بین الملل

روایت رسانه صهیونیستی از قابلیت‌های بی‌نظیر پهپاد شاهد۱۳۶

و روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در گزارشی از نمایش پهپاد «شاه 136» و پرتابگر آن در جریان رزمایش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جنوب کشور نوشت: این پهپادها که 136 نام دارند، در مانوری که ایران می‌گوید هفته گذشته با موشک‌ها ترکیب شد. ایران این نوع پهپاد را پهپاد انتحاری یا کامیکازه توصیف کرده است. این بدان معنی است که آنها مستقیماً به سمت هدف پرواز می کنند و خود را منفجر می کنند.

این رسانه صهیونیستی با بیان اینکه این پهپادها پیش از این در رسانه های ایران مطرح شده بود اما در گذشته به تفصیل ظاهر نشده بودند، به مقاله ای که “تام اوکانر” در ژانویه 2021 برای مجله نیوزویک نوشته بود، اشاره و مدعی نقل قول از او شدند. تصاویری که نیوزویک مشاهده کرده و توسط یک کارشناس ناظر بر فعالیت های ایران در منطقه تایید شده است، حضور هواپیمای ایرانی شهید-1336 که به پهپادهای انتحاری نیز معروف است، در استان الجوف در شمال یمن، یکی از مناطق این کشور را نشان می دهد. تحت کنترل «انصارالله یا حوثی ها هستند».

توانایی ایران در پرتاب یا حمله به چندین پهپاد

جروزالم پست نوشت: این اولین بار بود که این نوع پهپاد در خارج از ایران منتشر شده است. ایران قبلاً پهپادهای کامیکازه ساخته بود، اما این نوع خاص قبلاً در تمرینات نظامی عمومی دیده نشده بود. اکنون می دانیم که طبق گزارش رسانه های دولتی ایران، 136 شاهد وجود دارد و این فقط یک پهپاد کامیکاز نیست، بلکه ایران روش جدیدی برای پرتاب پهپادها به صورت پرتاب های متعدد یا حملات پهپادی ایجاد کرده است. پهپادها فناوری جدیدی هستند که از چندین پهپاد برای حمله به هدفی که می تواند بر پدافند هوایی تأثیر بگذارد استفاده می کند.

بر اساس این گزارش، در گذشته پهپادهایی مانند پردیتور ایالات متحده معمولاً در کنار سایر پهپادها استفاده نمی شد. علاوه بر این، اغلب از پهپادها برای ورود به حریم هوایی محافظت شده مانند حریم هوایی رژیم صهیونیستی یا عربستان سعودی استفاده نمی شود. به گزارش جروزالم پست، دلیل این امر این است که فناوری پهپادها تا همین اواخر تحت کنترل آمریکا، رژیم صهیونیستی و تعدادی از کشورها بود.

ایران قدرت پهپادهاست

این روزنامه صهیونیستی می افزاید که اکنون ایران، چین و دیگر قدرت های پهپادی وارد این بازی شده اند و می افزاید که ایران سرمایه گذاری زیادی در فناوری پهپادهای کامیکازه انجام داده است و به عنوان مثال به انواع پهپادهای معروف به قصیف در یمن و پهپادهای شهاب اشاره می کند. بر اساس این گزارش، این ها بر اساس فناوری و مدل های ایرانی هستند و گزارش های اخیر در مرکز تحقیقات آلما نشان می دهد که حزب الله ممکن است حدود 2000 پهپاد داشته باشد که بسیاری از آنها بر اساس مدل های ایرانی ساخته شده اند.

این روزنامه صهیونیستی سپس با اذعان به ویژگی های پیشرفته این نوع پهپاد، ادعاهای بی اساس می کند و می نویسد: سکوی پرتاب جدیدی که ایران در آخرین مانور خود از آن رونمایی کرد، به نظر می رسد دارای پنج طبقه یا قفسه باشد که قبل از پرتاب پهپادها قابل جابجایی است. با آنها. محرک را می توان در پشت کامیون نصب کرد، بنابراین می توان آن را مانند هر کامیون تجاری دیگری در جاده به یک بار تبدیل کرد. گروه های طرفدار ایران حتی پیش از این نیز در عراق این کار را انجام داده اند و راکت های 107 یا 122 میلی متری را پشت کامیون ها نصب کرده اند. در یک مورد مستند، آنها موشک ها را زیر یک کامیون تجاری معمولی مخفی کردند تا آنها را به تاسیسات ایالات متحده در عراق پرتاب کنند. در سپتامبر 2020، ایران نیز موشک هایی را در یک کانتینر کشتی قرار داد تا آنها را پنهان کند.

بر اساس این گزارش، به نظر می رسد پرتابگر جدید ایران برای Witness 136 این امکان را به کشور می دهد که نه تنها آن را پنهان کند، بلکه پنج پهپاد را نیز در این نوع کامیون تبدیل شده قرار دهد. ده ها مورد از این پهپادها را می توان به طور انبوه برای “حمله” به یک هدف پرتاب کرد. اگرچه هیچ مدرکی مبنی بر اینکه پهپادها می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند یا از قابلیت های هوش مصنوعی پیشرفته موجود در غرب برخوردار هستند وجود ندارد، اما این بدان معنا نیست که آنها تهدیدی نیستند.

گفته می شود که فرد مهاجم کمی بعد از ظهر در مقابل تجمعی در عربستان سعودی با استفاده از پهپاد و موشک های کروز به اهداف حمله کرده و این کار را انجام داده و با وجود رادار و پدافند هوایی مناسب، سعودی ها پهپادها را متوقف نکرده اند.

به گزارش جروزالم پست، پیشرفت ایران از آن زمان به وضوح یک تهدید بزرگتر در سراسر منطقه است و طبق عکس ها، 136 یک پهپاد خیلی بزرگ نیست، اما حاوی کلاهکی است که آن را به یک سلاح بالقوه خطرناک تبدیل می کند. و تشخیص سطح مقطع راداری کوچک آسان نیست.

در بخشی دیگر از این گزارش، گزارش های نیوزویک در ژانویه 2021 نشان می دهد که شهد 136 بردی در حدود 2000 کیلومتر دارد. این یک برد طولانی برای چنین پهپاد کوچکی است، اما ادعا می شود که بعید است که بتوانید به آن برد برسید.

رژیم صهیونیستی نگران توانایی پهپادهای ایرانی است

در بخش پایانی این گزارش، رژیم صهیونیستی به نگرانی‌های پهپادهای ایرانی پرداخت و مدعی شد: «به نظر می‌رسد این گزارش‌ها همزمان با ادعاهایی مبنی بر ارسال این پهپاد توسط ایران به حوثی‌های یمن است. شعاع 2000 کیلومتری اطراف یمن به این معناست که پهپاد می تواند به قبایل جنوب اسرائیل (فلسطین اشغالی) برسد یا کشتی های باری را در خلیج عمان تهدید کند. خطر حمله پهپادی از آن دستی که ایران اکنون نشان می دهد در حال افزایش است. ایران قبلاً این آزمایش را انجام داده است اما موشک جدیدش به نظر می رسد پرتابگر و پهپادهای جدید آن تهدیدی خطرناک تر از سال 2019 هستند. «اگر ایران این سامانه ها را با انواع مختلفی از پرتابگرهایی که ساخته است به عراق، سوریه، لبنان یا یمن منتقل کند، در هر شرایطی تهدید جدیدی هستند. درگیری آینده با اسرائیل.»

پیش از این سایت دبکا فایل مقاله ای درباره برگزاری رزمایش پیامبر اعظم 17 که ایرانی ها در آن سناریوهای مختلفی را انجام دادند، به آژانس های جاسوسی اسرائیل نوشته بود. DEBKAfile سپس نوشت که ایران در رزمایش های اخیر خود انواع مختلفی از موشک های کروز را پرتاب کرده است.

در روزهای اخیر یک نشریه صهیونیستی نیز به توان موشکی ایران در این رزمایش اشاره کرد. و روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» نیز در گزارشی نوشت ایران در چارچوب رزمایش «پیامبر اعظم 17» توان موشکی خود را به نمایش گذاشت.

چند مقام امنیتی و نظامی فعلی و سابق رژیم صهیونیستی به نیویورک تایمز گفتند که تل آویو نمی تواند به تاسیسات هسته ای ایران حمله کند.

23311

دکمه بازگشت به بالا