اجتماعی

راه‌های درمان سنگ کلیه و پیشگیری از عود مجدد

رئیس مرکز بیماریهای کلیوی و تحقیقات ارولوژی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: آقایان باید هرگونه تغییر در ادرار خود از جمله احتباس ، تکرر ادرار و خون در ادرار را انجام دهند و حتماً بعد از معاینه 40 ساله به پزشک مراجعه کنند.

به گزارش دیباروزعباس دکتر عباس بصیری با اشاره به بیماری های کلیوی و موارد مرتبط با آن ، از فعالیت های کلینیک پیشگیری از کلیه در مرکز تحقیقات کلیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، با اشاره به حضور ارولوژیست ها و متخصصان تغذیه در کلینیک پیشگیری شن ، خبر داد و گفت: در این درمانگاه که در کلینیک بیمارستان شهید دکتر لبابی نژاد واقع شده است ، روزانه 20 بیمار برای تعیین نوع سنگ بستری می شوند و سعی می کنند از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری کنند.

رئیس مرکز تحقیقات ارولوژی و ارولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از فعالیت بی نظیر این کلینیک در کشور و خاورمیانه خبر داد و گفت: فقط دو کلینیک برای جلوگیری از سنگ در دنیا وجود دارد ، یکی در ایالات متحده و دیگری در اروپا.

سنگ کلیه یکی از مهمترین دلایل نارسایی کلیه است

وی افزود: در کلینیک پیشگیری از سنگ کلیه در دانشگاه ، ضمن انجام آزمایشات لازم ، وضعیت و دلایل سنگ در بیماران بررسی می شود و سپس درمان های لازم با رژیم انجام می شود.

بصیری گفت: “سنگ کلیه یکی از مهمترین دلایل نارسایی کلیه است. سنگ کلیه رسوب مواد معدنی است که در یک یا هر دو کلیه تشکیل می شود.” سنگ های کوچک معمولاً بسیار دردناک هستند ، در حالی که سنگ های بزرگ می توانند کل کلیه را بپوشانند و بدون هیچ علامتی صدمه جدی به کلیه وارد می کنند.

وی با تأکید بر اینکه در تعداد زیادی از بیماران ، سنگ کلیه ارثی است و دلیل خاصی در شکل گیری آنها پیدا نمی کنیم ، ذکر تاریخچه بیماری در خانواده و علائم ادراری به عنوان یکی از مهمترین علائم این بیماری است.

نحوه جلوگیری از عود مجدد سنگ کلیه

البزیری افزود: برای جلوگیری از عود مجدد سنگ ، بیماری زمینه ای باید درمان شود. به بیمار توصیه می شود روزانه 2 تا 3 لیتر مایعات بنوشید. زیرا مصرف مایعات زیاد اولین شرط برای درمان انواع سنگ و جلوگیری از شکل گیری آنها است. همچنین از بین بردن مصرف نمک به طور کلی و کاهش مصرف گوشت و کلیه پروتئین های حیوانی از دیگر توصیه ها برای جلوگیری از عود این بیماری است.

وی ادامه داد: ساخت سنگ در تعداد زیادی از بیماران به ارث می رسد بنابراین مراجعه به موقع برای معاینه و معالجه لازم از آسیب دائمی کلیه جلوگیری می کند.

شایع ترین مشکلات دستگاه ادراری

بصیری گفت: “بیماری های کلیه ، بیماری های دستگاه ادراری ، سنگ کلیه و بیماریهای پروستات شایعترین مشکلات مجاری ادراری است. به طور کلی هر یک از این مشکلات 30٪ از بیماری های دستگاه ادراری در کلیه را نشان می دهد.”

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تنگی لگن و تنگی مجرای ادرار گفت: این بیماری یک بیماری ارثی مادرزادی است ، بنابراین فرد مبتلا به بیماری حاد کلیه بسیار طبیعی است. تورم کلیه و آسیب کلیه مهمترین و بدترین عوارض این بیماری است.

وی اظهار داشت: “بعضی از موارد تنگی پیشرفته لگن را می توان در سنین اولتراسوند پیشرفته تشخیص داد. با استفاده از روش جدید نوین ، امکان درمان تنگی لگن می تواند سریعتر و کمتر دردناک از بین برود و افرادی که سابقه ژنتیکی این بیماری را دارند ، باید در نظر بگیرند.”

وی ادامه داد: عدم درمان افرادی که از تنگ شدن مجاری ادراری رنج می برند ، در طولانی مدت باعث از بین رفتن انقباض مثانه می شود و ادرار باقی مانده در مثانه باعث عفونت های مکرر می شود و در نهایت منجر به آسیب به کلیه ها می شود.

علائم مهم بیماریهای کلیوی و مجاری ادراری

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی موارد زیر را توصیه کرده است: بی اختیاری ، قطع ادرار یا نشت ادرار ، اثرات طولانی مدت ، بی اختیاری ادرار شبانه و شب ادراری می تواند علائم مهمی از عفونت های کلیوی و ادراری و در هر سنی باشد. توجه ویژه.

رئیس مرکز تحقیقات کلیه و ادرار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه سرطان پروستات یکی از رایج ترین انواع سرطان در آقایان است ، افزود: “امروزه ثابت شده است که سرطان پروستات به ارث رسیده است و مردان باید هرگونه تغییر در ادرار از جمله احتباس ، تکرر ادرار و لخته شدن خون. ادرار را با جدیت درمان کنید و حتما برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.

علل نارسایی کلیه و عفونت در زنان

وی در پایان گفت: “زنان در یائسگی نیز باید مشخص کنند که در این مرحله به دلیل تغییر در تولید هورمون مانند استروژن و پروژسترون در ناحیه تناسلی ، غشای مخاطی خشک و چسبناک می شود و ادرار به درستی خالی نمی شود.” این می تواند منجر به نارسایی کلیه و عفونت در زنان شود.
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا