عمومی

زلزله سی‌سخت، درسی حیاتی برای زلزله تهران

اما حقیقت این است که به دلیل بسیاری از مسائل از جمله کرونا و اقتصاد ممکن است مردم در حال حاضر نتوانند به زلزله توجه کنند ، اما حکم ما چیست؟ برای بیش از دو سال ، یا آن را مطالعه کردیم ، یا آن را آموزش دادیم ، یا در ویرانی فاجعه بار زمین لرزه در میان مردم از شهری به شهر دیگر ، در جستجوی راه حل برای تعیین علل فاجعه ، یا در روز آزمایشگاه شب ، ما در حال آزمایش روش های مقاومت و روش های آزمایش بودیم!
طبق نامه ها ، من نزدیک به دو سال است که در کشور در زمینه آسیب پذیری شهرها ، به ویژه تهران ، آسیب های لرزه ای و روش های مقاوم سازی آن و مدیریت بحران فعال هستم. احساس می کنم ، و بنابراین بسیار نگرانم.
آیا قضاوت بنده سکوت است یا بیان حقایق؟ – اگرچه ناخوشایند است – درست یا غلط ، من روش دوم را انتخاب کردم و فکر می کنم بهتر است بیان و مقابله با این مسئله باشد ، اگرچه دشوار است ، از اینکه خود را در مورد آن ندانید یا فریب دهید!
اولین قدم در حل یک مسئله پذیرش وجود آن است! برای برخی از کسانی که دائماً در مورد ثابت قدم بودن تهران و فعالیت های خود در مانور ، هشدار سریع ، خرید و نصب سنسورها و … صحبت می کنند ، گویی که مشکل کشور مشکل دستگاه نیست!

من همان فرمان صادر شده توسط ریاست محترم هلال احمر را ارائه می دهم که یک زمین لرزه کوچک تا متوسط ​​است با تعداد بسیار کمی از مردم ، ساختمانها و غیره ، همان خبر: رئیس جمعیت هلال احمر در مورد برخی اعتراضات قربانیان در منطقه زلزله گفت: در این حادثه مانند هر بحران و حادثه دیگر مردم تحت فشار هستند و اکنون زندگی قربانیان خوب نیست بنابراین با وجود تلاش هلال احمر ، این اعتراضات درست است.
بر این اساس ما با دبیرکل هلال احمر به منطقه زلزله و برخی از محله های شهر رفتیم و از نزدیک در جریان وضعیت قرار گرفتیم.
توزیع چادر ، پتو و نایلون رضایت کامل مردم را نداشت. قربانیان به دلیل برودت هوا و باران قادر به نصب چادر در حیاط های عقب نبودند و به دلایل امنیتی به پناهگاه های هلال احمر که در آن چادرها برپا شده بود ، مراجعه نکردند. بنابراین ، برای حل این مشکل ، تصمیم گرفته شد تا با مراجعه به همکاران هلال احمر به درهای خانه های قربانیان ، مواد غذایی و امدادی بیشتری توزیع شود.

امروز سرانجام آنچه سالها پیش گفته ام را تأیید کردم: هیچ راهی برای نجات از زلزله تهران ، ترافیک شهری و اثر بخشی برخی استانها در زلزله وجود ندارد: دبیرکل هلال احمر: هیچ فراری از زلزله تهران نیست.
محمد حسن قوسیان مقدم ، دبیرکل هلال احمر ، در مصاحبه با دیباروز: فرماندار اعلام کرد که به دلیل بارش باران اردوی اضطراری ایجاد می شود ، بنابراین آنها دو نمازخانه بزرگ به ما دادند و آن شب چادرهای امدادی برپا کردند ، اما کسی نیامد. برخی از آنها و مطمئناً سی سخت نیستند ، دردسرهایی ایجاد کردند و در نهایت اگر پنج چادر به یک نفر می رسید ، 20 میلیون تومان درآمد کسب می کردند. ما دعا می کنیم زلزله ای رخ ندهد ، اما زلزله تهران اجتناب ناپذیر است و ما باید آماده باشیم ، اکنون برای زمان زلزله بم آمادگی بیشتری داریم. فرض کنید بعد از زلزله می خواهید از جنوب شهر به میدان انقلاب برسید ، می دانید چند روز طول می کشد؟ “چند میلیون نیرو می خواهیم وارد کنیم؟” زلزله تهران اجتناب ناپذیر است / ما شاهزاده نیستیم که زودتر واکسینه شویم

اگر شرایط یک زلزله کوچک با تعداد محدود ساختمان و تعداد کمی از ساکنان این چنین باشد ، بهتر است فریب زلزله تهران را نخوریم! من همچنین اعتقاد زیادی به دعا دارم اما بهتر است برای کمک به او حرکت کنیم! گاهی اوقات بهتر است که همان واقعیت ها را در زمین لرزه هایی که به ویژه در کشور اتفاق افتاده است ، ببینیم تا اینکه سعی کنیم با چند دلیل ، فرمول و استدلال هشدار لازم را برای مسئولان و مردم ارسال کنیم.

می بینید که زلزله 1/6 (معمولاً کمتر از 7) زاگرس دشوار است. زلزله البرزی (به طور کلی بزرگ) ، به عنوان مثال 1/6 شهر تهران ، 3 میلیون نفر جمعیت ، یا 4٪ از کل جمعیت کشور ، با مساحت 4 کیلومتر مربع و تعداد زیادی از جمعیت دارد. ساختمانها ، زیرساخت ها ، گسل ها و .. کجا!

با گذشت نزدیک به سه هفته ، هنوز مشکلات اساسی زیادی برای این شهرهای کوچک وجود دارد که از طریق ترافیک به راحتی قابل دسترسی هستند. چه برسد به شهری مثل تهران!
انشالله این درسی برای مدیران بحران کشور خواهد بود و آنها دیگر در مورد پایداری تهران صحبت نخواهند کرد!
ما چنان در برنامه های خود به تأخیر افتاده ایم که دیدگاه ما در مورد بحران تک جزئی زلزله تهران هنوز کامل نشده است ، نیازی به ذکر بحران چند خطر نیست که قبلاً در رابطه با مدل آتش آن صحبت کردم! زمین لرزه ای در منطقه سی سخت باعث بحران باران و برف شد. بحران زلزله و آتش سوزی در کشور

تکرار می کنم ، اگر بازی با کلمه زلزله برای برخی از افراد درگیر کفایت می کند و آن را مناسب می داند ، بیایید کاری برای آن شروع کنیم!

* استاد نمونه مهندسی سازه و مدیریت زلزله و بحران کشور و بنیانگذار مقاومت و مدیریت بحران

دکمه بازگشت به بالا