر یک نیز عامل مهمی در پایین بودن سطح مبادلات تجاری ایران و پاکستان است. ما به طور مطمئن می دانیم که مثلاً پارچه های مرغوب پاکستانی در بازار ایران با نام پارچه ترک به فروش می رسد و مردم از کیفیت آن بسیار راضی هستند، اما واردکنندگان تمایلی به گفتن این موضوع ندارند که این پارچه در پاکستان تولید می شود.

سرکنسول ایران در کراچی با اشاره به برگزاری نمایشگاهی در هفته اول دی ماه سال جاری در کراچی از اتاق بازرگانی پاکستان خواست تا هماهنگی های لازم را برای حضور بیشترین شرکت های ایرانی انجام دهند. وی در پایان سخنان خود با اشاره به گذرگاه مرزی فعال رمدان که در حوالی چابهار قرار دارد و به کراچی راه مستقیم دارد، گفت: پاکستانی ها خواستار به رسمیت شناختن قرارداد تایر در این گذرگاه هستند تا امور بازرگانی از این گذرگاه مدیریت شود. این گذرگاه او او.

به گزارش سایت اتاق تهران، در این جلسه رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به سفر هیئت بازرگانان به اتاق تهران در زمستان 1397 و قبل از شیوع کرونا، اظهار داشت: اتاق تهران آمادگی کامل برای پذیرایی از هیئت های تجاری از اتاق های بازرگانی پاکستان از جمله کراچی را داشت. مسعود خوانساری همچنین تایید کرد که موضوع توسعه تهاتر بین دو کشور را از طریق اتاق ایران پیگیری خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به برگزاری چندین وبینار در اتاق تهران با نهادهای بخش خصوصی هندی، تاکید کرد: این روش برای ارتقای دانش و آگاهی فعالان اقتصادی دو طرف در پاکستان قابل اجرا است و اتاق تهران آمادگی این امر را دارد. وبینارهایی با اتاق های بازرگانی پاکستان و فعالان اقتصادی برای سازماندهی آنها برگزار کرد.

مسعود خوانساری توضیح داد: موضوع حضور تهران، اتاق ایران و شرکت‌های بخش خصوصی در نمایشگاه کراچی پیگیری می‌شود. دعوتنامه رسمی از سوی اتاق بازرگانی کراچی برای اعزام هیئت تجاری به تهران صادر خواهد شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا