اقتصادی

راهکار حل ناترازی تولید و مصرف بنزین چیست؟

رئیس فدراسیون انجمن های انرژی ایران گفت: در حال حاضر روزانه پنج تا هفت میلیون لیتر عدم تعادل تولید و مصرف بنزین وجود دارد که راه حل میان مدت این عدم تعادل می تواند تنوع بخشی به سبد سوخت و استفاده از بنزین باشد. پالایشگاه ها

به گزارش دیباروز، سیدهاشم آری امروز در نشست خبری با بیان اینکه میانگین مصرف بنزین برای خودروهای ایرانی 8.9 لیتر در هر صد کیلومتر و برای خودروها در اروپا 4 لیتر است و اقتصاد ایران متکی به انرژی است، گفت: مصرف بنزین برای خودروهای ایرانی 8.9 لیتر در هر صد کیلومتر است.

رئیس فدراسیون انجمن های انرژی ایران با تاکید بر اینکه در صورت عدم رسیدگی به مسائل مربوط به انرژی، این مسائل به سمت مسائل اجتماعی سوق داده می شود، گفت: سیستم انرژی ایران دارای دو ویژگی هرج و مرج و بی ثباتی است. بنزین تنها یکی از حامل های انرژی است و باید به سایر حامل های انرژی نیز توجه کنیم.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، میانگین مصرف بنزین در ایران در سال جاری به 100 میلیون لیتر رسیده است، گفت: در هفت سال گذشته پنج سال افزایش داشته ایم. در نتیجه افزایش تعداد خودروها و فرسودگی آنها به هفت درصد مصرف سالانه بنزین رسید.

یوری افزود: خودروسازان سالانه 800 هزار تا 1 میلیون خودرو به حمل و نقل کشور اضافه می کنند در حالی که خودروهای فرسوده دور ریخته نمی شوند.

وی با اشاره به اینکه اکتان بنزین تولیدی در ایران بین 82 تا 92 است، گفت: به دلیل مصرف بالای بنزین در ایران، آلودگی بیشتری تولید می شود.

رئیس فدراسیون انجمن های انرژی ایران درباره وضعیت تولید بنزین در کشور گفت: میانگین تولید بنزین در حال حاضر 93 میلیون لیتر است. در سال 1378 حجم مصرف به 76 میلیون لیتر و ظرفیت صادرات 27 میلیون لیتر بوده است. ظرفیت تولید بین سال های 97 تا 1400 حدود 103 میلیون لیتر در روز بوده و برای جبران کسری بنزین یکی از اقدامات می تواند استفاده از ذخایر استراتژیک باشد که اکنون به حدود 4 میلیارد لیتر می رسد.

اوری با اشاره به عدم سرمایه گذاری در صنعت پالایش گفت: این مشکل باعث کاهش تدریجی ظرفیت تولید شده است. پالایشگاه‌های نفتی که قراردادهای آنها اخیراً امضا شده است تا پنج سال آینده اجرایی می‌شود. بنابراین در این مورد باید اقدامات دیگری نیز در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اهمیت برق در سبد انرژی کشور گفت: علاقه به انرژی های تجدیدپذیر و افزایش نفت برق در سبد سوخت می تواند تاثیرات زیادی داشته باشد. در حال حاضر 21 درصد از انرژی جهان از طریق الکتریسیته تامین می شود که این رقم در سال 2050 به 49 درصد خواهد رسید.

رئیس فدراسیون انجمن های انرژی ایران با تاکید بر اینکه توسعه خودروهای برقی می تواند راه موثری برای غلبه بر این شرایط باشد، گفت: تا زمانی که قیمت انرژی بسیار پایین است، صحبت از راندمان منطقی نیست زیرا قیمت تمام شده است. ارزش را تعیین می کند و همین موضوع باعث هدر رفت انرژی در کشور می شود.

یوری ضمن انتقاد از واردات حامل های برق گفت: این مشکل اگرچه می تواند راه حلی کوتاه مدت باشد اما نمی توان از آن به عنوان راه حل میان مدت استفاده کرد. تنوع بخشی به سبد سوخت و علاقه به CNG می تواند روشی موثر در شرایط فعلی باشد.

وی با بیان اینکه توسعه CNG می تواند مصرف بنزین را بین 12 تا 15 میلیون لیتر کاهش دهد و تقاضای گازوئیل را 10 درصد کاهش دهد، افزود: استفاده از پالایشگاه های فراساحلی نیز می تواند بخشی از تقاضا را تامین کند.

رئیس فدراسیون انجمن های انرژی ایران ضمن انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی گفت: خودروسازان باید 30 درصد محصولات خود را به صورت دوگانه سوز عرضه کنند اما متاسفانه این اتفاق نمی افتد.

یوری با بیان اینکه در حوزه مدیریت تقاضا نیازمند بازنگری در اقدامات هستیم، گفت: نباید به دنبال راه حل های کوتاه مدت باشیم و با تدوین برنامه های بلندمدت نقشه راه در حوزه انرژی تدوین کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا