عمومی

روزهای آلوده را چطور بگذرانیم

یکی از دغدغه های خانواده ها در روزهای آلودگی هوا این است که چگونه از خود و فرزندانمان مراقبت کنیم تا آثار آلودگی ما را آزار ندهد. از طرفی نگهداری از بچه ها فقط جسمی نیست و در تعطیلات مدارس باید برای نگهداری از آنها در خانه برنامه داشته باشیم. رها کردن آنها برای سرگرمی مداوم با تلفن و تبلت یا تماشای تلویزیون در تمام طول روز می تواند به آنها آسیب جدی برساند.

Isnables: آلودگی هوا پدیده ای است که این روزها شهرهای بزرگ ایران را تحت الشعاع قرار داده است. پدیده ای که در کوتاه مدت باعث سرفه و خس خس در افراد می شود و در دراز مدت می تواند عواقب جدی داشته باشد. گرد و غبار ناشی از آلودگی از پنجره ها به خوبی نمایان است و گم شدن ساختمان ها در لایه های دود مردم ما را غمگین کرده است. در این دوران که مدارس تعطیل هستند و کارمندان از راه دور مشغول به کار هستند، باید به گذراندن وقت در خانه فکر کنیم. به همین دلیل پیشنهادهایی برای لذت بردن و گذراندن ایمن روزهای آلودگی هوا ارائه می دهیم:

چی بخورم

پزشکان توصیه می کنند در روزهایی که آلودگی هوا زیاد است تا حد امکان از خانه خارج نشوید. آنها همچنین توصیه می کنند برای مراقبت از خود، بیشتر از لبنیات، سبزیجات و میوه ها استفاده کنیم. میوه ها و سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان هستند و از شما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. رادیکال های آزاد در بدن ما تشکیل می شوند و عواملی مانند دود سیگار و آلودگی هوا ما را در معرض آنها قرار می دهند. جالب است بدانید که زردچوبه آنتی اکسیدان خوبی برای روزهای آلودگی هوا است و به کاهش سرفه کمک می کند.

اما خواص ضد آلودگی میوه ها به همین جا ختم نمی شود. مصرف روزانه میوه هایی مانند سیب از ابتلا به مسمومیت با سرب ناشی از آلودگی هوا به دلیل پکتین موجود در آن جلوگیری می کند.

همچنین در زمان آلودگی هوا مصرف شیر، ماست، ماست و سایر لبنیات تا حد امکان توصیه می شود. محصولات لبنی حاوی فسفر، منیزیم و کلسیم هستند که به شما در مقابله با اثرات آلودگی هوا بر بدن کمک می کند. کلسیم و آهن نیز از جذب سرب جلوگیری کرده و از آلودگی هوا محافظت می کنند. علاوه بر این، پروتئین موجود در شیر از جذب سرب نیز جلوگیری می کند.

در کنار همه اینها، مصرف سیر و پیاز نیز به سلامت شما کمک می کند. سیر و پیاز دارای خواص آنتی بیوتیکی هستند و بدن شما را از شر عفونت های ناشی از آلودگی هوا خلاص می کنند.

می توانید از این فرصت استفاده کنید و در کنار فرزندان خود باشید، با هم کیک بپزید و با شیر غذا بخورید. یا با سیب سالاد میوه درست کنید و در حین تماشای فیلم با هم بخورید. تهیه ماست و کشک با شیر سخت نیست و می تواند برای بچه ها سرگرم کننده باشد.

اما این روزها سعی کنید دور غذاهای چرب، سرخ شده و ناسالم را خط بکشید! این غذاها تلاش شما را برای محافظت از خود و فرزندانتان در برابر آلودگی بی اثر می کند.

روزهای آلوده را چگونه می گذرانید؟

چه کنیم؟

گیاهان یکی از مهمترین چیزهایی هستند که به تصفیه هوا کمک می کنند. نگهداری از گیاهان می تواند به تصفیه هوای خانه کمک کند. اگر باغ ندارید می توانید از فلاور باکس یا گلدان های تخت استفاده کنید. یکی از کارهایی که این روزها می توانید انجام دهید این است که با بچه ها گل بکارید یا گیاهان بچینید. با آنها در مورد اهمیت حفظ و مراقبت از محیط زیست و اهمیت گیاهان در تمیز نگه داشتن هوا صحبت کنید. اگر فرزندتان به این کار علاقه دارد، مسئولیت آبیاری و مراقبت از گلدان را به او بسپارید.

یکی دیگر از کارهای سرگرم کننده ای که می توانید با کودک خود انجام دهید، بازی های رومیزی است. از منچ، ساده ترین و در دسترس ترین بازی اسارت گرفته تا مافیا. اگرچه تنوع بازی های برنده بسیار زیاد است، اما قیمت آنها گاهی بسیار بالاست. از طرف دیگر، می توانید بازی های کارتی کم هزینه مانند نام خانوادگی، کلمات چند نقطه ای، پانتومیم و غیره را جایگزین کنید.

تهیه اوریگامی نیز یک پیشنهاد عالی است. منشا اوریگامی ژاپن است و به افزایش دقت و تمرکز کمک می کند، به هماهنگی دست و چشم کمک می کند و خلاقیت و صبر را در کودکان افزایش می دهد. اوریگامی هنر ساخت صنایع دستی با تا کردن کاغذ بدون نیاز به قیچی یا چسب است. بنابراین دردسر کمتری نسبت به ساخت کاردستی با چسب و اجسام کوچک دارد. الگوهای زیادی از این هنر به صورت آنلاین موجود است که می توانید آنها را بسازید و با کودک خود لذت ببرید.

علاوه بر همه اینها، تماشای فیلم و کارتون متناسب با سن کودک، نقاشی، ساخت پازل و کتاب خواندن نیز می تواند گزینه های خوبی برای گذراندن اوقاتی با کیفیت در کنار خانواده باشد.

روزهای آلوده را چگونه می گذرانید؟

کجا بریم؟

در روزهای آلودگی توصیه می شود از منزل خارج نشوید و هوای داخل خانه را مدام تهویه و تصفیه کنید. اما ما می خواهیم به شما پیشنهاد کنیم کجا بروید!

فضای مجازی در کنار همه تغییراتی که در زندگی ما ایجاد کرده، فصل جدیدی را نیز در گردشگری گشوده است. در حال حاضر بسیاری از موزه های ایران و جهان قابلیت «تور مجازی 360 درجه» را در وب سایت خود فعال کرده اند. با این ویژگی می توانید تنها با چند کلیک به یک موزه معروف در ایران یا هر جای دنیا در خانه خود بروید، در طبقات آن حرکت کنید و از اشیاء سه بعدی باستانی آن دیدن کنید.

تورهای مجازی تنها به موزه ها محدود نمی شود و بسیاری از بناهای تاریخی دنیا نیز از این فناوری استفاده می کنند. تورهای مجازی اگرچه هنوز به حد بازدید حضوری نمی رسند، اما می توانند تجربه خوبی برای شما و فرزندانتان در روزهای آلودگی هوا باشند.

حتی با استفاده از برخی سایت های تور مجازی می توانید به یک سفر مجازی کوتاه بروید و در خیابان های یکی از شهرهای معروف دنیا قدم بزنید.

روزهای آلوده را چگونه می گذرانید؟

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا