فرهنگ و هنر

رونمایی از شاخ طلایی چند هزار ساله در دامغان/ نکوداشت باستان‌شناس محوطه باستانی تپه‌حصار

دیباروز/ سمنان تصویر طلایی شاخ قوچ تپه سور دامگان در مراسم جستجوی رویداد «دامگان؛ نامی گمشده در هزاران سال تاریخ» به نمایش درآمد.

تصویر قوچ تل حصار یکی از آثار به نمایش درآمده در موزه ملی ایران در قالب شاهکارهای طلایی هنر ایرانی و یکی از کشفیات جالب در منطقه تل حصار دامغان است.

صورت طلایی قوچ با شاخه های دراز و پیچیده از صفحه بسیار نازک طلا و از جفت تشکیل شده است که ممکن است به دلیل سوراخ هایی که در اطراف آن وجود دارد به صورت اپلیکوی روی لباس دوخته شده باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، مراسم نکوداشت «دکتر اسماعیل یغمعی» باستان شناس و پژوهشگر در محوطه باستانی تبحصار از دیگر برنامه های این همایش دو روزه در دانشگاه دامغان بود.

سخنرانی دکتر حمید کاظم زاده. استادیار دانشگاه ورشو، لهستان، در یک رویداد تحقیقاتی با عنوان «دامگان نامی است که در هزاران سال تاریخ گم شده است» موضوع خود را: شهر دامگان در منابع اسلامی، سخنرانی دکتر علیرضا علینقی; استادیار پژوهشکده زلزله با موضوع: اهمیت زلزله شناسی باستانی در کاوش های باستان شناسی و شناسایی خطرات لرزه ای – مطالعه موردی زلزله بزرگ سال 235 هجری قمری کومیش (دامگان)، سخنرانی شمیم ​​ولیان. پژوهشگر تاریخ هنر و اسطوره با موضوع: نمادگرایی قوچ در اساطیر ایران و جهان، سخنرانی دکتر شادی گنجی; باستان شناس و فعال سفر با موضوع: باستان شناسی برای همه، روشی برای حفظ آثار باستانی، سخنرانی دکتر آناهیتا شاهرخ; پژوهشگر دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا با موضوع: نقش سازمان های مردمی در حفظ میراث فرهنگی و احیای فضاهای شهری تاریخی، سخنرانی دکتر جواد آقاجانی; امیر منصوری، رئیس دانشکده هنر دانشگاه علم و هنر یزد، عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و رئیس پژوهشکده باغ نزار است. عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و پژوهشگر فعال در حوزه پدیده ها، تاریخ و نظریه معماری با موضوع گفتگوی تاریخ با جو مکان، سخنرانی دکتر حمید وحدتی نسب. مدیر گروه باستان شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و استاد انسان شناسی ماقبل تاریخ با موضوع: جوامع بشری باستانی در دامغان سخنرانی دکتر کوروش روستایی. رئیس پژوهشکده باستان شناسی وزارت میراث فرهنگی با عنوان: تاریخچه کاوش های تل حصار و تحقیقات جدید در شهر قم و غیره. از جمله برنامه های همایش و رویداد پژوهشی دو روزه «دامگان؛ الف. نام در هزاران سال تاریخ گم شده است.

رونمایی از شاخ طلای هزار ساله در سایت عروسی دامگان/ باستان شناس
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا