عمومی

رژیم غذایی و ارتباط آن با بیماری ام‌اس

مولتیپل اسکلروزیس یکی از شایع ترین اختلالات عصبی در جهان است. این بیماری حدود 400000 بزرگسال در ایالات متحده و بیش از 2.1 میلیون نفر در سراسر جهان را مبتلا می کند و در زنان دو تا سه برابر بیشتر از مردان است.

به گزارش دیباروز ، روزنامه “Health Line” به نقل از وب سایت “عصر ایران” ، رژیم غذایی یکی از عواملی است که ممکن است بر بیماری التهابی روده تأثیر بگذارد. در این مقاله ، ما در مورد تغییرات رژیم غذایی که ممکن است بر مدیریت علائم این بیماری تأثیر بگذارد ، بیشتر خواهیم آموخت.

بیماری التهابی روده چیست؟

مولتیپل اسکلروزیس نوعی اختلال خودایمن است که باعث تخریب تدریجی غشاهای محافظی که رشته های عصبی را احاطه می کنند می شود. این پوشش ها به عنوان غلاف میلین شناخته می شوند.

با گذشت زمان ، این بیماری می تواند باعث آسیب دائمی عصب شود و ارتباط بین مغز و بدن را تحت تأثیر قرار دهد.

علائم بیماری التهابی روده عبارتند از:

خستگی

سوزن سوزن شدن و بی حسی

اختلال در عملکرد مثانه و روده بزرگ

مشکلات حرکتی

مشکلات بینایی

مشکلات یادگیری و حافظه

التهاب یک بیماری بسیار پیچیده است که در افراد مختلف متفاوت است. دانشمندان هنوز علت دقیق این بیماری و نحوه درمان آن را نمی دانند.

اگرچه رژیم غذایی نمی تواند IBD را درمان کند ، برخی تحقیقات نشان می دهد که تغییرات رژیم غذایی ممکن است به افراد مبتلا کمک کند تا علائم خود را بهتر مدیریت کنند. این شرایط ممکن است به بهبود کیفیت زندگی آنها کمک کند.

رژیم چگونه بر التهاب تأثیر می گذارد؟

در حال حاضر هیچ دستورالعمل رسمی غذایی برای مبتلایان به IBD وجود ندارد.

هیچ دو فرد مبتلا به این بیماری وضعیت یکسانی ندارند.

با این حال ، دانشمندان بر این باورند که ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی ممکن است در بروز بیماری نقش داشته باشد و تغذیه نیز می تواند نقش داشته باشد. این واقعیت که شیوع IBD در کشورهای غربی بیشتر از کشورهای در حال توسعه است ، شواهدی است که می تواند به نقش رژیم غذایی در این زمینه اشاره کند.

بر این اساس ، دستورالعمل ها و توصیه های رژیم غذایی برای مبتلایان به IBD باید به منظور کمک به مدیریت علائم به منظور بهبود کیفیت کلی زندگی باشد.

رژیم غذایی به چندین روش می تواند به بیماران مبتلا به IBD کمک کند ، از جمله جلوگیری یا کنترل پیشرفت بیماری ، کمک به مدیریت علائم آن و کاهش بروز شعله های آتش.

در حالت ایده آل ، یک رژیم غذایی التهابی خوب باید غنی از آنتی اکسیدان برای مبارزه با التهاب ، غنی از فیبر برای کمک به حرکت روده ، غنی از کلسیم و ویتامین D برای مبارزه با پوکی استخوان و غنی از ویتامین ها و مواد مغذی باشد. برای مقابله با خستگی و تقویت سلامتی به یک ماده معدنی تبدیل شوید.

همچنین ، مصرف غذاهای مرتبط با التهاب مزمن و سایر مشکلات سلامتی یا آنهایی که فعالیت های روزمره را برای افراد مبتلا به IBD دشوارتر می کند ، کاهش دهید.

برخی شواهد نشان می دهد که سایر الگوهای غذایی ، از جمله رژیم های کتوژنیک ، ممکن است به بهبود علائم در افراد مبتلا به IBD کمک کند. با این حال ، این مطالعات ادامه دارد و دانشمندان باید نقش رژیم غذایی در IBD را بیشتر بررسی کنند.

یک مطالعه بر روی 60 فرد مبتلا به بیماری التهابی روده نشان داد که رژیم های کتوژنیک و کسانی که روزه را تقلید می کنند ، می توانند بیماری مولتیپل اسکلروزیس را بهبود بخشند (RRMS). با این حال ، محققان می گویند مطالعات کیفی بیشتری در مورد تأثیر رژیم های غذایی تقلید روزه بر انسان لازم است.

مطالعه دیگری که در آن افراد مبتلا به IBD رژیم کتوژنیک را دنبال کردند ، بهبود علائم از جمله کاهش خستگی ، التهاب و افسردگی را نشان داد.

یک مطالعه جداگانه نشان داد که برخی مواد مغذی ممکن است برای افرادی که دارای عفونت خفیف تا متوسط ​​هستند مفید باشد و به طور کلی منجر به عملکرد کلی بهتر و همچنین بهبود کیفیت زندگی و تحرک شود.

موارد مرتبط با این تغییرات مثبت شامل افزایش مصرف چربی ، کلسترول ، فولات ، آهن و منیزیم بود. از طرف دیگر ، کاهش مصرف کربوهیدرات نیز مفید به نظر می رسد.

آزمایشات بالینی با بررسی تأثیر رژیم کتوژنیک و روزه داری متناوب بر بیماری التهابی روده ادامه دارد.

شواهد موجود نشان می دهد که پیروی از یک رژیم غذایی و مکمل های پارینه سنگی اصلاح شده می تواند به بهبود خستگی بیماران IBD کمک کند.

همچنین شواهدی وجود دارد که افراد مبتلا به بیماری التهابی روده احتمالاً کمبود برخی مواد مغذی از جمله ویتامین های A ، B12 و D3 را دارند.

شواهد اولیه نشان می دهد که مصرف برخی ویتامین ها ، مواد معدنی ، اسیدهای چرب ، آنتی اکسیدان ها ، ترکیبات گیاهی و ملاتونین ممکن است به بهبود برخی از علائم IBD کمک کند.

دانشمندان باید قبل از توصیه های رسمی در مورد بسیاری از الگوی رژیم های ذکر شده در بالا ، تحقیقات بیشتری انجام دهند. با این وجود ، نتایج تحقیقات اولیه امیدوار کننده است.

غذاهایی برای خوردن

یک رژیم غذایی مناسب IBD باید به افراد مبتلا به این بیماری کمک کند تا علائم خود را مدیریت کنند.

به طور خاص ، این رژیم غذایی باید به کنترل پیشرفت بیماری کمک کند و هدف آن کاهش اثرات علائم التهابی شایع بر کیفیت کلی زندگی است.

در اینجا لیستی از غذاهایی وجود دارد که می توانید در یک رژیم غذایی مناسب برای آنها بگنجانید:

میوه ها و سبزیجات: انواع مختلف میوه ها و سبزیجات تازه

غلات: انواع مختلف غلات از جمله جو دو سر ، برنج و کینوا

آجیل: انواع مختلف آجیل

ماهی: انواع مختلف ماهی ، به ویژه ماهی ، و روغن ماهی تازه مانند ماهی آزاد و ماهی آزاد زیرا غنی از اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین D هستند.

گوشت و تخم مرغ: تخم مرغ و گوشت های تازه مانند گوشت گاو ، مرغ ، گوسفند و …

محصولات لبنی: مانند شیر ، پنیر ، ماست ، کره

چربی ها: چربی های سالم مانند روغن زیتون ، بذر کتان ، نارگیل و آووکادو

غذاهای غنی از پروبیوتیک: مانند ماست ، کفیر ، کلم ترش ، و کیمچی.

نوشیدنی ها: آب ، چای گیاهی

گیاهان دارویی و ادویه جات: انواع مختلف گیاهان دارویی و ادویه جات

به طور خلاصه ، دستورالعمل های مربوط به یک رژیم غذایی مناسب بیماری التهابی روده همان دستورالعمل های مربوط به یک رژیم غذایی متعادل و سالم است. با این حال ، بیشتر بر مصرف غذاهای گیاهی و غلات تأکید می شود.

غذاهای گیاهی و غلات سرشار از فیبر ، ویتامین ها ، مواد معدنی و آب هستند که می توانند به بهبود علائم بیماری التهابی روده مانند یبوست ، خستگی و اختلال عملکرد مثانه کمک کنند.

همچنین غنی از ترکیبات گیاهی است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که به محافظت از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد و التهاب کمک می کنند. این ترکیبات ممکن است به مبارزه با التهاب کمک کرده و به طور بالقوه روند IBD را کند کنند.

به نظر می رسد ماهی ، به ویژه ماهی های چرب مانند ماهی آزاد و ماهی خال مخالی برای UMS مفید باشد. محتوای اسیدهای چرب امگا 3 ضد التهاب ممکن است در این امر نقش داشته باشد. آنها همچنین منبع خوبی از ویتامین D هستند ، که همراه با کلسیم می تواند به حفظ قدرت استخوان کمک کند.

تحقیقات فعلی در مورد اثرات خوردن گوشت قرمز و چربی اشباع بر علائم بیماری التهابی روده نتایج مطلوبی را نشان نمی دهد. با این حال ، اگر تمرکز خود را روی خوردن میوه ، سبزیجات و غلات کامل بخورید ، خوردن گوشت قرمز به صورت متعادل احتمالاً برای مبتلایان به IBD مفید خواهد بود.

محصولات لبنی نتایج یکنواختی نشان نداده اند. با این حال ، آنها منبع خوبی از کلسیم ، ویتامین D ، ویتامین A و پتاسیم هستند ، بنابراین خوردن آنها در یک رژیم غذایی متعادل برای IBD بی ضرر به نظر می رسد.

علاوه بر این ، برخی تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به بیماری التهابی روده ممکن است بیشتر به بیماری سلیاک مبتلا شوند ، یک بیماری خود ایمنی که در حضور گلوتن به روده کوچک آسیب می رساند.

گلوتن گروهی از پروتئین ها است که در گندم ، جو و چاودار یافت می شود.

اگر به بیماری التهابی روده مبتلا هستید و هنگام مصرف محصولات حاوی گلوتن مانند نان ، ماکارونی ، بیسکویت و غذاهای پخته شده ناراحتی شدید را تجربه می کنید ، با پزشک خود در مورد احتمال ابتلا به بیماری سلیاک صحبت کنید.

افرادی که به بیماری التهابی روده مبتلا نیستند و بیماری سلیاک ندارند ممکن است از افزودن غلات سالم به رژیم غذایی خود بهره مند شوند.

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید

در حالی که یک رژیم غذایی مناسب IBD می تواند شامل گزینه های متنوع و سالم و خوشمزه ای باشد ، برخی از گروه های غذایی وجود دارند که می توانند با کاهش یا اجتناب از آنها ، علائم بیماری را کنترل کنند.

بیشتر این غذاها با التهاب مزمن مرتبط هستند ، از جمله گوشت های فرآوری شده ، کربوهیدرات های تصفیه شده ، چربی های ترانس و نوشیدنی های شیرین.

در اینجا لیستی از مواد غذایی وجود دارد که در صورت ابتلا به بیماری التهابی روده باید از آنها اجتناب کنید:

گوشت های فرآوری شده ، مانند سوسیس ، گوشت کنسرو شده و گوشت های نمکی ، دودی یا فرآوری شده.

کربوهیدرات های تصفیه شده: مانند نان سفید ، ماکارونی سفید ، آرد سفید و بیسکویت

غذاهای سرخ شده: مانند سیب زمینی سرخ کرده ، مرغ سرخ شده و کیک

غذاهای کم ارزش: مانند فست فود ، چیپس سیب زمینی و وعده های غذایی منجمد

چربی های ترانس ، مانند مارگارین و روغن های نیمه هیدروژنه

نوشیدنی های شیرین شده با شکر: مانند نوشیدنی های ورزشی ، انرژی ، نوشابه و چای شیرین

الکل: از مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری کرده یا آنها را محدود کنید

افراد مبتلا به سلیاک باید از غذاهای حاوی گلوتن پرهیز کنند.

سایر نکات رژیم غذایی برای کمک به کنترل التهاب

علاوه بر دستورالعمل های غذایی ذکر شده در بالا ، افراد مبتلا به IBD برای کمک به مدیریت علائم خود موارد زیر را نیز در نظر می گیرند:

غذای کافی بخورید. مصرف بیش از حد کالری می تواند منجر به خستگی شود.

وعده های غذایی خود را از قبل آماده کنید. اگر وقت دارید ، تهیه وعده های غذایی گروهی می تواند به شما در صرفه جویی در انرژی در طول روز کمک کند. اگر غالباً خسته هستید ، این می تواند بسیار مفید باشد.

آشپزخانه خود را مرتب کنید. غذا ، ظروف و سایر تجهیزات را در مکانهایی نگهداری کنید که دسترسی به آنها راحت و تمیز کردن آنها راحت باشد. این به صرفه جویی در انرژی شما کمک می کند.

موارد آماده استفاده را امتحان کنید. خرید میوه و سبزیجات تمیز و آماده می تواند زمان پخت را کوتاه و ساده کند.

نوشیدنی هایی تهیه کنید که غلیظ تر باشند. اگر در بلعیدن مشکل دارید ، به جای غذاهای جامد ، نوشیدنی های غلیظ تری مانند آب میوه های سالم تهیه کنید که ممکن است آسان تر از آن مصرف شود.

غذاهای نرم ممکن است کمک کنند. اگر جویدن بیش از حد باعث خستگی شما می شود ، خوردن غذاهای نرم مانند ماهی پخته شده ، موز ، آووکادو و سبزیجات پخته شده را در نظر بگیرید.

غذاهای ترد را محدود کنید. اگر در بلعیدن یا غالباً پرش غذا در گلو و خفه کردن مشکل دارید ، مصرف غذاهای ترد مانند نان تست و کراکر را محدود کنید.

کمک بگیر. کمک گرفتن از سایر اعضای خانواده برای انجام کارهای مختلف از جمله تهیه وعده های غذایی ، نظافت یا چیدمان میز می تواند به کاهش خستگی کمک کند.

موثر باش اگرچه ورزش می تواند فرد مبتلا به التهاب را احساس خستگی کند ، اما فعالیت بدنی برای کمک به کنترل وزن و حفظ سلامتی مهم است. همچنین ، فعالیت بدنی برای پیشگیری از پوکی استخوان مهم است و بیشتر در افراد مبتلا به بیماری التهابی روده مشاهده می شود.

اگر نگرانی دیگری در مورد IBD ندارید که در بالا ذکر نشده است ، با پزشک خود صحبت کنید. او می تواند نکاتی را برای کمک به شما در مدیریت بهتر علائم خود ارائه دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا